Raka haser

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare vektran
  • Startdatum Startdatum
V

vektran

Jag har fått påpekat att min 7 månaders gamla hingst har något raka haser. Jag undrar om det är någon som vet vad det kan innebära inför framtiden då jag tänkt använda honom som dressyrhäst. Han rör sig väldigt trevligt med stora gångarter. Funderar på om det kan bli svårt för honom att trampa under sig bra?

Sv: Raka haser

Raka haser är väl inget man eftersträvar på en dressyrhäst direkt.
Men det som är avgörande är ju hur den ser ut i resten av bakbenet, vad gäller vinklar i övriga leder mm.

En häst med raka haser har generellt svårare att trampa bakbenen in under sig, men ingen regel utan undantag:D.

Vet inte om det stämmer, men jag har hört att det är mindre bra om de är för vinklade istället och att raka är ett mindre problem ur hållbarhetssynpunkt.

Han är ju inte så gammal än, mycket kan hända. :)

Precis...under vissa perioder kan framförallt förhållandevis stora föl-2 år ha raka haser för att sedan se ok ut.

Liknande trådar

Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 629
Senast: Mabuse
·
Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
1 961
Senast: Kajsalisa
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 633
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är nu 3½ år sedan jag fick besked om att jag är överkänslig mot komjölk, de 4 vanliga sädesslagen (vete, havre, korn, råg) samt...
Svar
0
· Visningar
408
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka