Raka en sheltie?

Sofiplopp

Trådstartare
Ja, jag vet att det här är som att svära i kyrkan ***hukar mig*** men nu behöver jag lite input här!

Jag känner en familj som behöver hundvakt ett par dagar i vecka. Eftersom deras unga sheltiehane funkar jättebra ihop med min gammelkelpie, har jag funderat på att erbjuda mig att ta jobbet. Jag sitter ju hemma och jobbar och en hund eller två i soffan - det spelar ingen roll alls.

MEN - sheltien har en helt enormt fruktansvärt tjock päls! :smirk:
Jag vill kunna ha med honom i stallet om han ska vara hos mig, men jag inser ju hur han kommer att se ut efter ett par timmar på en lerig stallbacke, med stoj och bus, hundpromenad i skogen, hästbajs, halm och ja, ni vet ... :eek:

Jag har själv alltid haft hundar med vettiga pälsar - labradorer, cardisar, några kelpies - och nu undrar jag: kan man möjligen trimma/klippa/raka av sheltien delar av eller hela pälsen så han blir lite mer lättskött?!
Han är en familjehund och vad jag vet ska han inte delta på någon utställning.
Han är ju världens charmigaste lilla jycke och det skulle vara så skoj att ta hand om honom - men jag kan ju inte bada honom varenda gång han hälsat på mig, och det där med overall tror jag inte heller funkar så bra i längden ...
Dessutom vet jag att ägarna själva klipper honom med sax ibland, exempelvis runt baken och under svansen - är han det minsta lös i magen fastnar ju nämligen ALLT i pälsen. *isch*

Nå, vad säger ni andra hundmänniskor?!
Är det ett helgerån att föreslå ägarna ett besök hos en hundtrimmare - eller inte?
Själv vet jag ju vad JAG tycker! ;)

Och till sist (nu blir jag väl lynchad, men ...) hur kan man avla fram en så totalt hopplös och krävande päls på en liten livlig hund som älskar att vara ute och hitta på skojiga saker?!
VARFÖR går utställningsmode före funktionalitet inom dagens hundavel?
Tacka vet jag working kelpies - det finns ingen rasstandard vad gäller utseendet och de får se ut hur de vill - bara de är sunda, friska och kan arbeta! Vilket också i sin tur har lett till att de är just sunda, friska - och kan arbeta!
OCH tar man ut en kelpie en lerig dag, så när den kommer hem igen torkar man bara av den med en handduk - så glider smutsen av de hårda, blanka, relativt korta hårstråna - och hunden är hyfsat ren igen. Suveränt!
:love:

Sv: Raka en sheltie?

Om man borstar dem med jämna mellanrum så löser sig det mesta, det är "underullen" som kan bli tjock, bara borsta bort, tar några timmar :smirk: om man inte gjort det förut.
Jag har aldrig behövt bada mina fast det varit ute, de torkar i hallen och sedan så är de klara, kan lägga till att jag bor på en gård och lerigare än så kan nog ingen få det.
Jag tycker nog att BC:n och Schäfern blir lerigare än Sheltien, DE får däremot duscha ofta.

Våran sheltie är alltid med oss i stallet och ute på långa promenader i leriga hagar. Hon behöver aldrig tvättas. Vi sköjer av fötterna, men det gäller ju för alla hundar. Sheltien har en bra vatten och smuts avstötande päls. Men tvättas den för ofta försvinner det skyddet.

Nej! Tänk hur ful den kommer bli.... :crazy:

Jag har collie och det är väl samma päls?? Iaf går det jättebra att ha med honom i stallet. Visst han blir smutsig på ben och mage men han får ligga i hallen tills han torkar. Dom rullar ju inte i leran så som hästar... :p

Jag tror att man då kan förstöra pälsstrukturen och det kan fastna ännu mer i pälsen. Dvs. du tar bort mycket av täckhåren och blottar underullen som då blir lätt emotaglig för all smuts.

Men jag förstår tanken... Är det en riktigt rutten dag så kanske han kunde ha på sig ett tunt täcke/ tight tröja som skydd istället?

He he vi rakar våra katt...

Klart man kan raka vilket djur som helst, bara ägaren är med på det, underlättar ju så sjukt mkt...

Jag tror att man binder ris åt egen rygg med att raka. Enda anledningen skulle vara att han redan har en usel päls som suger åt sig allt.

Att rännskita fastnar i lång päls är ju inte så konstigt, men i övrigt brukar sheltiepälsar vara rätt lättskötta. Förutsatt att man gjort grundarbetet med underullen..... Fast det borde ju vara ägarnas jobb ändå. En ihoptovad underull är inte kul för hunden - med eller utan pinnar och annat tjafs. Om ägarna inte håller efter underullen idag, blir det knappast bättre med rakning. Då försvinner det skyddande täckhåren, och blottar ullen för väta. Vårvarmt omslag så fort det är blött ute är risken.

En välskött grund så kan hunden följa med till stallet oavsett väder om den har orginalpälsen kvar.

Jag tycker att min 8 mån sheltie har jättemycket fluffpäls, men den är enormt smutsavvisande, så om vi har varit ute i rusk och gegga så behöver han bara torka en liten stund (det är bara yttre lagret som blir blött/skitigt, underullen är fortfarande torr) så kan man i stort sett bara skaka av honom ett par gånger så är han i så gott som nyskick igen... ;) :D Jag har uppfattat sheltiens päls som väldigt praktisk - varm, skyddande, fäller inte så mycket, smutsavvisande och vattenavvisande. Jag uppfattar den inte alls som krävande, tvärtom.

du tänker väl inte göra nått innan du frågat ägarn?? :o :p

:rofl: Tänk chocken att hämta sin förr så långhåriga sheltie alldeles renrakad som en nakenfis förutom svansen, några tussar över tassarna och en lejonman.. :rofl:

Jag instämmer! Har aldrig upplevt våra hundars pälsar som något problem, förutom på sommaren då det är riktigt vamrt ute. Och de är med till stallet och donar och grejar.

Kan du inte prova och se hur det går?

Fattar inte ens hur du kan komma på tanken, isynnerlighet när det Inte ens är din hund. Utan du ska ju Bara vakta den några dagar i veckan, ska den(och ägarna) då anpassas till Ditt liv och smak?:smirk::rofl:

Visst kan man raka en sheltie men...

det kan påverka pälsen i framtiden om man vill att den ska växa ut igen, man kan riskera att få en päls med mycket sämre kvalité(har jag hört)
Pälsen är såpass vatten- och smutsavstötande att jag har mycket svårt att tro att det blir något som helst problem. Har själv collie & sheltie och har aldrig haft problem :banana:

Dessutom fungerar ju pälsen som skydd från både kyla och värme.

Testa att släpa med honom, jag har ytterst svårt att tro att det kommer bli problem med en smutsig hund.

He he vi rakar våra katt...

Klart man kan raka vilket djur som helst, bara ägaren är med på det, underlättar ju så sjukt mkt...

Jag tror att de snarare får mer problem om de rakar en hund med sheltiepäls.
Täckhåren är raka och glatta och hundar med sådan päls brukar "självrena" sig så fort de torkat. Alltså att lera och likande "glider av".

Håller med de andra skribenterna här..

Har själv en LH collie som är helt galen i lera och vatten. Han är över året nu och jag har endast behövt bada honom två gånger. Torkar bara av honom när vi har varit ute (och han har badat i lerpölar:angel:) så trillar smutsen av.

Som någon här skrev; att klippa/raka är som att binda ris åt sin egna rygg..

Fattar inte ens hur du kan komma på tanken, isynnerlighet när det Inte ens är din hund. Utan du ska ju Bara vakta den några dagar i veckan, ska den(och ägarna) då anpassas till Ditt liv och smak?:smirk::rofl:

Jag tror inte ägarna valt hunden för pälsens skull.

Och jag lovar - jag SKA INTE raka den utan att fråga ägaren först! ;)

Tja, jag får väl testa och se hur det går. En himla trevlig hund är det i vilket fall! :love:

RAKA en SHELTIE? :eek:
No no no!!!!!! Vad är det du säger? :eek::eek:

Jag har en sheltie och hon har följt med till stallet, gått i leriga hagar, gått i blötsnö m.m visst, hon får tovor i pälsen men dom reder man enkelt ut med en borste.;)

Har aldrig sett en sheltie som blivit rakad, och aldrig vill jag se en heller! :crazy:

Haha, som om ägaren skulle gå med på att du rakade deras hund :rofl:

Jag jobbar i stall och har två beardisar. Visst blir de skitna, men vad har man spolspiltan till? Sedan finns det bra overaller ... Har varsin till mina pojkar!

Detta "höstväder" är långhårsväder. Inte för bekväma människor, men säg den korthåriga hund som klarar att vara ute i snöblandat regn en hel dag utan att frysa?

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 806
Övr. Hund ... det här är:) Jag kan avslöja så mycket att det är en ras som jag möjligen skulle kunna tänka mig (om ni kommer ihåg min tidigare...
2
Svar
20
· Visningar
4 535
Senast: Lilahnee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• kattförsäkring
  • Annonsera mera hundar 2