Raka eller inte?

Grålly

Trådstartare
Jag har en nordis som går på lösdrift, står i uppvärmt stall de kallaste dagarna (när det börjar bli kring -27 grader). Hon blir till en isbjörn på vintern, får en helt otroligt päls. Detta gör att hon har jättesvårt att torka, orkar inte jobba lika mycket eftersom hon blir svettig på en gång, och på våren är det ett h-vete när hon börjar fälla. Jag vill raka henne, men samtidigt blir det ju kanske för kallt för henne.. Eller vad tror ni? Jag kan ju köpa ett vintertäcke med hals, och rakar jag så rakar jag nog en spårklippning. Men jag är ändå rädd att hon fryser. Vad tycker ni? Har ingen erfarenhet av att klippa hästarna, är därför jag frågar.

Sv: Raka eller inte?

mina erfarenheter är att en tjockpälsad häst som klipps i spårklippning inte fryser, och om du slänger på ett täcke är det säkert inga problem att klippa! klipper du spårklippning klipper du ju liksom bara "ventilation" och lämnar pälsen på de ställena som är sllra känsligast för kyla (korset, ryggen, osv) så detta är ju ingen klippning som är sådär jätteexstrem som en helklippning, då hästen måste ha täcke även vid ridning på vintern. så klipp du, se till att hästen får tillräckligt med foder ute så blir det mykt lättare för den att hålla värmen, och täcka om det behövs! ha det bra! :)

Jag gjorde en sk "sportklippning" på min kille som går på lösdrift. Han blir fortfarande svettig, men torkar fortare och han täcks inte på vintern. Enbart ett ofodrat regntäcke på efter ett rejält svettigt ridpass och det är ett väldigt kallt eller på annat sätt behövligt. Tänk bara på att INTE klippa efter nyår då man kan rubba pälssättning/fällnings-perioderna. Inte så kul med vinterpäls på sommaren...

Jag hade tänkt klippa i Oktober.. Ok, vad bra, då kör jag nog på det! Brukar man kunna hyra en klippmaskin? Känns onödigt att köpa en för bara en gång per vinter.

Ja, hur ofta ska man klippa? Jag vill ju inte att hon ska bli långhårig på en gång igen.

förra året helklippte jag min två ggr, första i oktober tror jag, och andra när hon började bli långhårig, det där märker du ju! :)

Klipper du spårklippning behövs nog inte ens täcke, och täcke med hals brukar i allmänhet vara onödigt då hästar inte ger ifrån sig mycket värme genom halsen.
Mat värmer bättre än täcken, behöver inte vara näringsrikt heller utan bara rejält att tugga på (naturligtvis ska hästen få i sig all näring den behöver och kanske lite mer på vintern, men fri tillgång på halm hjälper jättemycket för att hålla värmen, trots att halm inte har stort näringsvärde.)

Är egentligen emot både klippning och täcken, men naturligtvis finns det tillfällen då även det behövs.

Jag är också emot klippning egentligen, spec. då folk helklipper hästarna. Men jag gör det pga. min häst svettas rejält, och får sådan himla päls. Hade det inte varit så mycket som det är, hade jag helt klart skippat.

Med bra täcken och tillräckligt med foder behöver du inte oroa dig. Mitt sto (på lösdrift) var helklippt förra vintern, och täckades med förstånd. Hon frös inte en enda gång, oavsett väderlek.

Liknande trådar

Utrustning Hej! I min stallplats ingår inte täckesbyte. Så jag vill för enkelhetens skull ha samma täcke ute och inne på min häst i höst och i...
Svar
18
· Visningar
4 470
Senast: mackan
·
Övr. Hund Jag har två chinese crested, en puff och en naken. När puffen var helpälsad ägnade jag mellan 20-40 minuter per dag till att borsta...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 187
Senast: Wenniz
·
Hästvård Finns det någon här inne som varit med om att hästar satt vinterpäls under våren/för-sommaren? För min pålle är det nu andra året i rad...
Svar
14
· Visningar
2 075
Senast: Speedway
·
Utrustning Nu när jag börjar ta lektioner på ridskolan med min häst så kommer jan förmodligen svettas ihjäl i vinter om jag låter han ha sin...
Svar
10
· Visningar
1 412
Senast: Zevzan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• ”Hund” 2005-2010
  • Kattbilder #10
  • Valp 2025