Satt och tittade på lite filmklipp på olika grandprixryttare och kom att tänka på en sak jag har funderat på ett tag. Väldigt ofta så liksom sladdar hästen runt hörnen, bakdelen halkar ut. Ibland ser man i alla fall så mkt, ibland har hästen sett ut att vara helt rak i kroppen. De gånger man ser sånt är oftast i hörnpasseringarna. Det som jag tycker känns mest logiskt är att i böjen som oundvikligen blir i hörnet (det går inte att vända 90 grader va?) att hästen ska vara böjd längs det böjda spåret, även om det är jättekort. Går det ens? Jag är inte säker, det känns som att det Borde gå, fast å andra sidan kan jag inte minnas att jag sett det nån gång... Är det kanske nånting som bara blir när nån försöker vända en dressyrhäst på 180 cm runt ett 90 graders hörn?
Jag vet inte om det bara är tävlingshästar som går så, men det är helt omöjligt att se på hemmafilmade videos eller filmer från shower. Dressyrtävlingar är så bra filmade, och ändå är det svårt att hitta sladdandet.
Nån som har lagt märke till samma fenomen eller kan förklara det?
Jag vet inte om det bara är tävlingshästar som går så, men det är helt omöjligt att se på hemmafilmade videos eller filmer från shower. Dressyrtävlingar är så bra filmade, och ändå är det svårt att hitta sladdandet.
Nån som har lagt märke till samma fenomen eller kan förklara det?