Rak i svängen, ska det vara så?

Sv: Rak i svängen, ska det vara så?

Jag tror nog att de som inte tävlar eller har tävlat så mkt har lite svårt att tänka sig in i en tävlingssituation. Hästen är tokladdad, man är själv lite spänd och nervös kanske.. dressyrhästar brukar ju ha en del rörelse i sig också och det ÄR lite klurigt att prestera inne på en liten tävlingsbana med allting runtomkring, miljön, en explosiv häst som vill visa upp sig och är på tårna osv.

Det är lätt att stå på läktaren och tänka "men va faen rid ut i hörnet idiot!!" men det är en annan sak att vara pilot på en laddad häst som står emot staketet och helst vill trycka iväg i 190

Nirak

Nej just det. Hästar är inte samma i alla situationer, hur vana de än är att var ute. Och man rider ju alltid bäst på läktaren (eller buke:angel: )
Det är väl som när gubbar sitter hemma i tv-soffan med en öl och vet precis hur Sverige ska göra för att vinna fotbolls-vm:devil: :angel: :o

Kassa hörnpasseringar ger ju dåligt betalt i koeffen sen. Så det lönar sig absolut att rida prydligt även i de högre programmen! Jag tävlade c-ponny mot de stora hästarna (iofs lätt klass) och vann pga. att jag faktiskt red prydligt. Hästen hade ingen gång och kunde ha varit lättare fram osv. Men jag red prydligt och det betalade sig.

Jag har fått en 2:a på vägarnas rätta ridande en gång :angel:
Min häst stannade vid X, såg domarbordet, skakade av rädsla.. och studsade som en studsboll när jag red på honom :o Jag fölföljde dock programmet men hästen gick inte närmare domaren för det så det blev att komprimera allt på typ bortre halvan av dressyrbanan :rofl:

Nirak

Aha, då vet jag det. Fast tittar man på procenten är det nog så att det är värre att rida kassa hörn ju längre ner i klasserna man kommer. Eftersom nere på tex lätt C så handlar hela programmet i princip om att svänga :angel:

haha :rofl: I såna fall var ju en tvåa nästan generöst :p Alla tre ggr jag tävlat och hästen stuckit i mellangaloppen har jag fått noll på den delen :o

haha :rofl: I såna fall var ju en tvåa nästan generöst :p Alla tre ggr jag tävlat och hästen stuckit i mellangaloppen har jag fått noll på den delen :o

Du pratar om en rörelse. Jag fick 2:a under allmänt intryck (på vägarna) .. sammantaget alltså.
Om du inte utför en rörelse får du noll, men det drar ju ner koeffen sen också under allmänt intryck så du straffas ju både för den specifika rörelsen plus under allmänna intrycket

Nirak

Absolut, såpass har jag koll på skillnaden där. Men jag tycker fortfarande domaren var snäll som tog hänsyn till att du inte kunde rida på hela ridbanan, eftersom det blir svårt att rida rätt vägar om man inte kommer till rätt bokstav. Inte alla som skulle göra så. Men det är mindre viktigt här i sammanhanget.

Jag red ju superprydligt på ena halvan ;) :angel:
Jag tror nog att domaren kunde sin sak. Det var en regional tävling och jag litar på domarens förmåga att bedöma min ritt

Nirak

Nån som vet hur bedömningen blir på sladdiga hörn? Som jag förstod det när jag var på traditionellt engelskt ridläger i somras var hörnpasseringar väldigt viktigt, vi ägnade fyra timmar åt att bara träna korrekta hörnpasseringar Blir det försumbart när man kommer upp i en viss nivå precis som kass skritt? Dvs om allt avancerat stämmer gör det inte så mycket om basicsakerna fungerar.
Nu handlar detta INTE om att de inte kan forma sina hästar, för de visar de upp i skolorna.
Det kan vara enklare att komma in på diagonalen till en ökning eller bytesserie om hästen är rak.
Får väl fråga ngt proffs om detta i ett annat forum.

Reagerade förr på att de gjorde pissiga skrittpiruetter, fastän de hade gjort fina i lägre klasser. Tror bara att de inte högprioriterar hörnpasseringarna ju högre upp man kommer.

Det kan vara enklare att komma in på diagonalen till en ökning eller bytesserie om hästen är rak.

Låter rätt ogiskt!
Det finns ju en hel del knep som är rätt beprövade.. som att sätta hästen lite extra inför en ökning för att få större utväxling och mer "attack" osv..

Jag tror inte att det kan förklaras med enbart slarv eller dålig ridning i de högre klasserna. Det finns nog ofta en tanke bakom

Nirak

KL*
Det kan inte vara så att hörnpasseringarna inte ingår i någon bedömningspunkt på denna nivå?

Därmed kanske man utnyttjar det på det vis som axel skrev om, att det är lättare att rakrikta hästen tidigare inför nästa rörelse?

KL

skulle vilja hänga på och gärna se filmer "var" i programmet hästarna sladdar som mest genom hörnen. Det är ju sällan i programmet på högre nivå som man bara rider runt kortsidan utan att en rörelse ska in. För tex en vändning upp på diagonalen behöver man påskjut och en massa power i hästen, då kan sladdningen bli att man förekommer hästen inför rörelsen och den svarar.....

som sagt, hårfina skillnader i hjälpgivningen på en laddad tävlingshäst.

Jag tror mest att det är slarv pga av fokus på det som kommer efter hörnet.

Håller med dig!

Sen undrar jag bara... det var någon som sa (tidigt i tråden) att hörnpasseringen är 1/4 volt. Har du hört uttrycket "volter har inga hörn" ? Den volten skulle bli alldeles för liten för att hästen skulle kunna spåra hela varvet runt. Du skulle nämligen behöva be den att böja ryggraden vilket den inte kan.

*knapplån*

Om frågan är - ska det vara så? Är det solklart nej.

Om frågan är - är det lätt att rida? är det också solklart nej. Jag får uppfattningen att man blandar ihop frågeställningarna, så att det verkar som om det är rätt att göra fel, bara för att det är så himla hög svårighetsgrad.
Jag hoppas att vi alla kan se att det finns bättre och sämre delar i en uppvisning. 10 är högsta möjliga poäng, och betyder ändå inte perfekt. Domarna ger ju sällan över 7 i snitt = "ganska bra" och de flesta - även på hög nivå - ligger mellan 6 och 7. Och 6 är godkänt. (OCH om jag kom till svår klass och red godkänt skulle jag vara lycklig!!! en stund iallafall - sen börjar jobbet att bli bättre)

Jag får uppfattningen att man blandar ihop frågeställningarna, så att det verkar som om det är rätt att göra fel, bara för att det är så himla hög svårighetsgrad.

Då har du nog fattat fel isåfall. Var läser du att det är "OK"?

det är väl lite skillnad på att ge en möjlig förklaring och att ursäkta det. Om man inte själv tävlat, befunnit sig på en dressyrbana på tävling, och på laddad taggad häst i tävlings samanhang så har man oundvikligen en annan ide om vad utmaningarna eller svårigheterna ligger. Isåfall tycker jag snarare att det är en hel hög som verkar ha bestämt sig för att det är kasst och dåligt punkt slut, och att tävlings dressyren - som vanligt i fleras böcker - tydligen suger så in i h-te.

Senast ändrad:

Då har du nog fattat fel isåfall. Var läser du att det är "OK"?

det är väl lite skillnad på att ge en möjlig förklaring och att ursäkta det. Om man inte själv tävlat, befunnit sig på en dressyrbana på tävling, och på laddad taggad häst i tävlings samanhang så har man oundvikligen en annan ide om vad utmaningarna eller svårigheterna ligger. Isåfall tycker jag snarare att det är en hel hög som verkar ha bestämt sig för att det är kasst och dåligt punkt slut, och att tävlings dressyren - som vanligt i fleras böcker - tydligen suger så in i h-te.

Instämmer:bow:

(OCH om jag kom till svår klass och red godkänt skulle jag vara lycklig!!! en stund iallafall - sen börjar jobbet att bli bättre)

Det här kan jag också hålla med om. Som sagt, att rida är svårt.

Eller så har man en häst som tycker att hörnen är jääääääättefarliga och kastar sig igenom dom för att sen satsa på balanstraven i 190 knyck på långsidan!

Om jag känner efter så tror jag att reaktionen av en spänd, exalterad häst som vill ladda igenom ett hörn, borde den likssom hellre komma genom hörnet med innersidan före, rak men gena med bakdelen. Som en rak sluta (öhhh...)

Om bakdelen kommer runt på ett större spår har den ju inte "byggt upp" någon extra energi för att komma bra ur hörnet, snarare är hästen lite mindre förberedd för aktion. Sladdande borde vara förlust av energi.

Om den går genom hörnet/svängen med bakdelen lite innanför o rak kan den få bättre power att utnyttja ur svängen. Någon som vill rätta mig?
Det är det som skulle kännas mest logiskt om jag kutade runt på fyra ben.

Om jag jämför med spänd/ej bärig hästs reaktion i lina. Hängandes i linan med sladdande bakdel jobbar den inte särskillt bra utan har låst sig, framtung med stöd i linan och bakbenen springandes lite sidvärts utanför frambenens spår.
Vill den sticka undan linföraren och komma undan jobb bokstavligen kommer den innanför med bakdelen och får kraft att gå emot, trycka sig utåt.

Den förlorar kraft genom att sladda och bygger upp kraft genom att komma in med bakdelen. Böjd och avslappnad, spårandes kan den bära upp sig och lättar i linan.
Kanske urbota korkad jämförelse, då den har sitt motstånd i mitten och riden häst i sväng har sitt motstånd på annat sätt. Men som tankeexperiment bara.

O när man pratar om hörn, då strävar man väl inte efter att komma ut maximalt i hörnet, man går väl ut så pass mycket att hästen kan böja sig så att den spårar, o har ett x-antal steg på sig att passera hörnet. Stor häst styv rygg=mer avrundad sväng. Liten/vig häst ut mer i hörnet.
Vill man komma igenom en skarpare kurva på färre steg borde väl en sluta vara lämpligare än en sidvärtsrörelse med rakt framåtgående framben genom svängen. För att behålla kraften o bärigheten??

Nu vill jag inte irritera er med att verka helt ogillande av dressyrtävlingar. Jag vill lära mig hur man tänker. Om man tänker något särskilt vissa gånger och varför det blir som det blir!!:)

*KL*
Jag tror inte att alla sladdar runt i varje hörn o att det är ganska marginellt.
Iom att AR-ryttarna inte har samma tanke om skolorna så är det kanske svårt att förstå att man hellre har rumpan lite efter in på diagonalen till slutan, iom att en del laddade hästar tar hjälpen på ett mer överdrivet sätt på tävling än annars. Tänker på Briars bytesserie bl. a. eller den där lusitanofilmen.

Sen att jämföra en longerad häst med en svårklass häst med ryttare var nog lite väl.

Därför att så många ursäktar dåliga saker i uppvisningen med att det är så svårt.

Det blir inte RÄTT bara för att det är svårt.

Om du tittar på slutorna tex är de väldigt ofta olika åt höger och vänster. Hästen ska vara böjd och ställd i rörelseriktningen, lika åt båda hållen - visar att hästen är genomgymnastiserad.
Det ska gå att forma utan att bogen far iväg.

Liksom galoppombyten - såg Amirals i Falsterbo när han var ny i GP -sjögång! Men de blev bättre. Och Kyra klättrade i placeringarna. Tänk om hon fått bra på bytena bara för att de var uttrycksfulla? Vilken signal hade det gett?

Nu är jag inte med på hur du tänker:confused:
Om bytena är stora, jämna o rena, men inte på en rak linje- är det ju plus o minuskonton- alltså inte en 10:a.

Det är ju domarens jobb att dessutom snabbt kunna väga förtjänsterna mot bristerna. Den totala kvalitén.

Liknande trådar

Hästvård Hej. Har nyss bytt hagkompis till min lekfulla 5åring. Innan så gick han med en 2 år äldre häst som tydligt var ledaren i hagen. Dom...
Svar
3
· Visningar
1 691
Senast: Freazer
·
Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 285

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka