Rak i svängen, ska det vara så?

Sv: Rak i svängen, ska det vara så?

en hörnpassering är en kvarts 6-metersvolt, och såna volter är absolut inte omöjliga att rida med en väl genomriden häst.

Därför att så många ursäktar dåliga saker i uppvisningen med att det är så svårt.

Det blir inte RÄTT bara för att det är svårt.

Om du tittar på slutorna tex är de väldigt ofta olika åt höger och vänster. Hästen ska vara böjd och ställd i rörelseriktningen, lika åt båda hållen - visar att hästen är genomgymnastiserad.
Det ska gå att forma utan att bogen far iväg.

Liksom galoppombyten - såg Amirals i Falsterbo när han var ny i GP -sjögång! Men de blev bättre. Och Kyra klättrade i placeringarna. Tänk om hon fått bra på bytena bara för att de var uttrycksfulla? Vilken signal hade det gett?

förstår inte heller här vad du avser med spekulationerna?
vilka säger att det blir rätt? vilka här har sagt att det är korrekt att sladda ut i hörnen?
vem säger att det är rätt bara för att det är svårt?

varför skulle Kyra fått bra på bytena för att de var utrycksfulla enbart? det är ju isåfall att helt bryta mot bedömningsformerna i TR. varför spekulera om det, det har ju inte hänt?

KL

I min lilla värld så ska de inte vara rak i svängen.

Rider man på sån hög nivå så BORDE det vara grundläggande att ha en böjd häst på böjt spår. Sen om det inte "spelar ngn roll" på den nivån så är det en annan sak - jag rider inte Grand Prix så jag har ingen aning.

Kanske är det så att grunderna är viktigare på lägre nivå, men på dessa höga klasser så förutsätter man att grunden sitter och att man kan forma hästen i hörnen :angel: och det spelar mindre roll och man gör som Axel skriver, förbereder hästen för rörelse efter hörnpasseringen.

Ja faktiskt skulle jag vilja påstå , det är helt medvetet dom rider så , dom vänder in framdelen med ytterhjälperna i svängen för att ha kontroll på bogarna och på yttertygeln så att dom direkt efter svängen hamnar i lite öppnatänk på så vis vinner dom 1m extra på kortsidan. Jag frågade nämligen några tyska GP ryttare om det för flera år sedan, dessutom bedöms inte hörnpasseringarna på det sättet att hästen skall vara böjd igenom hörnen utan enbart att man skall rida ut i hörnen.

På träning är det en annan sak och det här är ytterligare en sak som skiljer programridning och träningsridning, att vinna så mkt plats du kan för att få mer tid att förbereda.

Senast ändrad:

Det du citerade var nog mycket på skoj, så uppfattade jag det i alla fall. Men också sånt som händer med spänd häst. Inget som någon vill ha alls, och inte ens ursäktat på tävling, knappt, men sånt är livet. Vore skönt om man kunde knäppa på och av dom bara som en maskin......Obs också skoj:idea:

Och du, i lina:crazy: :confused: Det är väl inte riktigt jämförbart?

Ja faktiskt skulle jag vilja påstå , det är helt medvetet dom rider så , dom vänder in framdelen med ytterhjälperna i svängen för att ha kontroll på bogarna och på yttertygeln så att dom direkt efter svängen hamnar i lite öppnatänk på så vis vinner dom 1m extra på kortsidan. Jag frågade nämligen några tyska GP ryttare om det för flera år sedan, dessutom bedöms inte hörnpasseringarna på det sättet att hästen skall vara böjd igenom hörnen utan enbart att man skall rida ut i hörnen.

På träning är det en annan sak och det här är ytterligare en sak som skiljer programridning och träningsridning, att vinna så mkt plats du kan för att få mer tid att förbereda.

Det låter helt logiskt:bow:

*Knapplån*

Det är förståeligt att man kör taktik i tävling. Men enligt reglerna är det fel. Se nedan från FEI.

Article 401 OBJECT AND GENERAL PRINCIPLES OF DRESSAGE
1. The object of dressage is the development of the horse into a happy athlete
through harmonious education. As a result, it makes the horse calm, supple,
loose and flexible, but also confident, attentive and keen, thus achieving
perfect understanding with his rider.
These qualities are revealed by:
2. The freedom and regularity of the paces.
• The harmony, lightness and ease of the movements.
• The lightness of the forehand and the engagement of the hindquarters,
originating from a lively impulsion.
• The acceptance of the bridle, with submissiveness throughout and
without any tension or resistance.
3. The horse thus gives the impression of doing, of his own accord, what is
required of him. Confident and attentive, submitting generously to the control
of the rider, remaining absolutely straight in any movement on a straight line
and bending accordingly when moving on curved lines.

Inte på elitnivå väl? Det kan ju hända även där, förstås, men inte som regel?

Jag undrar om de är så hårda på hörnp. o mer ser till det som är svårt.

En sladdande bakdel får väl anses som slarv. Men på högre nivå ett medvetet slarv, medan det på lägre nivå är omedvetet slarv, kan man kanske tänka. På högre nivå är inte hörnpasseringarna högprioriterade bland alla svårigheter som ingår i programmen, det är viktigare att göra en bra bytesserie eller piruett än att få till dagens snyggaste hörnpassering. På lägre nivå har vägarna större betydelse, får man inte lära sig att vara noggrann från början lär man få svårt att utvecklas såväl utbildnings –som tävlingsmässigt.

Beträffande det omedvetna (?) slarvet på lägre nivå på böjda spår så undrar jag om det inte beror på att man blir alltför ivrig att få hästen att forma sig och därigenom blir för stark i innerskänkeln samtidigt som man har för dålig koll på yttersidan. Jag tror inte det beror så särskilt mycket på hårda händer, även om det i vissa kretsar är populärt att tro att alla som tävlar har ”järnhänder”.

Det var nästan det jag misstänkte, att det var med flit. Eftersom det är så vanligt. Fast jag tycker det är lite knasigt att det inte bedöms :crazy: Det känns som att premiera fusk liksom.

Liknande trådar

Hästvård Hej. Har nyss bytt hagkompis till min lekfulla 5åring. Innan så gick han med en 2 år äldre häst som tydligt var ledaren i hagen. Dom...
Svar
3
· Visningar
1 691
Senast: Freazer
·
Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 285

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka