Rak gummistång med fast ring i dressyrmomentet?

B

Bizzan

Får man rida på ett sånt bett??
Man får ju ha gummistång med lösring och vanligt bett med fastring. I TR är finns det ingen bild på en gummistång med fast ring. Jag tror nästan att man får rida på det men vill vara 100 % säker innan jag gör det.

Sv: Rak gummistång med fast ring i dressyrmomentet?

Får man rida på ett sånt bett??
Man får ju ha gummistång med lösring och vanligt bett med fastring. I TR är finns det ingen bild på en gummistång med fast ring. Jag tror nästan att man får rida på det men vill vara 100 % säker innan jag gör det.

Jag är mycket mycket tveksam att du får rida på stångbett i dressyren om det inte är ett kandar i de högre klasserna..

Klart man får rida på stångbett, både gummi och metall. Grejen är den att i TR visar bilden bett med lös ring.

Klart man får rida på stångbett, både gummi och metall. Grejen är den att i TR visar bilden bett med lös ring.

Just det... och på ponny "får inga avvikelser förekomma" vilket enl. ÖD innebär att bettet skall se ut exakt som det avbildade. Löjligt ??? ja, verkligen men tyvärr sant :crazy:

Men nu uttrycker flera av er lite märkligt, ett stångbett har skänklar och får endast användas som kandar from CNC **, det ts frågar efter är ett oledat tränsbett och det är tillåtet både i gummi och metall.
Dock är jag inte heller säker på kombinationen oledat + fasta ringar i gummi då det ju inte finns avbildat i TR.

På häst är det tillåtet, men inte på ponny (eller är i varje fall en tolkningsfråga)

Du är HELT säker på att man får ha rakt gummibett med fast ring på häst?

Nä, mitt svar är på Lena H:s påstående

Vad påstod jag? Jag skrev ju att jag inte heller var säker på ursprungsfrågan?

Du skrev att "det ts frågar efter är ett oledat tränsbett och det är tillåtet både i gummi och metall." och det gäller bara häst (fast kan gälla ponny om man glömt bort att få med TR ändring från 2003 i 2006 års TR)

Så e de, Oledat tränsbett i metall är inte godkänt på ponny.. det har jag fått en lååång föreläsning om av en ö.domare :crazy:

Aha, nej just det, metall är inte godkänt för ponny nej. :o

Ingen fast ring tyvärr, men är du osäker så be en kompis lr bekant som ska på tävling att fråga överdommaren där

Liknande trådar

Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
963
Kropp & Själ Jag pressar tänderna när jag sover vilket gör att jag får ont i nacken och huvudvärk väldigt ofta. Dock stämmer inga av...
2
Svar
33
· Visningar
1 881
Senast: Amha
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 169
Kropp & Själ Jag har varit väldigt illamående ett bra tag och jag vet inte varför. Jag har alltid varit petig med maten och saker jag älskat kan jag...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
8 422
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Storlek röd Kong?