Rak eller vriden?

D

diartistakasha

Nån som vet skillnaden i användings områdern på en rakt länkad och en vriden kedja. Vilket är bäst?
Själv använder jag rak på rotisen och jag upplever den något skarpare, medans jag har vriden på grandisen och den glider ju liksom lättare och ger eftergiftn snabbare liksom även korrigeringen.

Vad har ni för efarenheter/åsikter?

Sv: Rak eller vriden?

Jag fördrar vriden, just för att den är snabbare i både att dra åt och att släppa efter.

Jag har hört ett argument både för och emot rak kedja är att hunden hinner reagera på ljudet.
Rak kedja ska inte lugga/slita på hundens päls lika mycket som en vriden. Det kanske är ett problem med långhåriga hundar?

jag har en rak, eftersom den är billigare och skramlar mer. jag använder inte strypet till annat än skrammel och är världsmästare på att slarva bort kedjor.

jag VILL att hunden ska reagera på ljudet, att det ska betyda "skärpning". annars kan man lika gärna ha ett nylon- eller lägerstryp, de släpper efter allra fortast.

Jag har en vriden.
Som dom andra skriver släpper den efter jäkla fort, vilket fungerar jättebra på min ena hund.
Har en korthårsras och märker inget på pälsen.

Dock håller jag inte med om att läder och nylon släpper fortast, beror väll kanske på hårlag på hund osv.

Dock håller jag inte med om att läder och nylon släpper fortast, beror väll kanske på hårlag på hund osv.
Håller med: Jag har ett läderstryp till min hund som inte används, delvis eftersom det släpper efter så långsamt. Utställningskopplet är ett kedjestryp och släpper mycket smidigare.

(Till vardags används halvstryp, det är vad som fungerar allra bäst. Likt cillamuffins används kedjorna mest till att skramla med.)

Håller med: Jag har ett läderstryp till min hund som inte används, delvis eftersom det släpper efter så långsamt. Utställningskopplet är ett kedjestryp och släpper mycket smidigare.

Precis. Har också ett läder som ligger och skrotar. Kedjan är enligt min mening oöverträfflig vad gäller att löpa fort och fint.;)

Jag har en vriden.
Som dom andra skriver släpper den efter jäkla fort, vilket fungerar jättebra på min ena hund.
Har en korthårsras och märker inget på pälsen.

Även jag håller med dig. Jag upplever läder och nylon alldelles för slöa för min smak.

för att svara på ts

Jag föredrar vriden:idea:
Använder dock inte kedja/stryp på min egen hund, det behövs inte.

hmm vad har ni för läderstryp som inte släpper direkt? mitt är så styvt att det nästan fjädrar tillbaka. kan i o f s bero på att det aldrig används och aldrig smörjs :p

Vad skillnaden är vet jag inte mer än att dom ser olika ut :idea: men det ser väl alla?

Jag använder raka länkar på min och den enda anledningen till det är att efter ett tag av användande av den vridna länken så såg han maläten ut på halsen... Men den raka länken slipper jag detta! Visst, lite luggad blir han men inte mycket. Numera använder jag sällan länken dock.

hmm vad har ni för läderstryp som inte släpper direkt? mitt är så styvt att det nästan fjädrar tillbaka. kan i o f s bero på att det aldrig används och aldrig smörjs :p
Ett styvt, rundsytt. Liknar mycket modellen som Nennes Huligan hade.

Jag föredrar vridet. Har haft det till alla mina hundar. Men nu när jag skulle köpa större till min rottis va hennes storlek slut. Tog ett rakt. Fungerar men inte så bra. Men hon drar aldrig lyssnar direkt . Så det fungerar bra på henne

Jag har fått lära mig att man aldrig ska använda kedja med raka länkar då dessa kan ställa sig på högkant och då göra halsbandet för kort, om ni fattar vad jag menar.
Vet dock inte hur väl detta stämmer eftersom jag alltid har använt kedjor med vridna länkar (just pga det jag fått lära mig)

Det låter ganska osannolikt att flera länkar ställer sig på höjden på samma gång sådär. Jag har aldrig upplevt det iaf.

Liknande trådar

Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 909
Senast: Nominous
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 952
Senast: Milosari
·
Hästmänniskan Det här passar inte riktigt någonstans tycker jag och lägger det därför här där jag tycker det passar bäst. Härom veckan satt jag och...
2 3
Svar
46
· Visningar
8 497
Senast: Speedway
·
Övr. Hund Ja, jag ligger här sjuk och tänker att jag lika gärna kan skriva lite för att kanske få lite nya infallsvinklar eller ideer om vad som...
Svar
1
· Visningar
1 573
Senast: stintans
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka