Rak eller svängd rygg / sadeltips

cela

Trådstartare
Det talas ju mkt om hur svängd eller rak rygg hästen har, ärligt talat så vet jag inte riktigt vad jag ska referera till, :okanske ni kan hjälpa mig att mha bilden tala om huruvida hans rygg är rak/svängd/normal?

general.jpg

Sv: Rak eller svängd rygg / sadeltips

Jag skulle säga att din häst är svängd och lite överbyggd. Snygg häst hur gammal?

Här kommer en bild på min lillkille som har spikrak rygg, framförallt under arbete då blir han nästan karpryggig:crazy:

15314917.jpg

Åh, kan jag få lägga till en fråga ang. det här? :D Säg till annars om jag tar upp för mycket plats så tar jag bort det x)

Vad är egentligen rätt; Min ponny har en ganska svängd rygg och är lite överbyggd (har dock tränat bort det "svankiga" han hade förut), vilken sadel skulle passa honom då? Ägarna hade en Appaloosa som var "specialbyggd" för honom, den var utvidgad och så. Men den fick han ju ont i ryggen av märkte jag typ andra gången jag red honom, så jag sålde den. Provade sen en massa sadlar som var lite utvudgade och "böjda" men fick tillslut tag i en sadelmakare som sa att om han har lite svängd rygg skulle han ha en rakare och smalare sadel egentligen. Jag fick prova en och den kändes MYCKET bättre!

Men liksom, det låter så fel :P En rak sadel till en böjd rygg, men det känns bra, och den ser bra ut med. Stämmer det eller har jag köpt en sadel som är ännu värre för honom? :O

Ahaa, där sa du något x) Så kanske det är, eftersom de böjda sadlarna verka mest flyta omkring och trycka på ryggen/bogarna när jag rider :P

Tack! Han är född -05. Jättebra med bilden på din häst, jag ser ju absolut att han är rakare i ryggen.

I min värld har din häst en rak rygg. Den är inte lika spikrak som Supers häst, men den är fortfarande rak enligt mina preferenser. Att linjen sedan börjar luta lite uppåt mot slutet av ryggen tror jag inte kommer påverka så mkt för sadelläget eftersom att huvuddelen av sadelläget är rakt. Vid arbete blir säkert den ryggen spikrak skulle jag tro.

En crown tror jag skulle ligga bra på den.

Det är en himla trevlig modell på din häst! Supersöt är den!

Intressant. Du har ingen bild på en häst med vad du anser är en svängd rygg? Behöver inte vara jättesvängd utan en normalsvängd i din mening.:idea:

Nej, men kolla på utrustning i sadeltrådarna. Där finns det mga bilder har jag för mig.

Men som sagt, jag vill även påpeka att det är utifrån min lilla värld som jag pratar om. :D Det finns kanske andra som har en annan uppfattning!

Det var absolut inte menat som kritik mot din uppfattning! Jag tänker som så att jag kan alltid lära mig mer och det är intressant att bolla erfarenheter.:bow: Det var enbart därför jag ville se bild från dig vad du ansåg vara en svängd rygg.:idea:

Ja, nej det förstod jag! :laugh: Men jag ska se om jag kan hitta någon bild på en svängd (i mitt tycke) rygg.

jag håller nog med saigon där om att jag också tycker att den är rakare, sen är han lite överbyggd men fortfarande rak. :)

jag håller absolut med dej. Skulle inte komma på tanken att celas häst skulle ha en särskilt svängd sadel, men kanske inte heller helt spikrak, i alla fall inte nu. Sen kanske den blir helt rak med tiden, genom att den växer i sin rumpa:D
Men jag skulle nog också kalla den ryggen rak redan nu.

Kl
Nu står hästarna lite olika, supers häst står med ena bakbenet bakom vilket kan göra att den ser ännu mer rak ut, korset är ju sänkt på den sidan, celas är tagen ur en annan vinkel.

Det är svårt att se helt säkert på bilder. Men svängd skulle jag inte kalla celas häst. Det finns nog mängder av märken som passar, och vissa märken har ju både modeller med rakare och mer svängd bom.
I stort sett rak men inte helt spikrak skulle jag säga.

Säger samma som till Saigon. :p Kan inte du oxå skrapa fram en bild på en häst som i ditt tycke har en "normal" svängd rygg?:bow:

Fast jag tycker nog att din häst är rakare än Celas. Det är en kraftigare övergång mellan manke och rygg på din häst än på Celas. På Celas häst är övergången mkt längre och jag tycker därför den ser lite svängd ut, inte jättesvängd, men fortfarande svängd. Det är därför jag tolkar den som svängd, själklart i daxläget, mycket kan ju hända sedan. Jag hoppas ni förstår av min ngt luddiga förklaring.:angel:

Liknande trådar

Utrustning Några tips om vart jag ska börja leta? Provade en prestige golden star i bom 37 som blev för smal. Har även lagt på en prestige hippos...
Svar
19
· Visningar
1 321
Senast: Anna-KarinO
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 618
Senast: Mabuse
·
Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
897
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Bästa Buke! Ni brukar ju kunna era sadelmodeller. Jag har en arabhäst med superkort, platt o bred rygg med medelhög bred manke, rätt...
Svar
3
· Visningar
901

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka