rågvetehalm som foder?

ameo

Trådstartare
Moderator
Kan man ge rågvetehalm som foder?
Äter de det?
Hurdana är de dietiska egenskaperna? Vetehalm ska ju vara det bästa och råg det sämsta...

Sv: rågvetehalm som foder?

Rågvete brukar ju inte vara så smakligt, vet inte hur halmen är dock, kanske om man har väldigt matfriska hästar...

Min åt inte av det. Hon är väl inte jätteförtjust i halm men vetehalm pillar hon i sig några strån av iaf.

tack för era svar
jag har en bekant som hade lite att sälja, tänkte om det kunde funka för mina lättfödda pållar att tugga på. men då är det inget att fundera på...

tack för era svar
jag har en bekant som hade lite att sälja, tänkte om det kunde funka för mina lättfödda pållar att tugga på. men då är det inget att fundera på...
När jag bodde på ett annat ställe som hade en grisbonde till granne som odlade rågvete i massor fick jag köpa småbalar av rågvetehalm för endast 3 kr st(kostnaden för snöret och diesel) och köpte massor varje år, strödde rikligt till alla och dom åt den halmen med god aptit, och jag behövde ge mindre hö, nu när jag bor på mitt nya ställe och strör med spån märker jag verkligen skillnaden på hur mkt mer hösilage/hö dom äter än när jag strödde med rågvetehalmen. Så köp så mkt du kan!

vet ej hur rågvetehalmen är men råghalm ska man ju helst inte ge hästar för de sägs att den ge lättare kolik än annan halm. Om de är en gammal skröna vet jag ej:crazy:
Ger aldrig mina något med råg sedan jag hörde detta.

Har hört att råg ska vara det bästa för magen till hästar som gärna tuggar i sej halm :D

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
547
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 334
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 024
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 960
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Sabotage?