Raggar hö (utan analys)

phie

Trådstartare
Jag har precis börjat leta efter vettiga partier hö. Hittade en karl som säljer hö i närheten av mig och mailade honom om han kunde skicka mig analysresultaten på sin skörd.

Fick då som svar att han inte analyserat det, men att En gissning då höet är ekologiskt kontra mognadsgrad och ålder på lägdan skulle göra att det nog hamnar runt 55 gr.smältbart råprot./kg TS.

Kan man få ut något vettigt av det säljaren skrev ovan? Är höet bra eller dåligt med 55 SMRP?

Min häst har fri tillgång på hösilage utomhus när han inte är på bete. Detta hö är tänkt att användas som "nattmacka", där ett par kilo ges på kvällskvisten.

Sv: Raggar hö (utan analys)

55 är helt okej proteinvärde men jag tror verkligen inte att man kan gissa det sådär... :crazy: Dessutom vill man ju veta mer än proteinvärdet, gärna energi och mineraler så man kan kolla hur bra kvoten blir.

OT men raggarhö var nog det roligaste uttrycket på länge :p

Ja du kan ju såklart fodra med det men det går ju inte att gissa sig till värden, analys är det enda rätta om du vill veta exakt vad du ger din häst.

OM han nu gissat rätt (vilket nog är svårt) så skulle jag vara skapligt nöjd med ett smrp-värde på 55g/ kg ts. Det innebär 47g/kg foder om jag nu räknat rätt och om det nu var HÖ det handlade om. Om mj ligger på ca 8 vilket är rätt normalt så landar kvoten på 5,9. Vilket är helt ok.

Däremot om jag hade dräktigt, föl, unghästar så hade jag vela ha högre värden. Helst. Om jag nu skulle använda mig av bara detta hö, året runt sas.

Iom att du bara ska ha som "nattmacka" så skulle jag inte ha tvekat med de värdena. Sen vet vi ju inte om han har rätt i sina gissningar, karln :-)

Senast ändrad:

En bonde som gissar tror jag inte ett smack på.
För många år sedan när jag letade hö att köpa hittade jag en bonde som ville sälja till mig för ett förhållandevis högt pris. Jag frågade om analys - det skulle ju inte behövas för han visste ju att han hade ett kanonhö. Men han gjorde gärna en analys åt mig för att bevisa detta. Nån vecka senare ringde han mig med analysresultatet och var jättestolt (han hade nog ingen aning om vad siffrorna betydde... :angel: ) när han berättade att höet innehöll 10 g smb rp/kg foder.
Jag tackade för att han analyserat det och köpte hö på annat håll....

En bonde som gissar tror jag inte ett smack på.
För många år sedan när jag letade hö att köpa hittade jag en bonde som ville sälja till mig för ett förhållandevis högt pris. Jag frågade om analys - det skulle ju inte behövas för han visste ju att han hade ett kanonhö. Men han gjorde gärna en analys åt mig för att bevisa detta. Nån vecka senare ringde han mig med analysresultatet och var jättestolt (han hade nog ingen aning om vad siffrorna betydde... :angel: ) när han berättade att höet innehöll 10 g smb rp/kg foder.
Jag tackade för att han analyserat det och köpte hö på annat håll....

Snacka om att ha koll *inte*. Och stolt var han stackarn:rofl:
10g/kg foder:eek:

Liknande trådar

E
Foder & Strö Jag vet att man inte kan säkerställa en god foderstat utan analys, men jag kommer troligen inte att kunna analysera mer än höet, eller...
Svar
12
· Visningar
1 340
Senast: marti130
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023