Sar

Trådstartare
Nu har vi änligen bestämt oss och det är en ragdoll vi ska ha!

Vi har varit och hälsat på hos flera uppfödare av olika raser men blev helt fast för Ragdollen.

Nu undrar jag (som total nybörjare med utställningsintresse) om vilka färger och teckningar som är mest populära. Av de ragdolls jag har sett så är det bicolour jag tyckt ha varit vackrast (i andra hand mitted, colourpoint tilltalar mig inte lika mycket).
Spelar färgen någon roll på utställning? Har det någon betydelse om en bicolour har "sned" teckning?
Är det någon färg eller teckning man ska akta sig för om man senare tänkt ställa ut den?

Självklart är det den enskilda kattens temprament som är viktigast i slutändan men eftersom jag gärna vill ställa ut den (och är nybörjare inom rasen) så skulle jag bli ledsen om jag blev "lurad" av uppfödaren och köpte en "utställningskatt" som senare visade sig bara fungera som sällskapskatt.

Vi har träffat en uppfödare i närheten som verkar seriös men jag vill gärna få lite tips om vad jag ska kolla efter när jag väljer kattunge (hane för vår del).
Om ingen hos uppfödaren faller oss i smaken, finns det uppfödare ni kan rekommendera (gärna via pm om ni ej vill göra "reklam)?

Finns det seriösa ragdolluppfödare som är villiga att sälja en okastrerad kattunge utan att ha träffat köparfamiljen? Vi bor högt upp i landet så det blir nog dyrt bara med köpet + ev. transport utan att åka ner en extra gång för att se på katten.

Tack på förhand! /Sar

Sv: Ragdoll

Finns det seriösa ragdolluppfödare som är villiga att sälja en okastrerad kattunge utan att ha träffat köparfamiljen? Vi bor högt upp i landet så det blir nog dyrt bara med köpet + ev. transport utan att åka ner en extra gång för att se på katten.

Det borde det göra, men dessa uppfödare kräver ju en mer genomgående kontakt innan köpet går igenom och ofta även efter. Jag själv är spekulant på en Siamesunge, hona, och uppfödaren bor väldigt, väldigt långt bort. Jag och uppfödaren är nu som bäst på gång att lära känna varandra innan ett framtida köp /ev fodervärdskontrakt, och honan jag vill ha en bebis efter är inte ens parad än.

I övrigt kan jag inte svara, jag tycker ragdolls är bland de vackraste katterna man jag kan ingenting om rasen.

Jag undrar ungefär nästan samma saker som dig, förutom att jag inte är så utställningsintresserad :)

Håller som bäst på att titta efter ragdollkattungar och ska ikväll bland annat och hälsa på några. Är ute efter en hane som ska kastreras och fungera som sällskapskatt :)

Färgen/teckningen spelar absolut roll för utställning, men det gör så mycket annat också så mitt enda råd är att höra dig för helt enkelt. Vill du ha en bra utställningkatt, köp ifrån en uppfödare som ställer ut mycket själv/har avkommor som går bra. (Eller rekommenderas av någon so kan rasen bra) Det kan komma precis lika bra katter från andra men då är det svårt för dig att avgöra vad som är en lovande kattunge och inte. Det finns väldigt många ragdolluppfödare nuförtiden, och kunskaper om hur olika ungar kommer utvecklas är inget man per automatik har från början.

Angående avstånd varierar det. Jag säljer utan problem långväga, på villkor att de hämtar katten personligen. Har de varit här och tingat kan jag skicka katten på annat sätt om det är lämpligt, men jag säljer inte till någon som jag aldrig får träffa. Andra kräver personligt besök innan man ens får tinga. Det beror väl lite på vad man har för förutsättningar, i vår ras har vi mycket export/import från hela europa och även usa, då hittar man ett sätt att lösa problemen.

Dock ställer jag mig lite skeptiskt till att du prompt ska ha en okastrerad katt?? Köper man avelskatt gäller andra kriterier än om man köper till sällskap/utställning. Då måste man vara ärlig med det, och vara beredd på att få fler nej. (Varför? Katten kanske har en hel del syskon i avel och uppfödare vill inte att linjerna ska bli för överrepresenterade, eller uppfödaren kanske har restriktioner som följde med inköpet av de egna avelskatterna osv)

Jag pratade med en uppfödare jag tidigare har besökt där jag blev väldigt förtjust i en av avelshanarna. Vi har ställt oss på kö till nästa kull och nu har det fötts en brun bicolourhane som jag har bokat!
Jag är så förväntansfull över att få en bild men de har ännu ej öppnat ögonen så jag får vänta och se. Så roligt och spännande!!!!:banana:

Dock ställer jag mig lite skeptiskt till att du prompt ska ha en okastrerad katt?? Köper man avelskatt gäller andra kriterier än om man köper till sällskap/utställning. Då måste man vara ärlig med det, och vara beredd på att få fler nej. (Varför? Katten kanske har en hel del syskon i avel och uppfödare vill inte att linjerna ska bli för överrepresenterade, eller uppfödaren kanske har restriktioner som följde med inköpet av de egna avelskatterna osv)

Jag skulle aldrig mörka ett ev. avelsintresse. Jag skulle heller aldrig köpa en kattunge som enbart såldes till sällskap. Däremot är jag långt ifrån säker på att jag någonsin kommer att avla (det räcker nog med första strilningen inomhus så är kastrationen ett faktum) men jag vill att möjligheten ska stå öppen.

Däremot förundras jag över den protektionistiska kattvärlden, gör en enkel parallell till hästvärlden där uppfödaren skulle ställa upp restriktioner för ev. köp p.g.a. "Hästen har redan en hel del syskon i avel och jag vill inte att linjerna ska bli för överrepresenterade" eller "jag äger hingsten/stoet XX och jag vill vara själv som säljer ur de här linjerna så ni får inte visa den och avla"

Personligen är jag övertygad om att den som har nog bra katter inte behöver vara rädd för ev. konkurrens ifråga om avel på avkommorna. Går en avkomma riktigt bra på utställning ger det självklart ett mervärde för den ursprunglige uppfödaren.

Roligt att du är intresserad av att skaffa en ragdoll, du kommer inte ångra dig! :love:

Angående att köpa utställningskatt så är det väldigt många faktorer som påverkar huruvida katter kommer gå bra på utställning eller inte. När det gäller bicolors så är t.ex. färgfördelning väldigt viktigt, det låter lite konstigt att du kunnat boka en utställningskatt innan den ens öppnat ögonen. Då är det nämligen omöjligt att se eventuella felteckningar, de syns inte när kattungarna är så små. Dessutom är det ju väldigt svårt att svara på hur en kattunge kommer utveckla sig om man kollar på den i den åldern. Jag tingar inte bort mina kattungar förrän de är minst 6 veckor, och jag skulle vara extra noga med en kattunge jag sålde till utställning och ÄNNU mer försiktig med en kattunge som det eventuellt skulle avlas på!

Vad gäller din jämförelse med hästar går det tyvärr inte att jämföra så. Ett sto får max ett föl per år och det tar dessutom flera år innan man kan avla på henne. Vad gäller hingstar så är det nog väldigt få personer som har möjlighet att hålla en hingst, och det är ju betydligt högre kostnader involverat vad gäller avelsvärdering etc. Där sker alltså en selektion på avelsmaterial automatiskt. Det är betydligt större risk att en katt "överanvänds" i avel tyvärr, det handlar inte om konkurrens utan om rasens hälsa. En katthona blir fertil redan innan hon blivit ett år och kan få flera kullar om året, 6 kattungar i varje kull är ingen ovanlighet. En hane kan förstås få ännu fler avkommor. Om en kattunge hamnar hos fel köpare och används vårdslöst i avel kan det teoretiskt sett förstöra avelsbasen för rasen för många många år framåt. Nu menar jag förstås inte alls att du är någon oseriös köpare, utan jag vill bara påpeka att det faktiskt ÄR viktigt att uppfödare inte säljer fertila katter till "vem som helst".

Däremot kan jag personligen tänka mig även sälja en lovande hane till t.ex utställningsintresserade "sällskapsköpare" (dvs de som inte är uppfödare) okastrerad för att användas i avel någon enstaka gång - ju fler hanar som får en eller två kullar innan de kastreras desto bättre för genbasen. Då ska det dock vara rätt köpare, och de ska vara villiga att utföra alla de hälsotester som jag tycker att det är självklart att man gör på alla ragdolls innan de går i avel. Jag har faktiskt sålt just en sådan hane ifrån min senaste kull, han är nu testad och så får vi se om någon är intresserad av att låna honom!

/Erica

Det handlar inte om konkurrens eller egoism. Ingen blir gladare än jag om mina avkommor ställs ut eller används på ett bra sätti avel.

Tyvärr är det många hankattsägare som inte ser vad överanvändning av en hane ställer till med. Min ras är väldigt liten och där blir det fort tydligt. Jag äger en av de få hanar som funnits i Sverige de senaste åren. Bara för att vi bor bra till i landet och har en hane tillgänglig vill "alla" honkattsägare para med honom. Jag har tackat nej till mer än hälften. Varför? Han har redan tre avkommor i svensk avel och tre i norsk. Det är en tredjedel av avelsbasen. Nästa generation kommer det bli ett :devil: att hitta såpass många obesläktade katter att vi kan fortsätta stabilt utan inavelseffekter. (Nu parar vi ju till 90% utanför landets gränser, så i en så liten och medveten ras är problemet faktiskt mindre än i en större och mer lättillgänglig där "alla" kan föda upp). Dessutom: vad händer om det visar sig att just Frasse bär på en sjukdom? Då är den spridd över hela avelsbasen innan vi hinner säga flaska.

En uppfödare som inte tänker många generationer framöver (och det är tyvärr många) hade glatt tackat ja och sett det som att han kan betala en del av sitt uppehälle för det innebär ju onekligen en hel de besvär att hålla fertil hane.

Vill någon då köpa en avelskatt från mig säger jag faktiskt nej. Jag hjälper jättegärna nya uppfödare, och kan hänvisa till andra som har katter vars linjer vi behöver i landet, men jag säljer inte mina egna till avel för att de är redan så spridda. Det finns ingen nytta med en till halvbror i avel, när den potentiella avelshaneägaren kan köpa en helt obesläktad katt istället.

Däremot kan jag personligen tänka mig även sälja en lovande hane till t.ex utställningsintresserade "sällskapsköpare" (dvs de som inte är uppfödare) okastrerad för att användas i avel någon enstaka gång - ju fler hanar som får en eller två kullar innan de kastreras desto bättre för genbasen. Då ska det dock vara rätt köpare, och de ska vara villiga att utföra alla de hälsotester som jag tycker att det är självklart att man gör på alla ragdolls innan de går i avel. Jag har faktiskt sålt just en sådan hane ifrån min senaste kull, han är nu testad och så får vi se om någon är intresserad av att låna honom!

/Erica

Den kontrollen gillar jag skarpt! Självklart ska både hanar och honor kollas INNAN de ev. går till avel!

En till fråga jag har som nybörjare inom rasen är varför många katter som inte är utställningskatter (uppfyller inte helt rasstandarden) ändå anses kunna fungera bra i avel? I min (ytterst lilla- hittils endast en avkomma på ett lånat sto) hästavel tycker jag det är självklart att försöka använda ett så bra sto/hona som möjligt och då tillsammans med en hingst/hane som är det bästa man sätt och som dessutom kompletterar stoets/honans svagheter. Och då med en extra tyngd på tempramentet.

Är avelsutbudet så litet så är det ett argument jag helt klart kan köpa. Jag trodde definitivt att avelsbasen var större, speciellt då jag sett flera med importerade hanar.

Däremot tycker jag att jag ser avelsförbud på var och varannan uppfödarsida och det har jag svårt att köpa.

Tilläggas ska också att jag själv inte har några speciella uppfödartankar, jag tycker dock som köptare att det är önskvärt att det faktiskt FINNS ett val även om det kanske aldrig uppfylls och katten p.g.a. andra skäl blir en kastrat (det absolut viktigaste för oss är att den fungerar som familjekatt!).

Glömde skriva att ang. utställningsmöjligheter så har jag möjlighet att byta till en senare kull eller så blir vi kanske helt förälskade i en feltecknad kattunge och får då nöja oss att bara besöka kattutställningar.

Vi ställde dock ut hund i flera år och jag tyckte mkt miljön och människorna vi mötte så det vore roligt att få uppleva det även på "kattsidan" (min sambo har ställt ut en tidigare katt vid ett flertal tillfällen men jag är helt ny)

Fortsättningsfråga;
Hur felaktig (mot rasstandarden) kan en hona vara och ändå räknas föra aveln framåt? Eller har man släppt fråga i att föra aveln framåt och endast inriktar sig på rena sällskapskatter?

En till fråga jag har som nybörjare inom rasen är varför många katter som inte är utställningskatter (uppfyller inte helt rasstandarden) ändå anses kunna fungera bra i avel? I min (ytterst lilla- hittils endast en avkomma på ett lånat sto) hästavel tycker jag det är självklart att försöka använda ett så bra sto/hona som möjligt och då tillsammans med en hingst/hane som är det bästa man sätt och som dessutom kompletterar stoets/honans svagheter. Och då med en extra tyngd på tempramentet.

Det kan finnas massor av orsaker till varför en katt inte "går" att ställa ut. Först och främst brukar det gälla feltecknade katter, dvs katter som inte har vitfläckigheten där den ska sitta. Katter med vitt på öronen går automatiskt bort då det är ett fel enligt rasstandarden, ändå är vitt på öronen ett naturligt utfall i vissa parningar. True bicolor + mitted kan ge mid high white som oftast får vitt på ett eller båda öronen, true bicolor + true bicolor kan ge high white som nästan uteslutande har vitt på öronen. Dessa katter kan dock utan problem användas i avel, om man parar dem med en colorpoint så blir kattungarna true bicolor eller mitted i första fallet, och i andra fallet blir det endast true bicolor.

Det finns även massor av andra felteckningar som kan göra att en katt inte skulle gå särskilt bra på utställning, t.ex. fläckar på benen/trampdynorna. Huruvida det är "rätt" att använda feltecknade katter i avel skulle jag kunna skriva en hel uppsats om, det finns ingen enkel arvsgång för vitfläck trots att vi så gärna skulle vilja det. Men helt klart är att även helt korrekt tecknade katter kan ge feltecknade avkommor, och feltecknade katter kan mycket väl ge korrekt tecknade avkommor. I de två parningar jag beskrev ovan så löper man inte större risk att få feltecknade avkommor än om man endast skulle använda korrekt tecknade katter. Man kan alltså omöjligt ta ur alla feltecknade katter ur avel, och det finns heller ingen poäng med att göra det eftersom vi inte till fullo kan styra arvsgången av vitfläck.

Sedan finns det även andra orsaker till varför en katt inte går att ställa ut. Framförallt finns det många katter som avskyr utställningar, dessa håller man såklart hemma för kattens egen skull. Tyvärr är det inte så enkelt att det hänger ihop med dåligt temperament, jag har t.ex. min Dimma som jag har ställt ut en hel del och som aldrig varit elak på utställning. Men hon gillar det helt klart inte, så nu får hon slippa det. Hemma är hon en underbar katt och hon älskar nya miljöer, men hon är väldigt ranghög och gillar inte främmande katter. En kattutställning är en väldigt konstlad och extrem miljö för katter, stressig, högljudd och med en massa dofter. Även den snällaste katt efter de mest showiga föräldrar kan avsky utställningar, liksom det kan komma en riktigt utställningsstjärna efter två katter som inte gillar det. Det är helt enkelt en individfråga!

Till sist kan det förstås även bero på typmässiga brister, även om jag tror att det är mycket ovanligt att man avlar på en katt som är så gravt fel gentemot standarden (förutsatt nu att den är korrekt tecknad) att den inte skulle kunna bli åtminstone Champion på utställning (en väldigt låg kvalifikation). Vad gäller typ så finns det inga perfekta katter, så all avel handlar om att kompensera för kattens svaga sidor och stärka dess bra egenskaper. Min Mozzarella skulle förmodligen aldrig kunna bli BIS (hon är helt korrekt tecknad men hatar tyvärr utställningar så hon är endast utställd en gång som kattunge) då hon har en del typmässiga brister. Hon har dock även många bra kvalitéer och jag har sparat henne då jag tror extremt mycket på de gener hon har i sig från sina föräldrar. Med rätt hane kan hon få jättefina avkommor, och de kattungar hon har nu ser ut att bli de vackraste kattungar jag än så länge fött upp!

Jag tror ingen (eller väldigt få åtminstone) avlar för att endast få fram sällskapskatter, tanken är ju att alla parningar ska föra aveln framåt på ett eller annat sätt.

Ursäkta uppsatsen. :angel:

/Erica

Du behöver inte alls ursäkta dig, det är hur intressant som helst!:love::bow:

Jag ska begrunda och återkommer (barnen pockar på uppmärksamhet)
Tack för ditt svar! /Sar

Vad går man efter när man avgör huruvida katten är till sällskap eller avel/utställning?

Är det inte jättesvårt på en så liten kattunge att avgöra.

Kan inte den "fula ankungen" förvandlas till en svan och svanen förvandlas till en "ful ankunge"?

Om man sålt en kattunge till sällskap och den utvecklas jättefint är det då OK att använda den i avel?

Jag som är helt ny på det här med raskatt undrar också över det här med olika priser.

Varför är en sällskapskatt billigare än en till avel/utställning?

Vad går man efter när man avgör huruvida katten är till sällskap eller avel/utställning?

Är det inte jättesvårt på en så liten kattunge att avgöra.

Nja. Har man fött upp ett par år och sett många katter utvecklas vet man ofta på ett ungefär vad det blir av dem. En katts utseende ur avelshänseende brukar inte vara några problem att förutsäga. Om det blir en strålande utställningsstjärna beror på så många andra saker, och det känner jag ärligt talat inte till någon som lovar då de säljer. Man gör inte heller kategoriseringen "sällskap" och "avel/utställning". En sällskapskatt kan vara bättre på utställning än en avelskatt, om avelskatten tex är feltecknad. En jämn men medioker katt går bättre på utställning än en ojämn katt med riktigt bra sidor men också en del brister. Däremot kan den ojämna katten anses tillföra mer i avel, och det är lättare att komplettera en stor brist än många små svagheter.

Kan inte den "fula ankungen" förvandlas till en svan och svanen förvandlas till en "ful ankunge"?

Jo, men risker får man ju alltid ta? Man kan ju inte behålla alla katter tills de är färdigvuxna (dvs 3-4 år)... Det är sällan man tar brutalfel, och om den katten tänkt till avel inte blev en ständig Best In Showvinnare spelar ju ingen roll. Det är inte de egenskaperna som är viktigast i avel ändå. (Dvs en medelmåtta i showringen kan tillföra mer till aveln och ge bättre ungar än en superkatt)

Om man sålt en kattunge till sällskap och den utvecklas jättefint är det då OK att använda den i avel?

Nja. Det dröjer som sagt ett par år innan man kan avgöra om det är en riktig stjärna eller inte, och sålänge är det inte humant att hålla dem på vänt. Det innebär både stress och hälsorisker för katten att gå fertil i onödan. Avelskatter hålls bara fertila den tid man behöver dem i avel, sedan kastrerar man.

Jag som är helt ny på det här med raskatt undrar också över det här med olika priser.

Varför är en sällskapskatt billigare än en till avel/utställning?

I de flesta raser är det ingen skillnad. I de fall man betalar mer för en avelskatt får man också garantier, dvs katten ersätts om den av någon anledning inte "duger" för avel.

Är avelsutbudet så litet så är det ett argument jag helt klart kan köpa. Jag trodde definitivt att avelsbasen var större, speciellt då jag sett flera med importerade hanar.

Däremot tycker jag att jag ser avelsförbud på var och varannan uppfödarsida och det har jag svårt att köpa.

Tilläggas ska också att jag själv inte har några speciella uppfödartankar, jag tycker dock som köptare att det är önskvärt att det faktiskt FINNS ett val även om det kanske aldrig uppfylls och katten p.g.a. andra skäl blir en kastrat (det absolut viktigaste för oss är att den fungerar som familjekatt!).

Vad man ska tänka på när man surfar runt på hemsidor och kanske ser "avelsförbud på var och varannan uppfödarsida" är att det kan handla om att uppfödaren själv har köpt en avelskatt med restriktioner. I synnerhet om det handlar om importer. Det är inte ovanligt att tex. amerikanska uppfödare lägger restriktioner både 2 och 3 generationer framåt, tex. att köparen får behålla katter i egen avel men inte sälja till avel förrän X generationer har gått. Uppfödaren som lägger avelsförbud kanske inte alls har som praxis att göra så, men väljer att gå med på sådana restriktioner för att kunna importera en bra avelskatt.

Sedan kan det handla om att alla avelskatter från kullen redan är tingade. Det kan då framstå på hemsidan som att ingen säljs till avel medan sanningen kanske är den att 2-3 st i kullen redan är tingade av uppfödare.

Ytterligare ett skäl kan vara att kullen helt enkelt visade sig vara en undermålig kull, typmässigt eller hälsomässigt och att ingen går vidare i avel pga. det och det är såklart inget negativt att en uppfödare faktiskt stoppar en hel kull från avel av hälsoskäl (det har jag själv gjort).

När man börjar bena mer i varför kattuppfödare är "särskilt" selektiva så kan man ofta finna goda skäl för det. Det handlar sällan om att försöka äga sina linjer eller håva in pengar på en avelshane.

Man ska inte vara så snabb att döma, bättre att försöka ta reda på de bakomliggande skälen.

Liknande trådar

Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
3 385
Senast: Sel
·
Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 551
Senast: cirkus
·
Övr. Katt Jag står inför det angenäma problemet att jag behöver en till katt 😁. Efter att ena katten blev sjuk och inte klarade en operation för...
2
Svar
28
· Visningar
2 395
Senast: Noxos
·
  • Låst
Hundavel & Ras Hej...Ja vad skulle ni säga till någon som "bestämt" sig att hon vill ha sin 1a hund och det ska vara en Dobbis helst eller en...
13 14 15
Svar
298
· Visningar
23 607
Senast: Brie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Vad läser du just nu?
  • Valet i USA