ragdoll som håller sig på mattan

K

Kajkan

har en ragdoll som står stadigt med tassarna på jorden...Han lämnar helst aldrig golvet. Att hoppa upp på stolar, bokhyllor etc. skulle aldrig falla honom in. Detta är min första ragdoll men jag visste ju innan att den räknades som en "markbunden" ras eller vad man ska kalla det. Trots det hade jag nog förväntat mig att han åtminstone skulle kunna tänka sig att hoppa upp på fönsterbrädan ibland eller så. Eller föredra att sova i den bästa fåtöljen men nä det är golvet som gäller. Skulle dock vilja veta VAD det är som gör att vissa raser inte flyger runt bland bokhyllor och julgranar medan andra gör det.
Kanske finns här någon mer ragdollägare här som har samma upplevelser som jag. Folk som kommer på besök säger nämligen till mig att det måste vara något fel på min katt. Att höfterna är felkonstruerade, den där kattrasen är väl sönderavlad osv. Men min katt är ju friskförklarad av vet. Men nu börjar jag ju ändå bli orolig att det är något fel på honom. Och jag har svårt att förklara för dessa människor varför han trivs bäst på golvet hela tiden.

Sv: ragdoll som håller sig på mattan

Min mammas ragdoll hoppar på sin höjd upp i soffan ibland, annars håller han sig på golvet. Vad det beror på vet jag dock inte.

Din ragdoll är inte sjuk, den är helt normal för precis som du säger är ragdollen en markbunden ras medan bengalen t ex är tvärtom. Olika raser har olika egenskaper helt enkelt! Själv har jag också en, en rastypisk och fin ragdollhona och hon är också väldigt markbunden. Enda gångerna hon hoppar högst upp på sitt lilla katträd eller på vårt matbord är om hennes matskål är där :p.

Skönt att höra att min lilla ragdoll verkar helt normal! Men visst är det lite fascinerande att de aldrig vill hoppa upp någonstans.

Det sägs ju att raggisen inte gillar höga höjder, att de håller sig nere på marken men som inom alla raser så kan det variera från individ till individ. Min raggis gillar att ligga högst upp i klösträdet (takhögt), han hoppar gärna upp på köksbordet även om han måste hoppa upp på en stol först och sedan vidare upp på bordet :D

Jag har en ragdolltjej på 9 månader som är precis tvärtom. Hon hoppar upp i fönstren och på alla bord, soffor och fåtöljer. Hon hoppar över hundarna om dom är i vägen när hon kommer farande i sina race. Däremot hoppar hon aldrig upp på köksbänkarna.

När hon var lite yngre kunde vi inte ha gardiner hänga som vanligt. Dom fick jag rulla upp och lägga på fönsterbräderna annars klättrade hon sönder dom.

Hon klättrar gärna högst upp i klösmöbeln och lägger sig. Hon hoppar alltid upp i sängen och står o spinner o väntar på att jag ska krypa ner. Då blir det stort pusskalas.
För hon är en pussande katt. Varje morgon när jag vaknar ska det pussas och varje kväll när jag kryper i säng.

Jag har en ragdolltjej på 9 månader som är precis tvärtom. Hon hoppar upp i fönstren och på alla bord, soffor och fåtöljer. Hon hoppar över hundarna om dom är i vägen när hon kommer farande i sina race. Däremot hoppar hon aldrig upp på köksbänkarna.

De flesta ragdolls är nog ungefär som din, de hoppar upp i soffor, på stolar och ibland på bord (när de väl lärt sig att det går så är det svårt att stoppa dem...), men de allra flesta är aldrig/mycket sällan på köksbänken, på höga bokhyllor etc.

Som jag skrev i en annan tråd så är det en myt att ragdollen inte gillar höga höjder - mina älskar att ligga högst upp i klösträdet - men de gillar inte att HOPPA högt. Se på många andra raser som utan problem hoppar upp på ovansidan av dörrar eller bokhyllor, jag har aldrig någonsin hört om en ragdoll som gjort det.

Men som jag också skrev i en annan tråd, om de bor med andra raser så lär de sig ofta ovanor. ;)

/Erica

Liknande trådar

C
Övr. Katt Hej, Kommer inom månaderna att skaffa en katt, för att vara mer precis en ragdoll, helst av färgen bicolour blå eller brun. Detta är...
Svar
12
· Visningar
2 773
Senast: Elina8
·
Övr. Katt Dörrar: Tillåt inga stängda dörrar någonstans i något rum, inklusive garderobsdörrar. För att öppna en dörr, ställ dig på bakbenen och...
Svar
13
· Visningar
2 231
Senast: corona
·
Övr. Katt Alla vet väl att kattmänniskor är slöa av naturen, därför ska jag - mästerkatten - tipsa om lite sätt att pigga upp dom på! Alla...
Svar
11
· Visningar
1 521
Senast: bananabambi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama