Ragdoll - Helig Birma = samma kattras

Sv: Ragdoll - Helig Birma = samma kattras

Har tittat på bilder och tyckte att de såg lika ut. Vad är det för skillnad?

en ragdoll ska inte ha vita tår men en birma ska ha vita tår, där är skillnaden

Min ragdoll har vita fötter så det är väl inte skillnaden? Men jag vet ärligt talat inte heller de stora skillnaderna. Är inte ragdollen större?

Senast ändrad:

Dom har olika standard, olika utseende. Jag tycker inte alls dom är speciellt lika. Birman SKA ha vita tassar, men får inte ha vitt någon annanstans. Ragdoll behöver inte ha vita tassar, men kan ha det. Dom kan också ha vitt på andra delar av kroppen.

Hoppas humlan kommer hit, hon är Ragdolluppfödare och kan säkert mer specifikt peka ut skillnaderna som finns. Men jag tycker Birman är lite rundare och "sötare" i ansiktet bland annat.

Som vanligt är det svårt med rasbegreppet. Hur många generationer måste ha gått innan man fått en ny ras? Som jag har förstått det har ragdollen uppkommit från en birma och en vit långhårshona. Även burma sägs vara inblandad...jaa, vad är en ras egentligen.

Nja, man måste ju få en ras godkänd av förbund. Sen finns det raser som är godkända inom vissa förbund men inte andra. Det blir inte automatiskt en raskatt för att det finns ett visst antal generationer. Så vad det krävs är väl upp till respektive förbund. Även om det är korsningar i grunden så är dom renrasiga nu. Idag får man inte korsa in Birma eller Burma eller nått annat i Ragdoll, den har stängd stambok och är inte öppen för noviser.

För att få en ras godkänd inom FIFé som SVERAK tillhör, måste man ha ett visst antal avelsdjur och en någorlunda homogen typ. Du måste vad jag vet kunna göra rasrena parningar, dvs är avelsbasen så liten att du måste korsa in andra raser så blir den knappast godkänd inom FIFé. Sen bör den väl ha nått speciellt som ingen annan har, det går inte att komma med en korsning Birma/Ragdoll och tro att det ska bli en egen ras.

Försökte lägga in en bild men det gick inget vidare. Får prova igen.

12406271.jpg

Här kommer en bild på min Heliga Bima kattunge jag tingat och hon har bara vita tassar bak. Det är ändå ingen utställnings katt utan ska bara bli en trevlig sällskaps katt. Tyckte hon var så söt. Ögonen blev lite konstiga i blixtens ljus men de är sött blåa.

För att vara en ny ras (inom FIFé) måste ett visst antal djur från flera olika generationer visas för en domarnämn. Rasen måste särskilja sig tydligt från alla andra existerande raser för att ens vara tänkbar...

Jag har en ras som folk ofta förväxlar med andra, trots att den enda gemensamma nämnaren är färgen. Som om ett halvblod och en varmblodstravare skulle vara samma sak för att båda är bruna?

Ragdollen ska vara större än birman, längre i kroppen. Ragdollen finns i flera varianter varav mitted och bicolour är två av dem. Dessa varianter har vita tassar och vit haka. Colourpointen däremot får absolut inte ha några vita tecken.
Rastypiskt för ragdollen är också att den kan slappna av i hela kroppen , när själv vill! Jag tycker väl att ragdollen är lite coolare och lugnare än birman. De har också en annan gångstil de liksom vaggar fram bakdelen som också ska vara lite högre än framdelen.
Ja, det var några skillnader :)

Jag har haft både Ragdoll och Birma och jag tycker att birmorna är lugnare, men Ragdollen blir som sagt väldigt avslappnad när man håller i den (vilket vissa Birmor också blir) Birman ska vara kortare i kroppen, lägre benställning, lite "kasse-formad" i kroppen. Sen ska dom ha rundare huvud och mindre, runda öron som ska sitta ganska brett isär, Ragdollen har mer trekantigt och längre huvud med större öron. Några olikheter till :)

Det finns väl individuella skilllnader inom alla raser. Jämför nu bara med de birmor jag känner till och de är nog lite livligare än vad mina raggisar är. Framförallt så är de uppe på allt möjligt medans mina raggisar mestadels är på golvet. Därmed inte sagt att de inte busar, ibland sliras det ordentligt runt knutarna. Detta är ju min uppfattning och absolut inte menat som någon gällande sanning! :)

Liknande trådar

Övr. Katt Min nuvarande kattfröken börjar bli till åren och jag börjar överväga att flytta från landet och bli stadsbo, så jag börjar så smått...
2
Svar
33
· Visningar
1 813
Senast: Zoya
·
Övr. Katt Vi ska ta över en 9-årig ragdoll och funderar kring hur vi ska göra med försäkring. Ägaren idag har IF stora kattförsäkring, antar att...
Svar
7
· Visningar
758
Senast: Catsu
·
Katthälsa Precis som rubriken lyder undrar jag om något har koll på om och hur giftig begonia är för katter? Upptäckte nämligen att min katt vart...
Svar
2
· Visningar
750
Senast: Celinehenn
·
Övr. Katt Nästa helg ska vi sannolikt hämta hem en ny familjemedlem, en omplacering av en 9-årig ragdoll. Jag och min man har gått i kattplaner...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 780

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • 🎄Jul 2024🎄
  • Blod i urinen

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat