Råg-vetehalm

T

Trampe

Våra hästar står just nu på rågvetehalm. De har blivit som tokiga i den, mumsar ibland på halmen först, innan höet, när vi tagit in dem. Normalt beteende??? Finns det nåt i just den halmen som är extra mumsigt och kanske beroendeframkallande på nåt vis... Nåt som är farligt :crazy:

Sv: Råg-vetehalm

Det kan vara så att det är mycket gräs i halmen vilket gör att hästarna gärna äter den.

Vet om hästar som tyckte så mycket om halm att de hellre åt det än hö men då var det havrehalm och inte som i ditt fall råg/vetehalm

Jag tror dock inte att du behöver oroa dig för att det skulle vara något farligt i den.

Sv: Råg-vetehalm

Det nog helt enkelt så att du har fått tag i bra halm som är god. Det är i allafall inte beroendeframkallande och inte farligt.
Dett enda som kan bli problem är om hästarna äter för lite hö och tappar i hull. Men det verkar ju på dig som om dom äter både ock.

Liknande trådar

Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
569
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 621
Senast: Shaggy
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 177
Senast: Ridinglady
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 238
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Julklappar 2024!
  • Valet i USA
  • Dagens nagellack!