Rätta till fel?

vindvissla

Trådstartare
Har jag förstört hans amningsteknik? Han fick ju flaska i en vecka när mina bröstvårtor skulle läka. Nu suger han inte som han ska, läpparna är liksom indragna i munnen istället för utåt, och han typ "biter" istället för att suga. När jag försöker rätta till genom att stoppa in mer av bröstet och liksom locka ut läppen, så kommer det in luft och så sväljer han den. Han har mycket av vårtgården i munnen så jag tror inte det är det som är problemet.

Nån gång på natten när vi ligger och ammar får vi till det på rätt sätt. Men inte alltid.
Kan man lära om dem? Har ni några knep?
(ja, jag har kollat amningshjälpen och min bm kommer förmodligen imorrn, men hon hade inga jättebra tips senast)
 
Sv: Rätta till fel?

Hur länge sedan är det du bytte tillbaka från flaskan till bröstet?

Ibland kan det ta tid innan han kommer på den rättat tekniken igen, och då kan det vara bra att under den tiden inte ge ur flaskan samtidigt.
 
Sv: Rätta till fel?

Jag har ammat i två veckor nu... Han fick bara flaskan i en vecka. Har inte gett flaskan alls nu, han äter alldeles för fort ur den. Jag har försökt ändra på ställningar, millimetrar hit och dit, men det verkar inte funka så bra. Om jag får ut hans underläpp så suger han rätt i tre sekunder sen drar han in underläppen igen. Det borde väl inte spela någon roll att brösten är stora?
 
Sv: Rätta till fel?

Nä, det borde inte spela någon roll.

Vad kämpigt.

Du har alltså ammat i två veckor med detta trassel?
 
Sv: Rätta till fel?

Jag har försökt amma i fyra veckor, med trassel :(

Nu är det relativt bra jämfört med innan, men det gör fortfarande ont. Ibland mer och ibland mindre. Ska fråga om det kan vara svamp när barnmorskan kommer. Frågade om amningstekniken förra gången men hon hade ingen bra lösning. Så då tänkte jag att jag får lösa det själv. Tog en bild från i morse när vi ligger ner i sängen och ammar. Kanske någon kan komma med tips, lite lättare när man ser hur det ser ut. När jag tog detta fotot kändes det ganska bra faktiskt, fast det ser ut som om han ligger lite långt ifrån.

 
Sv: Rätta till fel?

Min grabb är också lite knölig med att få rätt tag.

Har nu senaste dagarna kommit på att de gånger han tar tag dåligt är han inte riktigt hungrig (har ätit varje/varannan timma) Han är en liten skrik och gnällis och jag har därför gett honom bröstet som tröst väldigt ofta, så det blev som en ond cirkel.

Men nu har jag försökt att "vänta ut" honom lite och då tar han ett bra tag och suger ordentligt.

Sen har ja min lille väldigt nära (mage mot mage), men det kanske är svårare med stora bröst? Jag har mini-små så han måste ligga nära för att nå :o.

Hoppas det funkar bra snart!
Jag har nu ammat över en månad (utan besvär) men tycker ändå inte att det funkar så som jag vill ännu... Så jag hoppas på att hitta en bra fungerande rytm snart!
 
Sv: Rätta till fel?

Svårt att se, men kolla så att du har bröstvårtan i "näshöjd" på bebisen innan h*n tar bröstet.
 
Sv: Rätta till fel?

Jag hade lite trassel med att underläppen åkte in på lillkillen. Tipset jag fick var att försöka dra med fingret på hakan för att liksom öppna munnen/lirka ut läppen.
I efterhand kan jag konstatera att mina bröst nog är lite speciella för inget av mina två barn har legat med munnen helt öppen som jag ser att kompisars knottar gör (och även på bilder). De har liksom slurpat in bröstet på plats och haft ganska stängda munnar. Men huvudsaken är väl att det inte ska göra ont, sedan får det väl bli som det blir.
Jag önskar dig lycka till och håller tummarna att det ordnar sig :banana:
 
Sv: Rätta till fel?

I efterhand kan jag konstatera att mina bröst nog är lite speciella för inget av mina två barn har legat med munnen helt öppen som jag ser att kompisars knottar gör (och även på bilder). De har liksom slurpat in bröstet på plats och haft ganska stängda munnar.

Så gör min lille också! Jag producerar massa mjölk och grabben ökar mycket i vikt, så jag antar att det är ok!
 
Sv: Rätta till fel?

det är tom svårt för mej att se om den är i näshöjd för han ligger inte direkt still när vi ska få till det. jag antar att det är för att han ska böja bak huvudet lite?

inatt fick vi till det på högertutten varje gång, men jag kan inte för mitt liv komma på vad det är vi gör som får det att funka då men iinte på vänstran.

ja huvudsaken är väl att det inte gör ont och att barnet får tillräckligt med mat.
han har alltid haft en stark sugreflex, det är så det gör ont om man stoppar fingret i munnen på honom.... :D
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Grabben är nu 6 månader och för att få till en bra natt rutin som även pappan kan fixa har vi tänkt att prova låta grabben sluta amma...
Svar
18
· Visningar
2 091
Senast: Is
·
Gravid - 1år Känns som att vi har hamnat i ett moment 22 med sonen. Han är 3,5 månad och går inte upp i vikt som han ska på enbart amningen (tappat...
2
Svar
38
· Visningar
4 611
Senast: inverterad
·
Gravid - 1år Det är verkligen kris här, tacksam för alla råd. Hör jag en till som babblar om att det sprutar mjölk ur brösten klöser jag ögonen ur...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
10 011
Senast: cirkus
·
Kropp & Själ Det här kanske inte är rätt forum, men jag försöker hitta all info och kunskap som går att få. För att dra en lång historia kort...
Svar
6
· Visningar
1 150
Senast: Askur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp