Rätt hund i rätt händer, vilken ras passar?

Mareld

Trådstartare
Min svägerska har precis fått ta bort sin gamla hund. Innan avlivningen var hon och hennes sambo bestämda med att det inte skulle bli någon ny hund, men nu en vecka senare kom beskedet att dom planerar valp till sommaren. Vis av erfarenhet så vet jag att risken är stor att dom faller för i mitt tycke olämplig ras och vill gärna kunna mota Olle i grind genom att redan nu lägga fram förslag på lämpliga raser :)

Dom har tidigare haft Leonberger, alaskan malamute och westie. Samtliga är mer eller mindre impulsköp som tack och lov fungerat väl tack vare att det varit trevlig och godmodiga individer.

Dom är otroligt snälla hundägare som sätter hunden främst i alla lägen. Högst troligen dock alldeles för ledarsvaga för att reda ut en tuffare hund. Dom är inte överdrivet aktiva utan det som erbjuds i motionsväg är promenader och en och annan löprunda, med första hunden tränade dom lite sök och planerar att återuppta detta. Hunden kommer dagtid att passas av pensionär.

Deras "krav är":
- Stor och rejäl hund(lite oklart vad som kvalar in där men inget ur grupp 9)
- Ingen fryslort som kräver täcken
- Frisk
- Trevligt temperament som passar med barn, katter och nya människor
- Kunna gå lös på skogspromenaden

Mångt och mkt träningssaker men man behöver ju inte göra det svårare än nödvändigt för sig.....

I mitt tycke bör dom ha en frisk och trevlig sällskapshund som hänger med på vardagsaktivitet och enklare sökträning men framför allt en hund som fixar slappardagar och betydligt mindre aktivering utan att gå bananas. Något som ser ut och upplevs som mkt hund men som inte är det, lite hund i stor förpackning :D

Just nu har dom snöat in på Vit herde. Jag har ingen superkoll på dessa men har en känsla av att den aktivering som erbjuds kan vara i minsta laget om man får en individ med lite go i?

Någon som har några bra rasförslag att komma med som jag kan lägga fram och lobba för?
 
Sv: Rätt hund i rätt händer, vilken ras passar?

Jag har en vit herdehund, en tik på snart 3 år och hon är klarar absolut av att ta det lugnt men mår som bäst när han få jobba med nåt sen spelar det ingen större roll med vad. Hon spåra, träna lydnad, agility, följer med på cykel/ridturer, dra pulka m.m.

Hon är funkar bra med barnen och ligger gärna o har koll på dom när det leker utanför tomtgränsen och lägger sig gärna hos dom i soffan och vill gosa.
Så vill de inte aktivera sin hund samt motionera så tycker jag nog att de ska kolla vidare..Vet vit herdar som är mindre trevliga pga att de är understimulerade, däremot om man vill vara aktiv med sin hund och vill ha en trevlig lättlärd hund som man vill träna med på ett eller annat sätt så passar en vit herde definitivt!
 
Sv: Rätt hund i rätt händer, vilken ras passar?

Men om de har haft leonberger förut varför inte skaffa det igen, det stämmer väl på kriterierna? Eller någon liknande stor gårdshund. Berner sennen eller så.
 
Sv: Rätt hund i rätt händer, vilken ras passar?

Vit Herde o passas av pensionär ? Iofs finns det ju pansjos som klarar av stora tuffa hundar men dom kanske ska utgå från vad hundvakten klarar i första hand.

jag skulle förslå en Puli eller nåt ( fast dom kanske ha så snuskig päls)
 
Sv: Rätt hund i rätt händer, vilken ras passar?

Jag är också inne på spåret att vit herde och Leonberger känns som lite mkt hund att sätta i händerna på dagmatte-pensionären. Hon är förvisso en kruttant men knappt 3 äpplen hög och har nog inte mkt att sätta emot mot en slyngel med egen vilja.....

Eurasier har jag ingen koll på men efter en snabb sökning så låter den lovande, skall vidare befordras!
Skickar även med Puli även om jag själv tycker att pälsen ser hiskelig ut :D
 
Sv: Rätt hund i rätt händer, vilken ras passar?

Jag har träffat rätt många vita herdehundar men främst så har min mamma och min bror har varsin vit herdehund. Jättetrevliga tikar båda två, när dom är väl aktiverade.

Mammas är nu strax över ett år och har varit otroligt dryg i perioder, några slängar pga löp och hormoner och en släng pga sjukdom= med mycket vila och enbart koppelpromenader. I dessa perioder har det varit gnällig, hon ville ha uppmärksamhet hela tiden, lyssnade inte vid träningar, hamnade i en riktig spökfas när allt var läskigt, muckade med Amrisarna som mamma och pappa har etc. Kort sagt vi alla är glada att den fasen verkar vara över för hon var bra billig tidvis.

Brorsans tik som nu måste vara runt 3-4 är nog något mindre krävande men å andra sidan håller dom igång och tränar/tävlar allt möjligt på en intensivare nivå än mamma och hennes tik vilket gör att hon i grunden är väldigt väl aktiverad och fixar därför en del vila, om brorsan ex skulle bli sjuk. Kan tänka mig att hon skulle kunna blir rätt dryg och aktivera sig själv hon med om hon aktiverades för lite.

Men som sagt, i grunden är det väldigt trevliga hundar, lagom krävande för den aktiva hundmänniskan som vill träna mycket med sin hund men som kanske inte vill bosätta sig på klubben.

Om de väldigt gärna vill ha en vit herde skulle jag rekommendera att titta efter omplaceringar, då kan man ju kanske hitta en individ som passar bra. Mot bakgrund av hur dryg mamma tik har varit ( har låtit lite lika med kullsyskonen, och jag har hört fler säga likande saker om sina unghundar av samma ras)
 
Sv: Rätt hund i rätt händer, vilken ras passar?

Leonberger, new foundland (kanske inte så frisk dock) och berner sennen stämmer väl väl in på den beskrivningen. :)

Mvh Domino_s
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 660
Övr. Hund Hallåj folket! Går i funderingar att skaffa vovve under högskolan, och har börjat kolla på raser redan nu. Det jag är inne på är...
Svar
4
· Visningar
1 070
Senast: Fetaost
·
Hundavel & Ras Hej! Jag planerar att skaffa en ny hund efter flera år utan. Jag är en väldigt aktiv person som är ute och tränar mycket. Planerna är...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
9 587
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Hur många rastrådar klara Buke av? 🙄 Vi är en familj på snart fem personer som börjar bli lite sugna på hund, eller i alla fall jag och...
6 7 8
Svar
144
· Visningar
11 262
Senast: Guldaskig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp