Räkna på mineraler

Intractable

Trådstartare
Hej!

Jag skulle behöva lite vägledning för att förstå hur man går tillväga för att räkna på mineralbalans i grovfoder. Jag har hittills använt mig av Hästsveriges foderstatsprogram efter analys av grovfodret, och där kan man ju knappa in vissa mineraler och få svar på hur balansen ser ut. Men hur kan jag få reda på hur balansen ser ut för andra mineraler ( t.ex järn och koppar)? Finns det foderrådgivare eller andra kunniga som räknar utifrån analys, eller behöver jag läsa mig till det själv? 😁

Tacksam för hjälp!
 
Det kanske finns mer info och kunskap numera, jag lärde mig själv via buke, fodergruppen @spaderÄss har och utgår numera från denna: https://www.nap.edu/catalog/11653/nutrient-requirements-of-horses-sixth-revised-edition. Köpte boken men har för mig den ska finnas att bläddra i online, hinner inte leta upp den nu dock.

Där finns alltså tabeller (boken innehåller senaste forskningsläget men denna är från 2007, vet ej om det finns ny version eller om mycket har ändrats) över behov (över typ "allt" 😅). Nu har jag inte kvoter för mikro I huvudet längre (det finns nog att snoka upp på buke, bla @TinyWiny brukar skriva extremt informativa inlägg! Sök på dem under foder!) men du kan ju alltså se kvoterna hyfsat i från behoven. Ex:

Säg behovet är 100 mg koppar/dag och järn 400 mg. Då brukar man skriva typ Cu:Fe 1:4. Finns lite olika sätt att skriva men behovet av järn är alltså då (obs, siffror tagna ur luften!) 4 gånger högre än koppar. Så man ser till att behoven är uppfyllda först och sedan om det är alldeles för mycket av en mineral så behöver man fylla upp de andra så att även kvoterna blir rimliga.
 
Det kanske finns mer info och kunskap numera, jag lärde mig själv via buke, fodergruppen @spaderÄss har och utgår numera från denna: https://www.nap.edu/catalog/11653/nutrient-requirements-of-horses-sixth-revised-edition. Köpte boken men har för mig den ska finnas att bläddra i online, hinner inte leta upp den nu dock.

Där finns alltså tabeller (boken innehåller senaste forskningsläget men denna är från 2007, vet ej om det finns ny version eller om mycket har ändrats) över behov (över typ "allt" 😅). Nu har jag inte kvoter för mikro I huvudet längre (det finns nog att snoka upp på buke, bla @TinyWiny brukar skriva extremt informativa inlägg! Sök på dem under foder!) men du kan ju alltså se kvoterna hyfsat i från behoven. Ex:

Säg behovet är 100 mg koppar/dag och järn 400 mg. Då brukar man skriva typ Cu:Fe 1:4. Finns lite olika sätt att skriva men behovet av järn är alltså då (obs, siffror tagna ur luften!) 4 gånger högre än koppar. Så man ser till att behoven är uppfyllda först och sedan om det är alldeles för mycket av en mineral så behöver man fylla upp de andra så att även kvoterna blir rimliga.

Stort tack för utförligt svar och lästips, det ska kollas upp! 👍 Då jag och siffror inte går riktigt jämnt upp har jag nån slags förhoppning om att kunna leja ut räknandet till någon annan (foderrådgivare, kanske?) men detta blir en bra grundkurs för mig ☺️
 
@Intractable hästsveriges foderstatsprogram är bra och lätt, men du efterlyser ju micromineralberäkning och det finns ju inte så ofta att tillgå. Har du tagit micromineralanalys på ditt grovfoder som start ?
 
Om du googlar på "oberoende foderrådgivare" så kan du få hjälp att räkna, utan att personen som hjälper dig är köpt av något foderföretag.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 182
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Hej! Har en mineralanalys som ser ut såhär per kg/ts: Ca = 3,6 P = 1,9 K = 8,7 MG = 1.5 Cu = 4 Fe = 54 Mn = 181 Zn = 36 Vilket ger...
Svar
10
· Visningar
1 220
Senast: Indiana
·
Foder & Strö Hej, Håller på att räkna på min hästs foderstat och har några funderingar. 1. Har läst ”Utfodringsrekommendationer för häst” och i de...
Svar
8
· Visningar
1 061
Senast: MiniLi
·
Tjatter Hela Buke bakar -julspecial! Årets julupplaga av Hela Buke bakar har celebert besök i form av de ökända brittiska domarna Paul...
47 48 49
Svar
977
· Visningar
33 847

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp