Räcker Krafft Pluss?

Novelette

Trådstartare
Hejhopp!

Jag har en liten plutt som fyllde 1 år 4 augusti. Det är ett svenskt halvblod av den smärtare typen. Hon var 1,44m hög och vägde(enligt viktband) 308kg på sin ettårsdag.

Just nu går hon med fyra andra åringar i en jättestooooor hage med blandad växtlighet. Planen är att hon ska stå ute till slutet på september(beroende på väderlek naturligtvis!!).

Innan betet åt hon 2kg havre och 1 kg Krafft Pluss(först Breed men de slutade ju med det) samt hade fri tillgång till mycket bra hö.

Så min fråga nu då...räcker det med bara Krafft pluss och havren o hön?? Hon får även massor med morötter och lite äpplen. (Jag kommer att påbörja tömköra lite lätt så hon kommer aktiveras ca 2-3ggr per vecka samt att hon går i hage hela dagarna i höst o vinter.)

Hur mycket energibehov har en åring i min dams vikt o längdklass?? Mamma är 1,63 och väger runt 500-550kg, så hon förväntas hamna där.
 
Sv: Räcker Krafft Pluss?

Men det beror ju alldeles på vad ditt hö i år innehåller.
 
Sv: Räcker Krafft Pluss?

Hm, så sant så sant...
Men hur mycket energi kräver en sådan liten plutt?
Jag har läst massor med böcker men jag tycker jag får olika svar.
Får ju vänta lite med att kolla hö-värdet...tänkte samla från flera balar...det är väl bäst gissar jag..att få ett medelvärde
 
Sv: Räcker Krafft Pluss?

Ring krafft foderråd givning, dom hjälper dig med ett antal olika alternativ baserat på hästen och de foder medel du vill använda dig av.
 

Liknande trådar

J
Foder & Strö Hej Jag har köpt en fölunge (sto storhäst) på 6 månader. Jag har haft henne hemma i tre veckor. Har påbörjat vaccinering (stelkramp +...
Svar
11
· Visningar
1 592
Senast: ameo
·
K
Foder & Strö Hej! Har en väldigt, väldigt lättfödd häst som har jätte lätt att lägga på sig, nästan av att titta på mat ;d fast hon älskar då mat o...
2
Svar
33
· Visningar
2 094
Senast: linnea 82
·
J
Foder & Strö Jag hör också till skaran med katastrofhö. Tidigare år har jag brukat använda Krafft Groov och kompletterat med några dl Krafft Protein...
Svar
3
· Visningar
833
Senast: Judit
·
Foder & Strö Har läst de flesta andra trådarna i ämnet, men behöver lite feedback om just mitt sto, som verkar vara lite speciell... :crazy: Hjälp...
2
Svar
29
· Visningar
2 353
Senast: milly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp