Rädsla - quick fix tack!

Sv: Rädsla - quick fix tack!

Det här angående spanska hästar. När jag jobbade i Spanien var deras kommentar om varför de hellre rider hingstarna ganska vettig, tycker jag. De är snyggare helt enkelt! (Detta var ett stall med hästar som tävlar Grand Prix) En annan anledning var att stona har mer vilja och humör och "de där" dagarna varje månad. Det är lite trist tycker jag, för de går nog miste om många fina ridhästar. Men enligt min uppfattning (då jag red både hingstar och ston då jag var där) var faktiskt hingstarna lugnare och mer stabila i temperamentet!
Rolig fråga, det där. Att man ser så olika på hästar i olika länder.
För övrigt så är ju spanska hästar helt underbara!

Tycker du har en skön inställning (att det kul att rida en känslig häst) Och så skrev du att det gick bra när du hade sitsträning. Jag tror att ditt största problem är just din sitsen. En del hästar går helt enkelt inte med på att ha två dunkande sittben i ryggen.Vilket de talar om på ett eller annat sätt!
Så jag säger bara, öva sittsen. Slappna av och låt hästen lyfta ditt säte, rid utan stigbyglar och lär dig slappna av helt i höfter,lår,knän, smalben, fotleder och fötter. Skritta och räkna högt för dig själv höger vänster när hästen lyfter respektive bakben, gör ingenting, följ bara hans rygg, ge honom den friheten. När det känns bra i skritt försök i trav, men bara några steg i taget så att du inte hinner spänna dig. Glöm galoppen på ett tag. Och för att bespara dig mycket tid och frustration. Se om du har en centrerad ridning tränare du kan ta några lektioner hos. Eller läs böckerna av Sally Swift. Lycka till!

Tack för uppmuntran!

Jag red henne idag igen och nu börjar vi hitta tillbaka till varandra. Mitt problem är inte att jag studsar utan att jag tenderar att spänna överskänklarna och kläma med knäna. Och då blockerar jag henens bröstkorg eller något, och det gillar hon inte. Det får man ju förstå. Och låta bli att klämma, typ. :smirk:

Om det vore så lätt att rida... :crazy:

Hej igen! Tror du missuppfattade mig lite! Jag menar inte att du synligt upplever att du studdsar :bump: på hennes rygg, men varje spänning som gör att du inte är 110% avslappnad i sättet och skänlarna och enbart låter hästen föra dig genom rörelsen medför en störning.

Be någon lägga sina händer på din rygg, under skulderbladen. Be personen följa dina rörelser så obemärkt och mjukt som möjligt när du rör dig frammåt, i cirklar, backar osv.. känns det som personen hindrar dig, inkränker på din rörelsefrihet? Be personen koncentrera sig ännu mer och bli ännu mer medföljsam.. Bättre??:smirk:

Be nu peronen störa dig med sina händer, kläm åt kring revbenen (skänklarna) tryck in tummarna i ryggen (spänd i sättet, sittbenen) tryck dig framåt, eller bromms dig genom att hålla emot, putta dig frammåt genom att dunka oregelbundet med handflatorna mot din rygg, håll emot när du ska svänga osv... Håll på tills du blir irriterad, eller knäcker dig av skratt.:devil:

Vilken metod tror du att en häst föredrar?

Ofta tror folk att hästen är ett stort starkt djur som inte känner så mycket, men de är lika känsliga som vi om inte mer. Men tyvärr säger inte alla ifrån när det känns obehagligt, de har blivit avtrubbade och okänsliga. Jag är glad :banana: när jag stöter på hästar som inte går med på att ridas av oföljsama och stela ryttare, för det är av dem vi verkligen kan lära oss vad som är rätt eller fel. Kämpa på med avslappningen:)

majola skrev:
Tanken har slagit mig. :smirk: Men samtidigt är det ju en otrolig chans att få rida en häst som är så känslig. Det är ju då man kan lära sig att rida med fina hjälper eftersom hon straffar en så fort man bli det minsta spänd eller stum.

Att åka i backen ibland hör ju liksom till ridningen, men obehagligt ändå.

På vilket sätt hör känslig och bockningar ihop?? Jag har ridit flera känsliga (för hjälperna!) och framåt hästar som varit lugna och stabila i psyket. Anser inte att en känslig häst behöver vara en rädd/nervig häst.

Att hästen "straffar" mig när jag gör fel har hänt på välutbildade sådana. Detta har INTE skett genom bockning utan t ex genom att ett bakben sparkar till eller att hästen stannar upp när jag ger fel (otydliga/motsägande) hjälper.

Förstår inte din inställning riktigt, men är imponerad över ditt mod!

Jag menade att hästen försvarar sig mot något som den finner väldigt obehagligt.

Bockserien som jag flög av i var inte av den sorten dock. Hon blev skrämd/uppjagad av den andra hästen som bockade precis bakom oss. Men de skutt hon annars gör är när hon tycker att ryttaren är obekväm.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 529
Hästmänniskan Jag hade ett par års uppehåll efter att jag sålde min egna häst och fick barn. När jag kom tillbaka för ca två år sen så hade jag...
Svar
17
· Visningar
2 109
Senast: Janni
·
Gnägg På "begäran" är jag tillbaka på Buke efter flera års uppehåll för en uppdatering. Fått två olika meddelanden på Facebook ang. den...
2 3
Svar
47
· Visningar
10 633
Senast: Askur
·
Hoppning Feg dressyrryttare tittar in lite snabbt här hos er på hoppsidan :p Har en 6-åring som nu ska börja hoppas lite mer regelbundet av en...
Svar
4
· Visningar
1 375
Senast: vildros
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama