Rädsla - quick fix tack!

majola

Trådstartare
Har ett problem. En skolhäst bockade av mig rejält för en knapp vecka sedan. Det gick efter omständigheterna bra, jag blev rejält omskakad och mörbultad men kunde sitta upp och rida klart lektionen (hoppning). Hoppade sedan en annan häst två dagar senare - inga problem. Red min egen unghäst - inga problem (nåa, lite feg blev jag).

Men så igår skulle jag hoppa hästen som skickade av mig igen. Hon blev het och började studsa, sticka och bocka, och då förlorade jag nerverna helt och hållet.

Jag vet ju vad "alla" säger angående rädsla, nämligen att man ska ta det lugnt och försiktigt med små steg, yada, yada. Jag håller med. Nu är det emellertid på det viset att jag inte kan rida min egen häst (som måste ridas) om jag är ängslig. Dessutom måste jag få kläm på hoppningen igen snabbt som blixten, då jag ska rida upp för ryttarmärke strax efter jul.

Hur kan man komma över sina inre spärrar snabbt? Jag försöker med andningsteknik, småsjunger för mig och hästen (det kanske var därför hon stack? :o ), resonerar logiskt, försöker att inte tänka alls osv osv, men det går inte.

Vad har ni för trick att rekommendera?

Ps. Jag rider relativt mycket (vanligen 2-3 pass om dagen) så mängdträning har jag.

Sv: Rädsla - quick fix tack!

hmm... har man inte tiden att vänta kan man ju utmana ödet... Har ju bättrat rädsla den långsamma vägen, men även senare när jag fått en knip i ryggmärgen efter en situation, gjort om precis samma situation... dvs blev rejält avbockad under en galopp på en äng med en häst. Varav jag gjorde om det typ fem dagar i rad, drog ut på den ängen med den hästen i hundra åttio, och överlevde.. ;) varav det inte längre finns oro i ryggmärgen, smart eller ej, vete fan...;) annars vet jag inte... blunda o räkna till hundra? :rofl:
*lycka till*

Jag ska rida åbäket imorgon och risken att jag måste hoppa henne i övermorgon är minst sagt överhängande - så din lösning ligger faktiskt nära till hands. Dessutom sammanfaller den tämligen väl med vad min ridläare säger... ;)

Men det är ju så svååårt... :cry:

Åh din stackare, jag förstår precis hur du har det! När jag gick på Strömsholm för typ 100 år sen fick jag en riktig bockmaskin och det tog flera år för mig att komma över det efteråt.

Men om du försöker tänka vad du skall göra OM hästen börjar bocka? Gå igenom det i detalj liksom. För ofta stannar ens tankar liksom där där det hemska händer och man kan inte tänka på att det kommer något efteråt också. Jag hade nog försökt tänka "OM han bockar direkt efter hindret lutar jag mig bakåt och drar allt vad jag kan i den ena tygeln, så jag böjer honom så mycket så han inte kan bocka" eller om du nu själv har nåt annat knep. Jag går liksom igenom det där i tanken så många gånger i förväg, hur jag gör, hur det känns när jag drar till i den där tygeln osv, så sen går det på ren automatik.

Jag önskar dig verkligen lycka till och håller tummarna för dig!

Tack för ditt svar! Min ridlärare präntar ständigt in i mig hur jag ska göra (då min häst också kan vara ganska lätt i bakkärran...) så mantrat kan jag ("överlivet tillbaka, ge handen, rid framåt, kläm inte med knäna och absorbera stötarna med höfterna"). Problemet är ju, som du skriver, att man (läs jag!) gärna vill klämma med benen och dra i tyglarna när det händer. Och då hamnar man garanterat i spånet. Men, å andra sidan menade ridläraren att även om jag hade gjort allting rätt så hade jag nog inte haft särskilt stora chanser att sitta kvar den där gången... :crazy:

Nu ska jag sätta mig i bilen och repetera. Överlivet tillbaka, ge handen... ;)

Ge inte hand skulle jag säga, bockar hästen sitter jag tillbaka och tar upp huvudet på den och fram med fötterna a'la stolsits och jag har heller aldrig åkt av p.g.a. bockning.

Sitt som rodeoryttarna gjorde ;)

Alltså jag måste få fråga. Varför rider ni såna hästar? Som har nerver utanpå kroppen. Jag som ändå tycker jag är hyffsat aktiv och håller på med mer än en sk "högrisksport" skulle aldrig sätta mig på en häst som studsar och bockar så jag ramlar av. Det är ju farligt! Det finns ingenting jag kan säga som kan få dig att känna dig lugn. För tänk så händer det dig något nästa gång du rider detta "monster". Jag säger byt häst (-ras kanske :angel:)!

Det är inte en häst som man drar i tyglarna på. När jag flög var det en häst bakom henne som började bocka och då drog ju hon igång också. Annars när hon bara studsar lite så är det i 99% av fallen för att ryttaren blir stum i handen eller klämmer med benen. Att göra så är att beom att få flyga...

Tanken har slagit mig. :smirk: Men samtidigt är det ju en otrolig chans att få rida en häst som är så känslig. Det är ju då man kan lära sig att rida med fina hjälper eftersom hon straffar en så fort man bli det minsta spänd eller stum.

Att åka i backen ibland hör ju liksom till ridningen, men obehagligt ändå.

Tillägg: Jag får sannolikt hoppa en annan häst på provet *phew* men rider dressyren på henne. Och idag hade jag sitslektion på lina och då var hon snäll som ett lamm trots att en annan häst bockade rätt friskt i andra delen av ridhuset. Det ordnar sig nog det här...

Senast ändrad:

Att åka i backen ibland hör ju liksom till ridningen, men obehagligt ändå.[/
eh... nej, det anser inte jag. Fast om man bara har halvblod som referens så förstår jag att man tycker så.;)
Jag håller iaf en tumme för dig att det ska gå bra.

att åka i backen ibland hör INTE till ridning.
Håller helt med Dreamer, byt häst.
Det finns inga Quick fix mot rädsla.

Jag gillar inställningen man har på Island och Spanien. Jag frågade efter en hjälm när jag skulle rida en nyinriden hingst och de tittade konstigt på mig när jag förklarade att jag tyckte att det kändes tryggare eftersom den var nyss inriden och så.De sa:
"We dont have crazy horse, we shout them"

Och angående att rida sto i Spanien har de oxå en rolig inställning.
No, you cant ride this, this is a mare, we dont ride them, the are crasy, no good for ridning. :-)

Haha, lustigt :) Den anledningen jag har hört till att man inte rider ston i spanien är dels att man har hingstar att rida på - så det är inte nödvändigt för dom att rida in alla hundratals ston som de ibland har på stuterierna där, och dels för att man anser att stona har en viktigare uppgift i livet och det är att bringa nytt liv - alltså "förnedrar" man inte dom genom att rida på dom. Men det är säkert olika på olika ställen. Jag har hittills inte träffat så många galna PRE sto :) Däremot många som är envisa som synden...

Underbara spanjorer!!!
well håller med om att hästar därifrån och där är ofta något otroligt lätthanterliga. Och just deras attityd om ston tycker jag är ur-rolig, med tanke på att här backar alla tre steg om dom hör att hästen är en hingst hih hih... eftersom jag faktiskt anser en hygglig hingst mer pålitlig än vilket sto som helst. Men smaken är som baken... ;)

och ja varför utsätter man sig för tokstollar? Bra fråga... har en riktigt praktkille i bucking horse branchen... samtidigt är det ju bisarrt underbart när denna häst gör som hästar ska, dvs går med alla fyra på backen... o jisses vilken balans man får... ;) så jag kan förstå viljan att rida känsliga hästar, man får en helt annan känsla att att bemästra sin kropp så pass att man uppnår harmoni med dessa hästar, än att sitta o rida en häst som är tryggare än gatan... (lätta överdrifter då)... :)
..och jag kan absolut tycka att åka i backen hör till, och jag har definitivt inga halvblod ;)... jag ser det som en läxa varje gång, eftersom det sällan i sig är hästen själv som utlöser "katapultbeteendet". Men jobbigt är det. O ont kan det göra ;):bump: den figuren hänvisar till min ena häst :rofl:

Jag menade väl inte direkt att dra i tyglarna, men ger man ut tygeln kan ju hästen sänka huvudet = värre bocksprång.

Men byt häst om ni inte funkar ihop då.

Haha, jag har ju bara erfarenhet från ett ställe så jag vet inte heller.
Envisa som synden var de absolut i varje fall, jag fick vara med och tillverka nya PRE och att fånga in stona som skulle till var ett evighetsjobb......

Hihi..kan inte annat än hålla med angående tankarna kring spanjorer och deras hästhålllning. Vi har lite att lära av dem i Sverige tycker jag. (Likaväl som de kan lära en del saker av oss och våran hästhållning.)

Men överlag, trevliga och lätthanterliga hästar. Man rider ut på hingstar tillsammans, de står i boxar bredvid varandra. Allt utan några problem. Hemma har vi en tendens att isolera hingstarna och se dem som hemska monster :)

Till trådskaparen:
Ja det är väll egentligen bara upp på hästen igen som gäller för att komma över rädslan. Men känns det alltför jobbigt så tycker jag inte att du ska rida den igen. Det gör ingen nytta för vare sig dig eller hästen.

Dreamer skrev:
eh... nej, det anser inte jag. Fast om man bara har halvblod som referens så förstår jag att man tycker så.;)
Jag håller iaf en tumme för dig att det ska gå bra.

Jag har inte bara halvblod som referens. Däremot tycker jag att din kommentar är lite löjlig, samt tämligen onödig. Vi var för övrigt tre som åkte av den lektionen (ja, det var mer än kaotiskt) jag från en hannoveranare, en annan från en ponny och en tredje från en quarter.

Tack för tummen i alla fall! :)

Jag tycker att det är ouppfostrat av en häst att bocka. När jag rider vill jag att min häst ska vara fokuserad och uppmärksam på mig, och hur glad hon än blir, så ska hon hålla sig i skinnet! Bocka kan hon göra hela dagarna i hagen! Okej med ett litet glädjeskutt, men tycker att hästen ska veta vad som är och inte är tillåtet under arbete. Och sluta direkt när man säger till den. Det kan ju bli livsfarligt både för häst och ryttare om den tokbrallar vid ridning!
Jag vet att de oftast gör det av ren glädje, men den timme jag rider varje dag är ett arbetspass för min häst, och då vill jag ha henne skärpt. Hon kan ju ha roligt utan att bocka av mig! (?)
Ingen som håller med?

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 529
Hästmänniskan Jag hade ett par års uppehåll efter att jag sålde min egna häst och fick barn. När jag kom tillbaka för ca två år sen så hade jag...
Svar
17
· Visningar
2 109
Senast: Janni
·
Gnägg På "begäran" är jag tillbaka på Buke efter flera års uppehåll för en uppdatering. Fått två olika meddelanden på Facebook ang. den...
2 3
Svar
47
· Visningar
10 633
Senast: Askur
·
Hoppning Feg dressyrryttare tittar in lite snabbt här hos er på hoppsidan :p Har en 6-åring som nu ska börja hoppas lite mer regelbundet av en...
Svar
4
· Visningar
1 375
Senast: vildros
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama