Rådjursklöv!

peace

Trådstartare
Alltså! Jag har spårat lite personspår med min hund och han tycker det är jättekul!
Nu är det så att vi har fått rådjursklöv (underbenet) av en bekant som är jägare. Han tyckte att jag skulle pröva på att spåra med hjälp av klöven!:confused:

Hur gör jag? Behöver jag även blod att droppa med? Och viktigast av allt hur gör jag med klöven, jag menar förvarar den o.s.v.
Den är ju "färsk" nu (la den i frysen).

Sv: Rådjursklöv!

Till viltspår behövs blod också. Blodet brukar jag frysa i halvliters läskflaskor, sen när jag ska använda slår jag en spik genom locket. Blir bra att droppa med då.
klöven fryser jag och den kan man frysa ngr gånger om.

Fast man måste ju inte ha blod. Vi kör bara med klöv, det fungerar toppen:-)

Jag använder också klöv till vanlig träning, så den slängs bara in i frysen..

Lycka till med viltspåret!

//Gilly

Hur många gånger kan man använda klöven? Och skulle man inte kunna "torka" den? eller funkar inte det?

Och ang. blod, om man nu vill använda blod vart får man tag i det?
Hörde ngt om att man behöver tillstånd för att använda blod, stämmer det? Ojdå många frågor:o

Vissa säger max 5ggr för en klöv, men jag tycker bra mycket fler än så..Sen när du ska göra prov är det bara bra att träningsklöverna är utnötta, för vissa domare har supergamla klöver, så det är ju lika bra att hunden är van vid det tycker jag.

Blod kan du beställa eller köpa fryst. Men som sagt, träna på utan blod också. För om man tänker i verkligheten; hur ofta är det blod i ett spår jämt hela vägen? ;) Bättre tycker jag isåfall att lägga 1-2-3 lite större droppar som hunden ska markera ordentligt.

Men som sagt, kör på bara!:banana:

//Gilly

Igår var vi ute i skogen o testade! Och det gick kanon:bump: Har inte fixat ngt blod ännu, men han fixade det bra ändå:banana:
Tänkte på en sak, hur länge måste spåret ligga innan man tar det?
Hur ofta kan man göra det?
Detta var ju skitkul!!! Och vovven sov som en stock hela e.m efter att vi kom hem.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag söker rådgivning då jag sitter i en jobbig sits just nu. För ca 3 månader sedan tog jag emot en 2,5 årig hund som en bekant...
2
Svar
20
· Visningar
1 195
Senast: tanten
·
Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
2
Svar
34
· Visningar
4 860
Senast: Lillefrun
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 875
Senast: Anonymisten
·
Övr. Hund Jag har läst mycket här och tycker att det verkar finnas många kloka människor här. Hoppas nu på att kunna få stöd och råd i hur jag ska...
Svar
18
· Visningar
5 068
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda-24
  • Dressyrsnack nummer 18