Rådjurs päls i hösilagebalen.

mimus

Trådstartare
Hittade det i morse efter att jag redan fodrat med halva balen.
Jag är hundra på att det inte funnits några kadaver rester av det jag givit, men iofs kan det ligga längre in.

Känns olustig, och jag kasserar självklart det som är kvar.

Problemet är att bonden jag köper av är bortrest en vecka. Så det kan dröja innan jag kan hämta mer.
Jag har hö, men ogillar snabba foderbyten. 2 av hästarna har fått hö 1/3 av givan, men inte de andra två.

Hur stor chans är det att det finns butolismbakterier i häsilagebalen?

Sv: Rådjurs päls i hösilagebalen.

tror inte det är nån större fara... riskerna brukar vara minimala... men de e klart, risken finns... hoppas de går bra me hästarna...

Hästarna mår bra. Det kan ju vara så att det inte är några kadaver rester i balen, men iom att det finns päls, så måste ju en rådjur ha blivit överkört i alla fall.

Vad tror du om att byta så snabbt till hö, bara för en vecka då?

Efter som du fodrat med halva balen och hästarna fortfarande mår bra så bör det ju inte finnas någon smitta i den. Pälsen kan ju vara så gammal att den varit torr (mumufierad) när den hamnat i balen. Det behöver ju inte vara från ett helt djur. Har ett rådjur blivit skjutet av jägare så kan denne har flått djuret ute och lämnat skinnet kvar. Sedan finns det gått om annat villt som kan släpa omkring på det. Händer då och då här att mina hundar kommer hem med diverse som jägare på grannmarkerna lämnat kvar.

Ja, det har du ju rätt i, det var ingen hud, utan bara päls.

Jag hade tänkt köra iväg balen i morgon på fm, men bara av ren nyfikenhet, ska jag nog öppna och gå igenom den noga, för att se om jag hittar något kadaver.
Jag vågar nog inte fortsätta fodra med den i alla fall.

Men jag tänkte, att hade jag ställt ut balen i hagen, elelr fyllt på säckarna om det varit mörkt, så hade jag inte märkt, pälstussen.

botulism utveckas inte om man har hög ts-halt i hösilaget, minns inte exakt, men har för mig att sannolikheten är liten för tillväxt vid ts över 50% - möjligen 60%??

Har du torrt hösilage behöver du nog inte vara så orolig, av just det skälet

Mitt hösilage är torrt, ligger på ca 68 - 70 %.

Rotade runt i det nu på kvällen, och hittade några tussar päls till.
Gav dem mest hö idag, men jag tror nog jag ska ringa bonden och störa på semestern, och fråga om jag kan åka och hämta en ny bal.

Hade du vågat fodra fast du hittat päls?

Hade ung. samma dilemma som du när jag hittade en padda i min bal som luktade uuuurrrrkkkk.... men alla sa till mig att plocka bort ett större parti runt "fyndet" och det gjorde jag och alla lever! Jag har också torrt hösilage vilket inte främjar botulism.

Jag är ingen expert på foder eller botulism, men skulle det vart mina hästar skulle jag nog hellre slängt allt och varit på den säkra sidan. Botulism är så himla hemskt, och känns så ovärt för en sån liten grej.

Å andra sidan är jag nog rätt..inte känslig men..kanske överbeskyddande? Hellre säker än undrande.

Jag är en fegis jag med, därför vågar jag inte ge dem, å andra sidan är jag rädd för snabba foder byten.

Jag blir så så sur på mig själv att jag inte hämtade några till innan han reste bort.....

Har du ingen annan du kan låna lite av? En granne, stallkompis, ridskola eller liknande? Bara för några dagar liksom..så får dom tillbaka när han kommer hem?

Nej, det har jag inte, men då blir det ju foderbyte i alla fall.

Jag har hö, men det är inte den bästa kvaliteten iom de nfuktiga hösten. Några har som sagt fått lite hö i givan, men det känns inte så bra att ge dem.

fast att gå från hösilage till hö är väl bättre än om det hade varit åt andra hållet? höt är väl "snällare" mot magen?

Ett foderbyte är ett foderbyte oavsett vad man byter mellan :idea:

mumis:
vad jag menade ovan var egentligen att du inte behöver vara så orolig för det du redan har gett dem, jag hade nog förmodligen inte heller fortsatt fodra med en bal jag hade hittat rådjurspäls i....

Om det är någon tröst så har jag suttit mycket sämre till två gånger. Bägge gångerna med ganska låg ts-halt i ensilaget och fyndet nästan i mitten av rullen. Första gången var det en mus, vilket var otrevligt i sig. Menandra gången var det en något väl pressad orm :eek: . Jag har så väldigt svårt för djur utan ben eller fenor. Vågade knappt fodra mer den vintern, så fort det var något typ en växt eller pinne i hösilaget så fick jag hjärtat i halsgropen.
Men inga av hästarna blev dåliga av någon av balarna. Risken finns men den är väldigt liten även om förutsättningarna är bra.

Tror nog inte det är någon fara vettu. Kan ju vara att rådjuret tappat päls eller nått, rådjur kan ha slagtis på åkern och så har det ryktlite päls här och var.

jag skulle ha plockat bort höt i de området du hittat pälsen i och fortsatt att fodra med balen förutsatt att den inte luktar något annorlunda ;) chansen att få botulism e typ lika stor som att dom får det av att bli vaccinerade emot de...

Har hittat 2 platta ormar i två balar ensilage med ts 52%.... slängde allt i ena balen. rensade bort allt runtomkring i andra. Hästarna mår bra men man blir ju rädd.

Hm, jo, det luktar ok, men butolism är väl doftlöst.

Jag vet inte, tänk om något skulle hända.
Min lilla shettis är inte vaccinerad, men de andra är det. Näe, jag chansar på foderbyte till hö under en vecka, om jag inte kan åka till bonden och hämta trots att han är borta.

Har hittat 2 platta ormar i två balar ensilage med ts 52%.... slängde allt i ena balen. rensade bort allt runtomkring i andra. Hästarna mår bra men man blir ju rädd.

Ja, man blir rädd, framförallt när min valack 2 veckor innan jul var allvarligt sjuk, och vet trodde framförallt på förgiftning av något slag.

Jag bytte hage då, och fortsatte med samma foder, men de på distr,vet stationen sa att många sådana symptom kommer av hösilaget......

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka