Radio i stallet?

Sophia_

Trådstartare
Har ni radio i stallet? Hur ofta låter ni den stå på? Volym? Ngn särskild musik?

Vi har ett kollektivstall där det m a o är rörelse och full fart för det mesta. Jag är lite av en motståndare till radion; tycker att det kan bli väldigt rörigt (ljudmässigt) i stallet med den på. Dessutom tycker jag (och tror att jag har hästarna på min sida) att det är ganska skönt och mysigt att skrota runt i stallet och vila öronen... :smirk:

Dessvärre finns de andra i stallet som inte verkar hålla med; ibland kommer man dit mitt i intaget då det är full fart i stallet och radion står på på hög volym på NRJ med raplåtar och pop. Tycker själv om den musiken men tycker inte att den hör hemma i stallet.

Ok, på förmiddagar då man står ensam och mockar kan det vara trevligt med lite musik.

Men vad tror ni att hästarna tycker om musiken? Hur ok är det med lite musik på?

Jag har aldrig musiken högt om det är hästar inne (dessutom är det alltid lugnt i vårt stall) men lite radio tror jag de tycker om, annars blir det nog tråkigt att bara stå och skräpa, spec om hästen står på gången och man mockar tex...
Fast inte högt som sagt och rap avskyr både jag och binis så då byter vi kanal!!

Har radio i stallet på jobbet. Sätter inte på den förrän de flesta hästarna är ute och stänger av den innan de flesta hästarna kommer in samt när jag går på lunch. Har den inte på om jag har hästar/häst inne medan jag är ute och rider. Högtalarna sitter i ena änden av stallet och dörren in i andra (ca 10 boxar) och volymen är såpass låg att man inte kan urskilja vad de säger på nyheterna om man står i dörren och anstränger sig för att lyssna och det är tyst runt omkring. Om jag sätter på kasettband har jag ibland lite högre för hästarna verkar tycka bättre om lugn/"mild" musik än om radion (Match, Borås) med en massa prat och "hits".

Ps. den där låten som spelas endel nu med visselpipa i... den tycker hästarna är jätteotäck... Man får stänga av för de blir alldeles olyckliga... är man i ridhuset (finns radio där med) så blir de alledels stirriga och snurrar runt och håller på...

vi har radio som dom andra i stallet brukar spela.. men om jag ska ta han om pållen gå jag och stänger av/sänker volymen . gillar inte att hålle på med pålle och lysna på musik samtidigt.. det får va antingen eller.. :)

Vi har en radio. Jag lyssnar aldrig på den men mina stallkompisar gör det. Den är på med ganska hög volym men aldrig när hästarna är inne.
Då tycker jag att det är okej :)

Ja, CD-spelare/Radio i stallet.
NRJ ofta på, mycket RnB och Rapmusik.
Ganska hög volym, hittils har hästarna inte klagat :smirk:.
Skämt åsido, jag tror inte att ljuden från en radio är värre än surret från människor på en ridskola, bullret från vägar/tåg.

Jag tycker inte heller om radion i stallet, jag har ett aktivt jobb med mycket folk och ständigt nya kontakter så för mig är stallet en tyst oas.
För ett par år sedan när jag hade mitt dräktiga sto uppstallat i ett kolektiv stall så kom jag av en slump ut till stallet en sen kväll och hittade en av dom andra häst ägarna i full färd med att mocka och röja i stallet med jätte hög musik på radion helt omedveten om att hästarna var super stressade och mitt sto fullkommligt klättrade på väggarna, hon tyckte inte om radion på ens på låg volym.
Men jag tror inte att dom flesta hästar mår dåligt av lite radio på lågt, fast dom gillar nog att stå och små såva i tystnaden och lyssna efter annat, jag har helldre dörren öppen när vädret tillåter det.

Men vad tror ni att hästarna tycker om musiken? Hur ok är det med lite musik på?

Nu är det så att hästar inte är människor! De hör ljud hela dagarna, i hagen kan det sitta tio koltrastar och tuta, kommer hästen till er då och säger - Snälla matte stäng av koltrastarna, vi vill hellre höra humlesurret ?
Om du gillar radion, ha den på, om du inte gillar radion, ha den av. Hög volym kan säkert störa men så länge det harmonierar i ljudbilden (alltså ing plötsliga ljudförändringar) tror jag inte hästen bryr sig.

Oj vad ni kommer att gå igång på det här...

Precis som någon annan skrev, så tror jag inte hästarna mår dåligt av radion, så vida inte ljudet är för högt. Men jag kan själv, efter en lång arbetsdag med en massa sus och dus, tycka att radion är väldigt störande, för jag behöver vila öronen och få lite lugn och ro. Så kan det säkert vara för hästarna oxå.

Om jag blir irriterad på ljudet, så märker ju hästarna det för åtminstonde mina hästar är väldigt känsliga för mitt humör och sinnesstämning,och då är det kanske inte speciellt bra.

Sen är det alltid svårt när man är många i stallet, men det borde vara så att radion ska stängas/sänkas om någon störs, annars tycker jag det är brist på hänsyn.

Vi har en radio i stallet, jag brukar sätta på den när jag är där. Eftersom vi inte har NRJ så är det Rix som går här :) och det brukar jag ha på lite lagom högt. Jag är beroende av radio och musik, så jag har alltid på musik i bilen, och på jobbet (jobbar ju med att köra bil) men ibland har jag tyst i stallet.
Ibland låter vi radion vara på mellan insläppet o kvällsmaten lite lågt för hästarna. Jag tror de gillar musik, för om man stänger av kan de se ut som att "hallå men var tog ljudet vägen?" :D

Vi har ett lugnt stall, är ju bara tre hästar och oftast är man där själv. Brukar ha radion på ganska högt när jag mockar och grejar, men när jag har häst inne så sänker jag så man har den i bakgrunden bara..

Sv: Radio i stallet?

jag tror att hästarna tycker om att ha musik på en låg nivå och om det är lugn musik och inte något stressande

Jag håller helt och fullt med dig!!

Tycker med att det är skönast utan radion!! Är jag ensam i stallet har jag den aldrig på!! Tycker det är så tyst och skönt utan. Men är man bara några få där kan det vara lite trevligt att ha den på. På lite lagom volym. Om det är lugnt i övrigt!! Då tror jag inte hästarna bryr sig så mycket om det.

Men om det är stökigt och mycket liv i övrigt tycker jag bara det är onödigt att ha radion på dessutom!! Och då tror jag hästarna tycker att det blir lite extra buller...

Så det beror nog på situationen!!

Däremot skulle jag gärna ha en CD-spelare i stallet och spela utvalda skivor när jag är själv där!! Ska jag ha om jag har eget stall nån gång!! ;)

Jag tror faktiskt att det kvittar, men sen har jag för mig att det inte är tillåtet med radio i stallet pga brandrisk etc.

DEt ska vara nåt special*** för att vara godkänt. Minns inte men dom flesta har nog en ickegodkänd radio kan jag tänka. Men brandsynen brukar påpeka det. Och försäkringsgubbarna.

Jag har radio i stallet också,sätter igång den så fort jag ska dona i stallet.När hästarna ska stå inne så har jag den på fast på låg volym. Mina går för det mesta ute men när de ska vara inne vid dåligt väder eller i väntan på vet eller hovis så är den igång även för dom.Försöker hitta kanal där det inte är en massa skränig musik.

Man bör ha en radio som är godkänd för djurstallar. De brukar ofta kallas "stallradio", och är skyddade för den fuktiga och dammiga miljö som det kan vara där => risken för att ett elfel i radion som orsakar brand i stallet är markant mycket mindre. Väljer man att använda en oskyddad radio i stallet (och dessutom kanske inte har jordfelsbrytare installerad) så ska man vara extremt noga med att radion står så att hästarna inte kan komma åt den om de kommer lösa och att kontakten aldrig är i när man inte är i närheten. Ett stall kan bli övertänt på nolltid.

Liknande trådar

Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
3 243
Senast: mackan
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Denna vecka stod det två ridlektioner på schemat – en på ridskolan och en på privatlektionsstället vid världens ände. På ridskolan blev...
Svar
0
· Visningar
959
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 363
Senast: cassiopeja
·
Ekonomi & Juridik Hej, liten fråga. Jag har hyrt ett stall där jag haft 2 månaders uppsägningstid med inackorderade, men sedan blivit uppsagd med...
2
Svar
33
· Visningar
5 468
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Sytråden del 4
  • Kallbad