Radikalt förändrat temperament!?

B

Binegar

Att min häst sedan föl (nu 8 år) haft en patellaupphakning är inget nytt. Och uträtt 3 ggr. ! vet.besiktning vid köp & två gånger efter detta då det hela började bli en ond cirkel, spänningar i rygg, inflammationer i ballarna & fasetterna.

Det här är sedan länge löst. Trodde jag fram till i förra veckan.
Trots att han haft ont i ryggen (EJ pga utrustning) & hade små inflammationer i balllarna fram var han alltid en ängel, sa aldrig emot & gjorde alltid sitt bästa för att lösa uppgifterna. Självklart krävde jag aldrig mer av honom än det lilla jag med säkerhet visste han skulle klara av.

Sedan i förra veckan har han varit ett riktigt monster! Jag skulle som vanligt ha honom i rätt form i alla gångarterna, vilket ju alltid har funkar bra, han har alltid försökt som sagt. Men icke den här gången. Han var stissig hela ridpasset, men det blåste så jag trodde det var pga det.

Helt plötsligt reser han på sig, vrider hela kroppen åt vänster & flyttar rumpan åt höger. Jag flyger som en vante & fick tugga lite grus.
Jag satte upp igen men han var hispig & ville inte försöka göra något av det jag sa. Jag krävde INGET mer av honom nu mer än att bara gå rakt fram & att svänga, långa tyglar. Jag vill nog beskriva honom som riktigt rädd.

Jag kände på hela kroppen. Efter svullnader, värme, stelhet, ömhet etc.
Ingen reaktion alls. Förrän jag trycker lite lätt i nacken! Då kastar han undan huvudet. Svaret är ju givet.

Nu har jag ridit honom både idag & igår, lätt lätt i paddocken, många runda övningar, serpentiner, åttor & bendings, på längre tyglar för att få honom att successivt korta tyglarna, vilket jag inte börjat med ännu.

Självklart är han stel & ganska öm.
Men jag känner att jag står & stampar på samma ställe. Nu är han riktigt tjurig & arrogant! Struntar djupt i vad jag säger & försöker inte ens? Han som alltid gjort sitt bästa, även när han hade inflammationer i ryggen.
Håller just nu på massvis i skritt, minst 30 - 45 min innan jag känner på hans trav, utan vidare krav.

Att nämna är att jag sedan innan ska till vet nu vilken vecka som helst för att utreda honom ytterligare en gång, med tanke på de problem som tidigare varit.

Så, Vad ska jag göra för att hjälpa honom mer än de övningar jag nämnt?
Behöver han ens ha ont? Det här med att testa har han aldrig riktigt utnyttjat & jag har haft honom i snart 2 år.
DO HELP!

Sv: Radikalt förändrat temperament!?

Tycker egentligen inte att det är så konstigt att hästen tillslut reagerar på det sättet när den har haft ont såpass länge. Hästen har antagligen försökt stå ut med det sålänge det går men tillslut så gick det inte mer.

Varför rider du hästen när du vet att den är stel och öm eller när den tex hade ont i ryggen? Då är det bättre om man nu måste träna hästen att träna den från marken istället tills det onda i ryggen är borta. Har hästen patellaupphakningar har jag för mej att det är bra med rörelse men som sagt så kanske man kan vänta med ridningen tills hästen är frisk från inflammationerna.

Hästar står ut med mycket och gör sitt bästa även om dom har ont och det får man inte utnyttja. Man måste hålla koll innan det går sålångt att hästen tillslut inte vill någonting.

Jag förstår heller inte varför du rider en häst som har ont?!

Se till att du får kontakt med en duktig equiterapeut som kan hjälpa dig i samråd med vetrinär, det kanske både krävs behandlingar samt inflammationshämmande.

Sedan låter du bli att sitta på ryggen utan arbeta från marken enligt equiterapeut/vetrinärs anvisningar.

Tycker egentligen inte att det är så konstigt att hästen tillslut reagerar på det sättet när den har haft ont såpass länge. Hästen har antagligen försökt stå ut med det sålänge det går men tillslut så gick det inte mer.

Varför rider du hästen när du vet att den är stel och öm eller när den tex hade ont i ryggen? Då är det bättre om man nu måste träna hästen att träna den från marken istället tills det onda i ryggen är borta. Har hästen patellaupphakningar har jag för mej att det är bra med rörelse men som sagt så kanske man kan vänta med ridningen tills hästen är frisk från inflammationerna.

Hästar står ut med mycket och gör sitt bästa även om dom har ont och det får man inte utnyttja. Man måste hålla koll innan det går sålångt att hästen tillslut inte vill någonting.

Som sagt så är ryggproblemen sedan länge lösta.
Under perioden han hade inflammatoner red jag självklart inte
utan jobbade enbart från marken, precis som vet sa.

Vi besökte vet efter det för att se hur pass bra ryggen var & han var helt ok i ryggen & har funkar bra hela hösten & vintern, fram till nu då han reste på sig.

Självklart är han stel & ganska öm.
Men jag känner att jag står & stampar på samma ställe. Nu är han riktigt tjurig & arrogant! Struntar djupt i vad jag säger & försöker inte ens?

Det var ju lite det jag tänkte på också, varför du rider hästen när du vet att den är stel och öm? Är det så konstigt att hästen är tjurig? Jag tycker det är ganska logiskt. Dom flesta hästar blir tjuriga och irriterade när dom har ont.

Du säger att det är utrett och klart...men uppenbart protesterar hästen nu igen = återfall? Du skriver också att hästen är stel och öm, en förändring till det sämre?

Backa tillbaka lite, ta promenader rakt fram på töm/vid hand, håll hästen varm och vänta med att rida förrän veterinär åter har tittat på hästen...är vad jag skulle göra.

ta hjälp av en "kot knackare" min ena häst hade en kota förskjuten i nacken å En annan häst jag har hade en nerv i klämm oxå det i nacken båda två reagerade på samma sätt som du beskriver... "Min" "kot knackare" är jätte duktig och jag har märkt en stoor skillnad fån innan jag träffade honom, och faktiskt efter bara första gången! Han åker runt lite överallt i sverige och tar emot "patienter" om du vill kan jag pm:a hans nummer?

Liknande trådar

Övr. Katt För mig har det alltid varit självklart att katten får vara i sovrummet och sova i min säng. Tyvärr lider jag av värk i kroppen...
2
Svar
23
· Visningar
2 053
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 358
Senast: lirco11
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 551
Senast: Freazer
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
969
Senast: igbest
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Stor enkel hundras med lagom driv
  • Uppdateringstråd 30