Räddningsdroppar?

_Yggdrasil_

Trådstartare
Jag åkte av min häst för ett tag sen och känner mig nu lite spänd och stressad inför nästa gång jag ska våga sitta upp (har ridförbud några korta dagar till)
Fick tipset att prova Räddningsdroppar.
Någon som provat räddningsdroppar i olika situationer och har de hjälpt?
Har de hjälpt er hantera stress bättre och byggt upp självförtroendet så ni tillslut klarat er utan RD?
Känner även att jag blir spänd i vissa situationer när jag hanterar hästen detta blev jag inte avramlingen så jag hoppas Räddningsdropparna klan hjälpa mig på något sätt iallafall.
Och slutligen kan de ge några biverkningar?

Sv: Räddningsdroppar?

Det är något örtpreparat som ska hjälpa mot rädsla, stress, osäkerhet och allt möjligt. Hoppas verkligen det hjälper på mig för jag har svartbälte i stress och rädsla :D

Det låter som något för mig! Jag är superrädd och orolig av mig.

Min häst är väldigt billig idag... *morrar över stissig pålle*

ska prova dropparna på mig idag och se om det fungerar. Lovar att rapportera. Och hästen ska få prova dom någon dag oxå :devil:

Kallas också för Bachdroppar. Våran hund fick det under en period mot stress och åksjuka. 5 droppar 3 gånger /dag, till flaskan var slut, tog ca 1-2månader.
Vet inte om det var det eller något annat som hjälpte men hunden är en helt annan hund idag. Vi märkte ingen omedelbar effekt men efter ett tag så känndes det som om nånting tog udden av hennes "utbrott/toppar" Hon blev INTE drogade eller liknande och hon var fortfarande både stressad och uppe i varv, MEN det gick att kommunicera med henne, något som hade varit helt omöjligt innan.

Fungerar inte alls för mig, jag har bara tagit dem ett par gånger och de har varit totalt verkningslösa. Det brukar vara lite konjak i dem, iaf i min sort, och jag tror att det är den enda beståndsdelen som lyckas lugna de som blir hjälpta.
Men testa du och se, allt fungerar ju inte för alla!

Jag använder dem på hästarna om de inte vill stå still när hovslagaren är här och till det fungerar de fint. Hästarna gäspar och blir loja (och står still ;)) men verkar inte drogade på såvis att de har svårt för att hålla balansen.

Jag hade inte vågat använda dem på mej själv när jag skulle vara med hästen just eftersom de gör en loj och det är inget jag vil vara ihop med hästen av droger iallafall.

Av allt som har en verkan finns även biverkningar, dock vet jag inte vilka de är och jag har inte märkt något negativt på hästarna heller.

Prova i lugn och ro hemma hur du reagerar på dem.
Dottern tog dem en gång när hon hade svårt för att somna och hon somnade gott av dem.

Har använt det på en av mina hästar som fick panik när man lyfte fötterna på henne. Har varit till stor hjälp, tror inte jag löst det på så kort tid utan deras hjälp.

Så har jag provat dropparna idag för att se barea hur jag reagerade och hitills är jag väldigt nöjd! Eldprovet kommer imorrn när jag ska försöka mig på att hänga på hästaskrutten.
Efter att jag tog dropparna idag har jag varit lugn och glad, känt mig lätt i kroppen och har faktiskt inte haft så ont i ryggen som jag brukar. Jag har även varit väldigt svår att få irriterad vilket jag brukar bli för minsta lilla i vanliga fall. Men det är klart nu tror jag ju verkligen verkligen att dropparna fungerar så det kan ju psykiskt och får se hur de fungerar imorrn under press :)

Jag hade inte heller hört talas om detta förut... Vart kan man få tag på detta? Är det olika för häst och till människa? Verkar iaf intressant :D

Finns på hälsokost affärer och liknande tror jag. Finns även att köpa på nätet.

Räddningsdroppar finns alltid hemma. Används framgångrikt vid behov till människor, hästar, hundar och katter.

RESCUE REMEDY!

Har dere Boots apotek i Sverige?

Der kjøper jeg mine - i form av sugetabletter.
Enklere å dosere, og perfekt for meg som rammes av reisenerver.

Räddningsdroppar finns alltid hemma. Används framgångrikt vid behov till människor, hästar, hundar och katter.

Hur tror du det fungerar på en häst som "går i taket" vid ridning??

Och hur doserar man??

Ingen aning men jag tror inte att det hjälper vid så kraftiga reaktioner, det beror nog på varför hästen reagerar som den gör.

Jag använder det tex om jag vet att hästen kommer utsättas för en för hästen (eller hunden, människan etc för den delen) stressfylld eller ångestfylld situation. Tex en häst som tycker det är obehagligt att åka trnasport, bli lastad etc. Innan en jobbig undersökning, situation osv där jag vet att djuret kommer bli spänd. Klippning, skoning eller whatever.
Eller till mig själv när jag ska tävla och är spänd eller nervös.
Det är inte på något sätt lugnande men tar udden av ångesten.
Jag använder det också om någon (häst, hund, människa osv) blivit skadad, chockad, varit med om olycka eller liknande. Då ger man det ju akut, men om man kan planera ger jag det innan själva stressen satt in, typ 15-20 minuter innan jag ska lasta eller vad jag nu ska göra.

Jag ger 10 droppar i en spruta i munnen.

Det finns folk på forumet som är mkt mer kunniga om dessa ämnen än jag, jag vet bara att jag har använt det i många år och alltid vill ha det hemma :D

Jag tycker att det hjälper så till vida att det just tar udden av den värsta ångesten/stressen och därmed reaktionerna -men det är ju inte så att en häst som blir helt hysterisk i en viss sitation helt plötsligt blir coollugn och medgörlig för att man ger räddningsdroppar. Men visst märker jag effekt av dom (annars hade jag inte gett det)

Okey, tack för ditt svar:) Vissa dagar är han hur cool som helst, men vissa dagar märker jag med en gång jag sätter han på stallgången at han är "spänd" och är på et " idag ska vi ha en rodeodag"... vet inta vad som går av honom, han är kollad i alla vinklar och ingen finner några kroppsliga fel på honom...

"har et stort önske om att hitta en oredd ryttare som er van vid "rodeo hästar" att testa honom, då jag trooor han gör detta med mig, då jag har brakat i grusen x antal gånger...när jag jobbar han från marken är det aldrig några problemer längre...

Beklagar at jag har OTat tråden....

snor en liten knapp TS, hoppas det är ok? ;)

Hjälper till med en unghäst som nu går barfota. Hovslagarn var ute för två veckor sen och skulle sko henne, men lyckades alltså inte. HOn fick panik, slet sig och var totalstressad.

Så, skulle ni rekomendera "räddningsdroppar" på detta treåriga sto?

Ja absolut! Men även att ägaren tränar hästen så att hon inte blir så stressad av att någon bankar på hovarna på henne.

Liknande trådar

Ridning Jag provade för medryttarskap häromdagen. Det är något av det värsta jag vet, men jag bestämde mig för att fokusera på att vara lyhörd...
Svar
3
· Visningar
2 573
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 193
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 989
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 668
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama