Råddjur i hösilage

A

armando16

Guuud vad äckligt. Höll på å loboraterade i min en 400 kg's bal igår som luktade äckligt å hade blivit vit. Å hittade ett råddjur, alldeles komprimerat... :crazy: Har detta hänt nån annnan??
 
Har hittat sorkar och småmöss. Men vet om att vid varje hössesong att det både styker med katter och tyvärr rådjurskid som gömmer sig i gräset, sen ligger dom still och "gömmer" sig när slåttern kommer. :cry:
 
Vad hemskt!!! :eek: Ska verkligen aldrig börja med hösilage, håller mig till hö - det är det inte LIK i .... :crazy:
 
Jag har ensilage till mina får, har inte hitta några lik ännu men det är nog bara en tidsfråga innan det sker! :(

Med den erfarenheten jag har med ensilagen för övrigt så tänker jag aldrig fodra mina hästar med det p g a luktar illa, tungt att hantera, eventuella lik i och ,observera att det är min personliga teori, att det inte är bra för hästar och många diaréer beror på ensilaget. För att fodra med ensilage till får bör man även ge betfor för att stabilisera PHvärdet annars blir värdet i magsäcken fel, kommer inte ihåg åt vilket håll, med följd av störningar i floran mm, får en känsla av att det skulle kunna gälla hästar också.

Loggan
 
Vi har hittat en del platta och ihopatorkade paddor, råttor, möss, fåglar och ormar i vårt helt vanliga hö i småbalar.
Även en och annan benbit.. :crazy:
:cry:
 
men fy f*n vad hemsk!
har nån häst ätit av det?? hoppas i så fall den var bot vaccinerad.. :crazy:

har bara haft 9 balar än så länge men inte hittat nåt som inte hör dit.
 
Har faktiskt hittat ett rådjurskid i en vanlig höbal, benen var avkapade... :crazy: Fast den hittades ju redan när vi skulle packa om balarna från vagnen...knappt kall ens. Så himla obehagligt.

Har inte hittat något i hösilaget än, fast det är väl bara en tidsfråga...
 
Har hittat rådjur i en höbal en gång. Tyvärr händer det att man kör över såväl små som större djur i samband med skörd. Risken att det återfinns i hö eller ensilage är lika stor, men det är ju lite äckligare i ensilage...
Många bönder försöker undvika att köra över rådjurskid genom att köra ett varv kring vallens ytterkanter dagen innan skörden. Då hinner rådjuren flytta undan sina kid.
 
Det är ju klokt om alla kanske skulle tänka på att ta en vända först så de hinner flytta sina ungar. ;)
 
Ja, om man har möjlighet! Tyvärr hänger det ibland på vädret, det är inte alltid det finns utrymme att ta en extra dag för att slå kanten. Sedan finns det ju ingen garanti för att rådjuren inte flyttar sina kid till en annan del av fältet, eller att rådjur i närheten flytar kiden TILL fältet när de störs...
Men att slå kanten är ett tips, om man har möjlighet!
 
Hund-sök är bra. Det gör bönderna häromkring.

De började med det efter att en av dem körde över ett kid. Bonden mådde så dåligt av det att de bestämde sig för att slippa sådant.
 
Faktiskt bara hittat kadaver i hö. Ett ben från ett rådsjurskid (UÄCK!), ett antal ormar, några möss och en halv hare (UÄCK igen).

I hösilage har jag inte hittat ett dugg. Jo, en koblaja. Det var iofs inte så kul det heller. Det luktade KRÄK när jag öppnade balen. Efter visst petande i den hittade jag en koblaja. Inte alls mysig utveckling av den i en syrefri bal =/
 
Sv: Råddjur i hösilage

:angel: om man går framför maskinen som slår höet/ensilaget? då borde man ju hitta ifall det är några stora djur iaf?? hmmm.
alla har kanske inte tid för det men om man har det? :idea:

aldrig hittat ngn döing i höet någonsin. men ska ev börja fodra me höensilage o tycker det låter jätteläskigt
 
Sv: Råddjur i hösilage

Jag kör envist med vanligt hö.
Har hittat en katt och några ölburkar.
 
Sv: Råddjur i hösilage

:eek: urk!
jag hatar ensilage... så äckligt.
tur att man skall gå över till vanligt hö när stallbytet e gjort. :)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 736
Senast: Roheryn
·
Hundhälsa Nu sitter jag här och är skitorolig. Tik, född dec -12, fick första kullen på första löpet, och andra kullen på andra. Jag tog över...
Svar
1
· Visningar
1 143
Senast: Raderad medlem 94602
·
Foder & Strö Behöver lite råd om mitt hösilage :) Förra året så lyckades min fodergubbe pricka in att slå, torka och plasta balarna mellan alla...
Svar
15
· Visningar
5 882
Senast: trollmamma
·
Hemmet Det här en är lååååång historia och man kan nog inte ha så mycket mer otur än vad vi har haft. Jag och sambon började kika runt på hus...
51 52 53
Svar
1 055
· Visningar
176 704

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp