Rädda sunkiga skor...

MCP

Trådstartare
Slängde ett par tygskor i tvättmaskinen (har gjort det förut så vet att de tål det), då de blivit sådär lagom sunkiga efter en varm sommar (+ en några dagar lång bilresa). Tänkte mig tyvärr inte för efteråt, utan lade dem på badrumsgolvet att torka, och har nu inte varit hemma på nu på några dagar, och då de tyvärr varit "ihopsjunkna" så har de inte torkat som de ska, utan börjat lukta lite surt:crazy::wtf:. Är det tvättmaskinen som gäller nu då igen, eller finns det något annat husmorsknep man kan ta till för att få bort lukten? :)

Lägg dem i frysen :up:. Jag gör det med mina hundkängor om de blivit riktigt sura. Något dygn i frysen och de är fräscha igen :).

Lägg dem i frysen :up:. Jag gör det med mina hundkängor om de blivit riktigt sura. Något dygn i frysen och de är fräscha igen :).
Strålande!
Det ska jag testa med mina kära tygskor som inte riktigt tål att tvättas för det är i flera färger, och nu är så ofräscha att jag sprejar parfym i dem :rofl:

Ursäkta att jag inte svarat tidigare, har haft lite dåligt med datortillgång senaste dagarna.
Det blev nu att de fick åka maskin en gång till, och denna gång var jag noggrann med att "hänga upp" dem ordentligt "öppna", och det verkar ha gjort susen :up: men alla tips är ju bra för ev. framtida problem :D speciellt det där med frysen, det lät intressant.
Det där med att tvätta med ättika, fungerar det även på andra plagg? Har någon gång märkt att vissa material, om de väl en gång blivit sura eller börjat lukta svett så tenderar de att börja lukta svett/surt snabbare efteråt också, oavsett hur mycket man tvättar, så kanske detta skulle kunna rädda plaggen då..?:)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Träning och hälsa del 12
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Hiss och diss del 5

Hund, Katt, Andra Djur

• Muddypaws 24/25
  • Ta bort tandsten med ultraljud
  • Avlivning älskade katt

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama