Rädda skadad fanér....

lizzie

Trådstartare
Går det? Jag har ett gammalt matsalsbord som jag ärvt efter min mormor. Det är av modellen chippendale och jag tror det är 50-tal. Inte värt några pengar - men jag gillar det skarp.

Tyvärr har min kära katt lyckats kräkas på bordet - och jag upptäcket det inte förrän jag kom hem från jobbet. Bordet är i björkfanér och självklart har det fanéret blivit skatat.

Går det att slipa försiktigt och sedan lacka - eller är det helt kört när det gäller fanér?

/Lizzie

Sv: Rädda skadad fanér....

Det beror väl lite på om faneret lyft från underlaget eller om bara ytan är skadad?

Det är bara ytan som är skadad. Det har blivit missfärgning i lacken och den har flagat på ett par ställen.

/Lizzie

Då så. Då är det lacken du ska åtgärda, inte faneret.

Visst går det att lacka om men jag tror att du måste be om råd för att få rätt lack och rätt underarbete? Det hade jag behövt ;)

Då så. Då är det lacken du ska åtgärda, inte faneret.

Visst går det att lacka om men jag tror att du måste be om råd för att få rätt lack och rätt underarbete? Det hade jag behövt ;)

Låter som om jag behöver ta hjälp av en möbelrenoverare. Googlade lite och det ser ut som om något som heter fransk polering kan vara lösningen på mitt problem. Dock inget som jag tänker ge mig på själv... ;)

/Lizzie

ett gammalt knep som funkade på vårt soffbord är att gnida in skadan med cigarettaska :)

ett gammalt knep som funkade på vårt soffbord är att gnida in skadan med cigarettaska :)

Ok. Tyvärr kommer inte cigarettaska in i mitt hus över huvudtaget ;)

Jag har nu kollat upp lite mer om mitt bord. Förmodligen är det inte ens fanér utan gediget trä. Hur som helst så ska det poleras enligt en metod som heter Fransk polering. Den gamla poleringen har krackelerat över hela ytan och det verkar inte vara helt lätt att göra fransk polering själv. Väntar på att få prisuppgift om vad detta kan tänkas kosta att få gjort hos en möbelrenoverare.

/Lizzie

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?
  • Atletix
  • Stora shoppingtråden III

Omröstningar

Tillbaka