rädda min palm

MinIan

Trådstartare
Jag har fått en känsla av att min Palm inte mår bra.

den har på väldig kort tid tappat väldigt många blad. och dom nya bladen som kommit har börjat bli bruna.. som ni ser på bilden..

är jag helt fel ute eller mår den inte bra? vad kan jag göra för att rädda den?

den har mått super bra tills nu..

26111626.jpg

26111584.jpg

har nät i krukan för att katterna gillar å gräva i jorden :angel:

och dom gillar och tugga på bladen :mad:, kan tuggandet ha nått med det att göra?

Sv: rädda min palm

Precis sån har min också blivit!

Tror dock att jag vattnat för mycket för jorden tycks inte torka så jag borde nog plantera om? Är inte alls speciellt kunnig när det gäller växter :D

Om jag var du så skulle jag kapa den helt och sedan plantera om den i en självvattnade kruka. Om du har tur så skjuter den nya "skott" så kanske du får mer än en enda "gren" på den. Så har jag gjort med flera yucca-palmer och det har funkat bra. Nu när solen börjar kika fram så sätter växterna fart igen så det är bra läge.

Kan vara viktigt att byta jord. Kanhända har det blivit för mycket näring om katterna använt blomman som toalett ett tag. Nätet över var ju en god idé och bör nog vara kvar när du planterat om den också. Tror inte tuggandet på bladen påverkar så himla mycket.

Jag har behandlat alla mina problemväxter enligt metoden "mer ljus, mindre vatten" och det har faktiskt fungerat i de flesta fall :)

Så det + en eventuell omplantering kanske gör susen?

Tja, jag hade gjort tvartom fran vad alla andra sager.
Jag ar ganksa hard mot mina blommor och skammer verkligen INTE bort dem.
Jag har 4 st likadana som nog inte har fatt ny kruka/jord pa flera ar och vattnas max 1 gang i manaden.
De vaxer sa det knakar och gar snart genom taket har hemma.
En annan jag hade sag typ ut som din sa den planterade jag i tradgarden, funkade kalas, nu vaxer han och mar bra! Klarade vinter gjorde den med :D

Svar till alla: den är ju nyligen kapad, har tagit den några månader nu att skjuta ett skott åt sidan och en till verkar vara påväg..

den är ganska nyplanterad, ungefär då jag kapade av den..
och katterna använder den inte som toa, för jag satte nätet där för dom gillade å leka med jorden. och nätet har suttit där sen i somras. sen dess har dom inte rört den.

Vatten ger jag den då den har torkat. stog så på sköteslrådet.. att den vill torka lite och sedan vattnas igen.. och sån här blomnäring ger jag mina blommor knappt :angel:

är det mer ljus den kan vilja ha? för den står ju inte där solen när den direkt :confused:

nej, jag har inte det, men det ska vara jord med leca i..

så då tänkte jag :idea: då behövs det kanske inte :angel:

misstänker att jag har fel? :p

är det mer ljus den kan vilja ha? för den står ju inte där solen när den direkt :confused:

Ser ut att vara någon typ av dracena och om jag inte minns fel så vill de stå ljust, men inte i starkt solljus. (fast den varan är det väl inte allt för mycket av den här tiden på året)
Testa att ställa den ljusare och sök på skötselråd för dracena på google. :laugh:

Tvärtom. Lecakulorna är en myt och gör att vattnet inte hålls alls så bra som växten behöver och det rinner igenom alldeles för fort. Har med vattenpelare och sånt att göra.

Så jag hade bytt jord igen, ta gärna en sandblandad jord eller liknande, vattna inte så ofta och ge den en ny chans.

Det enda som möjligtvis kan leva bra med lecakulor är typ succulenter och kaktusar som vill ha det torrt och tufft....

okej, jag ska söka efter ny blomjord imorgon. tack för tipsen alla :bow:

försöka ädda den s gott jag kan, :D

Sån blev min också, sen upptäckte jag att det kom ett skott på sidan. När skottet hade växt ut blev den grön igen. Dock är den lite fattig på blad. Kan ta kort på den om du vill.

ja, min har också ett skott på sidan.. är det därför den blir brun och ser så ledsen ut? :p

ja gör det.

Tog en bild dock är den på sniskan men du ser säkert endå. Har inte haft ett visset eller brunt blad sen utväxten börjat växa.

oj, va långt ner din fick skott, jag har ju japat min palm, och den har ju fått ett skott längst upp som man ser, men det är påväg ett till skott längst upp fast mittemot.

jag har för övrigt redan planterat om den med ekologisk blomjord. så jag hoppas den tycker om det ^^

Det gör den nog, Jag ska sätta min i större kruka nu när vi flyttar till huset och ställa den på golvet. För när vi har den på bokhyllan så slår den i taket. Flytta ner för bildtillfället.

Ja, min är inte tillräckligt stor för att stå på golvet än..

får väl se hur den klarar sig då.. tycker det är konstigt om den ska dö helt plötsligt, den är ju bara nått år

eller egentligen är den nog tokgammal, för min palm är från ett skott från pappas palm och den har han haft sen jag var liten..

Mitt tips är att plantera den i en självbevattnande kruka, ställa den i halvvjus och vattna 1½ liter vatten var 3:e vecka. Om den inte mår bättre, är det bara att slänga den, tyvärr... Om man inte har sköt växten rätt, märks inte detta förrän efter mins ett halvår.
Detta tipset har jag fått av en expert, som jag dessutom själv har fått flera olika stora växter ifrån.

okej, ja jag har ingen sådan självbevattnade kruka.. hur mycket kan dom kosta?

annars får jag väl se hur det går.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
4
· Visningar
752
Senast: cassiopeja
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 996
Senast: Cattis_E
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har varit lite o säker om jag skulle skriva om dethär men jag har kommit fram till att jag vill det. Och endel kanske tycker att det...
Svar
16
· Visningar
2 059
Senast: manda
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Då är det alltså dags att försöka lära sig skriva ett nytt år. Det brukar ta ett tag för mig innan det sitter i huvudet, och jag kommer...
Svar
0
· Visningar
884
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka