Rädda min jacka (dragkedjeproblem)!!

bettysmatte

Trådstartare
Min älskade oömma jobbjacka har fått problem :( ! Dragkedjan har börjat kärva. Jackan har hängt med i några år nu, så jag är rädd för att dragkedjan börjar bli sliten, men kanske någon snäll bukare har ett fiffigt tips på hur man kan rädda den?

Problemet började alldeles nyligen och är lite mystiskt, tycker jag. Det är INGA problem alls att haka fast dragkedjan och att dra upp den. Funkar lika lätt och smidigt som vanligt. Men att dra NER den är näst intill hopplöst... Jag har fått dra jackan över huvudet flera gånger de senaste dagarna när jag har tröttnat på att stå och kämpa med den. OM man lyckas dra ner dragkedjan så är det små sträckor i taget som går.

Någon som vet vad man kan göra? Det är en jättebra jacka som köpts i sportaffär. Helt perfekt när man jobbar utomhus på en förskola. Både färg och tyg är väldigt förlåtande för smuts, och jackan är lagom varm vid den här årstiden. Jag hoppas att den går att rädda!!

Om du inte vet hur man byter dragkedjan själv så kan du väl lämna in den? :) Det brukar inte kosta så mycket.

Om du inte vet hur man byter dragkedjan själv så kan du väl lämna in den? :) Det brukar inte kosta så mycket.

Mamma skulle kanske kunna hjälpa mig att byta dragkedja, för hon är duktig på att sy. Men jag har fått för mig att dragkedjor i sig själv är rätt dyra?

Dragkedjor kostar inte speciellt mycket. Köpte nyligen 3 st 70 cm långa dragkedjor för ca 140 kr för alla tre.

Du skriver att den är köpt i sportaffär, det är ingen Gore-tex jacka eller annan regnjacka med tejpade sömmar? Isåfall blir det lite extra klurigt nämligen.

Du skriver att den är köpt i sportaffär, det är ingen Gore-tex jacka eller annan regnjacka med tejpade sömmar? Isåfall blir det lite extra klurigt nämligen.

Nix. Jag tror att den är tänkt som skidjacka. Har pratat med mamma nu och hon ska kolla jackan och dragkedjan imorgon :)! Sedan beror det nog på vilken sorts dragkedja man behöver. Snabbgoogling och dragkedjor verkar kunna kosta mellan 50 kr och drygt 200 kr, beroende på typ och längd. Men även om en dragkedja skulle gå på 200 kr så är det värt det för att rädda jackan :)!

Priset är olika i olika affärer. Sedan finns det olika hållbara dragkedjor också. Jag bytte nog kedja två ggr i min gamla ridjacka när den tredje gick sönder gav jag upp. Det kan vara besvärligt att byta idragkedjor i jackor då kedjan ofta är insydd i knappar och annat så man måste egentligen ändra ganska mkt. Ibland sätter jag dit den på ett enklare sätt om det är en jacka som jag mest har hemma.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag skriver detta för att förhoppningsvis få andras synpunkter på vårat problem, men också för att problem ibland blir enklare...
Svar
14
· Visningar
4 431
Senast: nullo-modo
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 917
Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 261
Övr. Hund Min hund fyller sju år i mars. Han är en blandras mellan 75% Jack russel och 25% Dansk-svensk gårdshund. Han är en fantastiskt snäll och...
Svar
11
· Visningar
6 085
Senast: paradiset
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama