Rädda älsklingshästen,hur!?

HorseCrazy

Trådstartare
Hej! Jo nu har jag med en kompis ridit en underbar skäck(c-ponny skulle jag tro) och nu bara för att ägaren inte orkar ha honom mera ska han bort, jag är i stallet där ganska ofta, min bästis e där varje dag och sköter,rider honom, så va e problemet!?:confused: ägaren (är 10 år,hon har fått en ny ponny, men hon vet inte om att han ska bort, mamman har inte ork fast det är vi som sköter honom helt!) pengarna är heller inte problemet då de reser utomlands varje veckoslut typ, hennes nya ponny kostarde 200.000 sek, och ännu få den transporterad från sverige till Finland. den här ponnyn är 26 år, visst han är gammal, men tro mig, han har ännu många år kvar. han är hur pigg somhelst, älskar livet, inte ett dugg sjuk (har heller aldrig varit det) och han är verkligen underbar! Vill inte att han ska bort! jag är inte ute efter svar som : Men var inte barnslig/ det är ju hennes val... Vill ha stöd och hjälp! ponnyn är VÄRLDENS snällaste!detta är hans sista sommar... men det får bara inte vara så! så SNÄLLA! ge tips på hur vi ska få honom att stanna kvar! OBS! vi har funderat på att köpa honom men att ha honom kvar i samma stall som han alltid stått i så att han inte ska bli en vandringspokal,
Mvh: förtvivlad:confused:
 
Sv: Rädda älsklingshästen,hur!?

Det är svårt när det inte är er häst. Jag tror det enda ni kan göra är att antingen köpa hästen eller fråga om ni får ha den på foder. Men då måste ni ju också fundera på om ni har råd med det, eftersom ni då måste stå för alla kostnader.
 
Sv: Rädda älsklingshästen,hur!?

En lite grinig fråga men hur mycket tänder har hästen kvar? Många hästars tänder är slut i den åldern och det betyder att de inte klarar av att mala ner maten ordentligt. Det kan mycket väl vara så att det inte bara handlar om att bli av med ponnyn utan snarare om att den ska slippa falla ur (bli ett vandrande skelett) pga att den inte kan tugga.
 
Sv: Rädda älsklingshästen,hur!?

Är du vuxen? Be att få köpa ponnyn för slaktpriset eller ha honom på livstids foder. Tala med stallägaren om möjligheten att hyra en box.

Är du inte vuxen så är det dina föräldrar du bör vända dig till. Om ni har ekonomi och kunskap nog att ta hand om en ponny och du lyckas övertyga dina föräldrar om att rädda ponnyn så kan de kontakta ägarna och stallägaren om ovanstående förslag.

Om det är svårt att få råd så kanske du och din kompis kan gå ihop och dela på ponnyn, även om det är något som jag inte skulle rekommendera och osäkerheten i upplägget skulle nog göra så att ägarna hellre låter ponnyn somna in. Om ni gör så så är det viktigt att ni skriver ned tydligt vad som gäller och framförallt vad som händer om någon av er tröttnar eller när ponnyn blir så gammal att det snällaste är att avliva honom. Ett sånt beslut är svårt att ta och det är inte alltid man kommer överens om när det är dags.

Lite att tänka på är att det kan krävas mycket kunskap att hålla en gammal häst frisk och glad. Dessutom så bör du ha i åtanke att om ni köper ponnyn så ankommer det på er att ta ansvaret för att avliva honom förr eller senare. Jag kan nog tänka mig att ägarna har tagit beslutet att avliva ponnyn just för att han inte ska vandra runt hos nya ägare på ålderns höst. Eller som Shaggy säger att hans tänder börjar försvinna och att han snart oundvikligen kommer få problem, då är det imo snällast att skona honom från att få svårt att äta och sakta bli magrare innan man gör något åt saken.
 
Sv: Rädda älsklingshästen,hur!?

Nej jag är inte vuxen, vi har pratat med ägaren redan lite men hon verkar inte riktigt lyssna på oss, han är faktist i mycket bra skick, man skulle ALDRIG tro att han är 26, snarare MINST tio år yngre då hans päls glänser, han har inte blivit gråhårig, och han har MASSVIS med energi... han tävlades i små klubbtävlingar för nån månad sen...:p vi har haft en gammal häst innan oxå (28 år tror jag han blev) och vi har kunskap... hoppas det ordnar sid på nåt sätt:crazy:
 
Sv: Rädda älsklingshästen,hur!?

De är inte så slitna alls, varje tand är kvar, och han tuggar maten bra. om man ser på tänderna så ser han inte ut att vara 26 år :D
 
Sv: Rädda älsklingshästen,hur!?

Har du gjort den bedömningen eller veterinär? =)

Tyvärr kan det om man tittar 'utifrån' se bra ut.

Men det som är det helt avgörande är hur mycket rot tänderna har kvar osv. Det kan du själv som ägare inte se (ja såklart annat än i de fall där det solklart är rätt illa med tandstatusen).

Det är tyvärr så att hästens tänder har en begränsad livslängd, och på gamla hästar är det tyvärr ofta tänderna som blir deras fall. Dvs de är pigga, glada och krya i benen etc. Men när tänderna är slut, då är det svårt. En period kan man hjälpa dem men förr eller senare så blir en häst tillräckligt gammal så kommer den falla på tänderna. Det är väldigt individuellt vid vilken ålder tänderna är 'slut'. För vissa händer det vid tjugo-nåt, andra vid trettio-nåt osv.

Men som sagt, har en veterinär uttalat sig om tänderna efter en ordentlig undersökning eller är det din egen tolkning efter att ha lyft på läppen?
 
Sv: Rädda älsklingshästen,hur!?

Nej, men som tagits upp i tråden kan ju ägarens beslut vara att ta bort honom innan han ska behöva bli dålig/falla ur osv. T ex pga tänderna (sen kan det finnas andra anledningar med)
 
Sv: Rädda älsklingshästen,hur!?

Men 26 år är en hög ålder. Även om han har några år kvar,kan det inte vara många. I alla fall utan sjukdomar. Det kan mycket väl vara klokt att låta ponnyn somna in innan den behöver lida av krämpor.
Sen kan man väl tycka att den 26 år gammal ponny inte ska behöva byta miljö heller.
 
Sv: Rädda älsklingshästen,hur!?

Jovisst memen det står att det är för att de inte orkar sköta hästen när de köpt en ny och har två.
 
Sv: Rädda älsklingshästen,hur!?

Det står det ja. Men det är en andrahandsuppgift från någon som dels är partisk, och dels kanske inte har all information. T ex vad gäller tandstatus eller liknande.

Det KAN absolut vara så, men det kan lika gärna vara så att ägaren helt enkelt vill låta ponnyn sluta efter lång och trogen tjänst INNAN tänder/annat får den att falla nedåt. Endera 'bara ändå', eller för att t ex veterinär konstaterat att tänderna börjar närma sig sitt slut.
 
Sv: Rädda älsklingshästen,hur!?

Jag vill påstå att det är förstahandsinformation, tjejen sköter uppenbarligen hästen. Bara för att folk är yngre behöver man väl inte ifrågasätta deras förmåga att se om hästen mår bra. Om man ska ta bort en häst av hälsoskäl kan man gott vänta tills den börjar visa tecken på dålig hälsa. Sedan kan man vilja ta bort av andra skäl.
 
Sv: Rädda älsklingshästen,hur!?

Jag har läst nog med trådar för att ha lärt mig att det inte alltid är som en person skriver om en annan persons anledningar till olika saker.

Men som sagt, det KAN vara precis som TS skriver. Men behöver det inte. Jag frågade om TS själv eller en veterinär bedömt tänderna. Det har inget med ålder på TS att göra, utan att hon inte är veterinär. Och det kan (oavsett ålder på människan som tittar) se mycket bättre ut än det egentligen är t ex.
 
Sv: Rädda älsklingshästen,hur!?

Jag vill påstå att det är förstahandsinformation, tjejen sköter uppenbarligen hästen. Bara för att folk är yngre behöver man väl inte ifrågasätta deras förmåga att se om hästen mår bra. Om man ska ta bort en häst av hälsoskäl kan man gott vänta tills den börjar visa tecken på dålig hälsa. Sedan kan man vilja ta bort av andra skäl.

Jag tvivlar på att det du kallar förstahandsinformation är tillförlitlig, TS resonerar uppenbarligen bara utifrån sina egna känslor, typ:
Portskämd 10 åring som får en ny ponny à 200 000 SEK o en för lat o för rik mamma som vill ta bort TS älsklingshäst.
Krävs bättre o trovärdigare info om hästens status, dvs något som inte är färgat av rosaröda drömmar.
 
Sv: Rädda älsklingshästen,hur!?

Men att utgå från att folk ljuger???

Ts vill ha råd hur hon ska bete sig och med tanke på att hon är minderårig så måste han vända sig till vuxna typ sina föräldrar och övertala dem att köpa hästen och dessutom betala för uppehället för den, förmodligen lättare sagt än gjort. Visst hästen kan vara i dåligt skick men då är de de vuxnas ansvar att visa på det, vi har egentligen inte den blekaste aning, men om hästen är akut dålig av ålderssymptom så borde de ta bort hästen med det samma.
 
Senast ändrad:
Sv: Rädda älsklingshästen,hur!?

Men hästen behöver inte vara AKUT dålig, men man väljer att ta bort en gammal häst med t ex dåliga tänder INNAN den behöver bli så dålig att det blir akut.

Och att förklara för TS att det t ex kan vara tänderna, och fråga om det är TS eller veterinär som bedömt tänderna som 'fina, starka och jättebra' är varken att anklaga TS för att ljuga, eller att hacka på TS - men däremot kunna ge en anledning varför de väljer att ta bort hästen fast den NU mår jättebra.

Och rent strikt så har inte hästägarmamman någon plikt att försvara sitt beslut inför t ex TS. Även om man kan önska att en vuxen gör det gentemot en minderårig som vill att hästen ska leva kvar. Men mamman kanske inte 'orkar' för att mamman tycker hela situationen är jobbigt. Mamman kan vara fäst vid ponnyn med.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 103
Senast: Juli0a
·
Skola & Jobb Jag har varit anställd på mitt jobb i snart 4 år och har trivts varenda dag. Men nu har jag hamnat i ett läge där trivseln är borta. Det...
2
Svar
37
· Visningar
3 521
Senast: Badger
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 098
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 886
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp