Rädd ryttare-hjälp och tips

L

ladystar

Jag är här för lite hjälp och tips.
Historien är följande
Jag red regelbundet mellan åldern 8 till 18 år. Hade en egen ponny på slutet som inte alltid var lätt att ha och göra med, men jag var aldrig rädd. Av olika anledningar slutade jag rida regelbundet, det blev alltmer sällan. 34 år gammal började jag rida igen för att min dotter hittat till stallet. I början var det pirrigt men jag kom över det började tycka att jag hade lite kläm på ridningen igen och tyckte det var superkul. Men efter ett halvår har jag blivit rädd, mest rädd för att det ska bli oroligt i gruppen att hästarna ska bocka/sparka osv. också rädd för att hästen jag rider ska bli rädd och hoppa iväg. Efter varje ridlektion kan jag nästan inte förstå vad jag är så rädd för, händer något kan jag nog hantera det och inget blir ju bättre av att jag sitter och spänner mig. Jag vill fortsätta rida och tycker det är roligt(när jag inte är rädd).

Har någon tips om hur jag ska tänka och gå tillväga för att komma över detta?
tack på förhand

Sv: Rädd ryttare-hjälp och tips

Har det varit oroligt i din eller dotterns grupp? Man blir SÅ mycket harigare (fast det låter finare med "riskmedveten") när man blir äldre (suck, ja.....). Något som KAN hjälpa är om du blir longerad vid flera tillfällen. Förutom att det är nyttig sitsträning så tvingar det dig att inte ha kontroll - och det är oftast egentligen DET man är rädd för (att inte ha).

En annan sak - våga vägra hoppa! Jag skuttar gärna - men de riktiga "hoppen" tvingar jag mig inte till.

läs boken rädd att rida av sven forström.den är väldigt bra o ger tips o motivation att komma över sin rädsla.

Gör inte mer "vågade" saker än du själv känner är ok. Om du har möjlighet kanske någon kan longera dig på en trygg polle.

Något som KAN hjälpa är om du blir longerad vid flera tillfällen. Förutom att det är nyttig sitsträning så tvingar det dig att inte ha kontroll - och det är oftast egentligen DET man är rädd för (att inte ha).

Så sant som det var sagt!
Jag är himla skraj vid longering (vid andra tillfällen också i ridningen) men känner just där att; ska jag lita på personen på backen? Vad händer om hästen drar? Full sken på en volt utan tyglar eller stigbyglar. Nej fy :eek:

TS: det var ett superbra tips, prova det! Det ÄR läskigt, men träna träna träna.. Lycka till! :)

Tack snälla för era svar.

För det första kändes det väldigt bra att skriva ner att jag känner mig rädd, steg ett liksom. Jag tror det är ett kontrollbehov som spökar, jag oroar mig för hur de andra hästarna i gruppen ska uppföra sig.

Jag har varit och lånat boken av Sven Forsström, den verkar bra.

Än en gång tack för era svar. Och jag ska kämpa på!

låt oss gärna veta hur det går för dig:)

Hej du!

Jag vet att min mamma var rädd ett bra tag när hon började rida igen efter sitt uppehåll. Det har mer och mer gått över men det har tagit tid och har krävt att hon blivit utsatt för diverse bockningar, stegringar och fall.

Men det hon är mest rädd för är att hon ska falla illa och slå sig eller i värsta fall bli handikappad efter som hon har ansvar för en ganska stor familj så är det ett mindre roligt cenario...

Sen tror jag vi alla är lite rädda för olika saker, du ska se att om det någon gång blir lite rörigt kommer du att lugna dig.
Det bästa är att komma i situation och klara av det.
Eller helt enkelt ta ett djupt andetag och tänka på hästen istället för möjliga senarion...:idea:

Ett boktips till är "Att rida i harmoni med hästen" av Perry Wood. Förutom att den är "trösterik" för alla oss som inser att vi har "skavanker" eller rädslor är det roligt skriven! Håller med hegg - låt oss gärna veta hur det går!

Är du rädd för att de andra hästarna i gruppen ska sparka på din häst? i så fall är det ju "bara" att hålla avstånd, vilket inte alltid är så lätt eftersom man bara kan styra sin egen häst, och en del har en förmåga att rida så nära det bara går, vilket kan vara lite läskigt.

Eller är du rädd för att hästen du sitter på ska bocka och sparka?
I så fall har jag inga BRA råd, det som hjälpte för mig var att rida en häst som var busig och bockade mycket. Jag visste precis i vilka situationer han bockade och det gav mig en känsla av att jag ändå hade någon slags kontroll, jag kunde nästan alltid undvika det och jag var nästan alltid förberedd. Jag trillade av den hästen två gånger tror jag, de andra hundratals bocken han gjorde satt jag kvar. Sen har jag aldrig varit rädd för busiga hästar. Jag vet att jag kan klara av det och är inte så orolig för att trilla av, visst kan man väl alltid tappa balansen, men trilla kan man ju göra alltid. Jag är iaf inte rädd för det längre.

Säkert långt ifrån det bästa sättet, det kan säkert ha precis motsatt effekt mot vad det hade på mig, men alla sätt är bra utom de dåliga:angel:
Kan ju säg att det tog ett par år innan räddharen försvann helt.

Nu har jag ridit igen :). Jag rider en gång i veckan, men det var uppehåll över påsk så nu har det gått två veckor. Det gick bra, jag kände mig lite rädd emellanåt men kände att jag klarade av det.
Jag är rädd för att något ska hända i gruppen så alla hästar springer iväg. Det är nog som ni säger att jag skulle behöva bli utsatt för det så jag känner att jag klarar det. Lite stökigt blev det i gruppen när vi skulle galoppera, och det klarade jag.
Jag skulle behöva rida mer! Hoppa har vi inte ens gjort än, så det har jag inte fattat att jag bli rädd för, det var jag ju inte förut...... Min ridlärare känner till mitt problem och hon är jättebra.

Tack för ert stöd, det är en jättestor hjälp bara att diskutera hur jag känner. Steg ett är att formulera sitt problem, först då kan man ju göra något åt det.

Du rider inget privat eller? Det kanske hade varit ett sätt att testa på galopp och andra läskiga saker men med mindre stök runt.
Om man är medryttare eller något så kan man ju rida ut kanske bara två stycken och då är det ju mycket lugnare och du har bättre koll, men samtidigt har du ett moraliskt stöd som kan vara med och hjälpa dig.

Ridskolehästar är oftast väldigt lugna, speciellt de som går nybörjarlektioner, risken att de ska springa iväg allihop är ganska liten. Dessutom så har de flesta ridskolor en stoppregel, dvs om det händer något tex om någon trillar av eller om en häst sticker, så ska alla stanna för att inte orsaka tumult.
Hästar som varit på ridskola ett tag står som ljus om man stannar de vid ett sånt tillfälle. De vet oftast vad som gäller liksom och det blir sällan en sån situation där alla springer runt i panik.

Jag har varit med om en situation där halva gruppen blev rädda och hoppade till och sprang ett varv ungefär (mer än så var det inte). Och då var det en idiot som öppnade en dörr som är förbjuden att öppna just för att det låter så om den.

Bra att det hjälper dig att prata om problemet, när du kan identifiera vad du är rädd för (vilket inte är så lätt heller) så är det lättare att hitta sätt att träna bort rädslan.

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 765
Senast: mamman
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
625
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 071
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
600
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama