Rädd & rida ut - hjälp mig!

S

Shikira

Jag blir alltid jätte nervös("rädd") när vi ska rida ut, Jag ber alltid ngn annan rida ut på min häst för jag blir så rädd:cry:
Det hela kommer från när min förra C-ponny kastade av mig ute och jag fick hjärnskakning och tappade luften, Har dock inte kvar henne pga att jag växte ur henne, har nu en jätte snäll men pigg/het D-ponny, Jätte snäll å rida ut på, skulle aldrig sticka lr bocka .. Men jag blir endå jätte nervös, när ja väl kommit in i skogen (måste rida efter en väg en bit) så är de som bortblåst, då galopperar jag henne där oxå!:) Och rider ALDRIG ut sj för jag blir för enrvös och tänker när jag ska sitta upp - näe vi tar nog en tur på banan ist .. men jag vill verkligen få bort oron att rida ut!!! Ngn som kan hjälpa mig?:crazy:

Sv: Rädd & rida ut - hjälp mig!

Ta en bit i taget, det kommer att gå över när du får mera tilltro till din nya häst. Bara skritta rundan, utan några krav för då vet du att dte går inte fortare än så och det krävs ju en del för att du ska ramla av eller att något ska hända i skritt. Ta mod till sig och rid ut någong dag i veckan först för att sedan öka på, LYCKA TILL!!

Tack :) ska verkligen tänka på det imorgon när jag och en kompis ska ut m ponnyerna, Min kompis mamma sak även ut med hunden sammtidigt och min äldre syster med hennes hund så de känns lite bättre när de går folk på backen :angel: Haha näe men jag ska ta mod till mig, för hon är jätte snäll pållen:love:

Känner igen det där, jag blev jätterädd när min häst skenade och jag åkte av efter att vi hade mött en idiot med traktor som prejade oss av vägen :devil: Ramlade av på stubbåker, så hela ryggen blev "bränd", hjärnskakning och dagen efter kunde jag inte lyfte huvudet - sträckning i nacke och rygg. Det första jag gjorde var att försöka vänja hästen med "traktorer", tyvärr har jag ingen traktor som jag kunde träna kontrollerat med så vi modifierade bilen med släpkärra så den skramlade och lät som en traktor. Nu är han inte lika rädd och jag känner mej säkrare.

Det andra jag gjorde var att köpa en säkerhetsväst och en sån där "ficka" för mobilen som jag satte på benet, så jag snabbt kunde få tag på den. Fick mej att känna mej säkrare. Sen var det bara att tvinga sej ut! I början ledde jag honom mycket, tills vi kom fram till skogen eller traktorvägen över åkrarna. Jag tycker att jag har mer kontroll när jag leder honom och han verkar bli tryggare då, så om jag blir rädd/osäker hoppar jag helt enkelt av. Igår var vi ute och red en runda på 5 km, varav två km på vägen och mötte två traktorer, det gick galant :)

Härligt :) Bra saker du har tagit för åtgärd också, och som du säger hoppa av om man blir nervös för annars smittar man av mycket på hästen, och de känner ju sig tryggare om man är på backen med dem

Jag kan fejka att jag inte är rädd mycket bättre på backen än på ryggen, så för mej funkar det jättebra :)

Ja, men så är det..är ju psykiskt för när du sitter där uppe då har man mindre kontroll (enligt hjärnan)

Förstår hur du känner!

Jag har haft min häst i ett år och han är hur snäll som helst. Efter ca 8 månader började han dock bli riktigt jävlig. Kunde inte vara ensam i hage eller ridhus etc. Jag blev skrämd och det blev mest longering och ridhusridning när jag visste att det var andra där. Rida ut gjorde jag bara om jag hade någon med mig som hade en lugn häst och vi tog då lugna turer.

Problemet med honom var att han blev fruktansvärt stressad och oerhört stark. Mig däruppe på ryggen rädd hjälpte ju inte saken direkt. Mådde direkt dåligt över att inte känna att jag klarade av honom så en dag bestämde jag mig för att detta bannemig skulle gå! Så en dag (blåsigt, småregnigt och precis vid solnedgång, inga bra utsikter egentligen) red jag ut själv. När han började stissa och bli hoppig reagerade jag, istället för att bli rädd, att bli arg. Inte "slå skiten ur honom" arg då detta inte fungerar på min häst (misshandlad i yngre år, är 11 nu) utan mera bestämd. Jag visade att jag inte tolererade sånt beteende och allt eftersom kände han att jag hade koll på läget och litade på mig istället för att flyga åt höger och vänster. När jag kom hem från den ridturen sken jag som en sol för att trots att vädret var emot mig gick det riktigt bra!

Nu är han helt underbar ute igen och problemen med att vara ensam är som bortblåsta.

Mitt tips tilll dig; känner du dig osäker så rid ut med någon du litar på. Led gärna i början av ridturen tills du känner dig säker att hoppa upp. Slappna av, prata mycket med kompisen (hjälper skitbra! Man kopplar av och tänker på ngt annat) och känn dig stolt över dig själv när du lyckats med en lyckad ridtur! Det blir bättre desto mer och mer man rider ut, det blir en daglig vana för hästen. Intala dig själv att detta klarar du, du kan rida!

Det är inte lätt med en ny häst, min gosse började ju inte testa mig förrens efter 8 månader. Men kämpa på, det kan bara bli bättre! :D

Lycka till! :D

Så är min kille med, det gäller att vara lite kaxig emot honom om han börjar tönta..jag VET att han inte är rädd så det gäller att tala om för honom att jag VET det då går han som ett ljus..:laugh:

Brukar inte vara här inne på Distans, men råkade se din tråd så tänkte att jag svarar ändå:D!

I början när jag hade min häst så var jag väldigt osäker på att rida ut själv. Var rädd att hästen skulle bli rädd eller nåt, även fast jag vet att det hade gått bra så här i efterhand.
Men jag gjorde som så att jag red lite i taget. Första gångerna blev det kanske ett par 100 meter, sen vände jag (resonerade som så att jag vänder innan hästen blir rädd:p). Efterhand red vi längre och längre innan vi vände tillbaka och en dag red jag en hel runda alldeles själv:eek:!
Det tog ett litet tag, men numera rider jag nästan alltid ensam när jag rider ut. Letar nya vägar och kan vara borta länge och har hur skoj som helst. Inte det minsta rädd. Hästen min är pigg, men samtidigt trafiksäker och blir i princip inte rädd för nånting - om hon inte är på fjanthumör:p.
Men jag har alltid med mig mobil och brukar tala om vart jag rider och hur länge jag blir borta.

Liknande trådar

Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 412
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 684
Senast: AbCdE
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
14 027
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 732
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar