Rädd/osäker häst.

I

iresha

Hej, alltid när jag rider ut på min "foderhäst" blir han rädd/osäker för massor av saker. Ser han något som är "farligt" börjar han backa och vänder typ som "nu vill jag gå hem". Och det är omöjligt att driva framåt. Han börjar bara backa även fast jag släpper på tygeln då. Jag lyckades komma förbi en åkgräsklippare men det tog ca en kvart. Genom att driva ett steg i taget och stanna så han får titta, och sedan driva igen funkar ibland med finns lägen då det verkligen inte funkar. Det som verkligen inte gick att komma förbi var ett par shettlandsponnier, han vägrade gå frammåt. Vad ska jag göra i sånna situationer egentligen? Några tips tack =)!

Sv: Rädd/osäker häst.

Min häst är lite tittig och har nerverna på utsidan. Han kan få för sig att stanna emellanåt, samt vilja rusa hem.

När jag märker att det brakar åt det hållet uppmuntrar jag honom med rösten att gå framåt. Om han hinner komma in i det tänket, det vill säga "vad läskigt, måste hem!", och stannar försöker jag inte driva på honom eftersom jag upplever att han kan bli mer uppskruvad. Istället lägger jag en volt och fortsätter sedan framåt. Det kanske kan vara något för er också, att lägga en volt och sedan fortsätta framåt, vänligt med bestämt. Det brukar fungera för oss i vilket fall :)

Lycka till med din häst!

Jag brukar låta henne stanna och kolla, klappa lite på halsen kanske, prata uppmuntrande och driva fram försiktigt. Brukar gå till slut. Sen att min häst är ett riktigt klantarsle som lyckas trampa på det hon är rädd för tex grenar över stigen så att hon flyger i luften är ju en annan sak ^^,

var medryttare på en islänning som inte var rädd utan TROTSIGT inte skulle gå förbi vissa saker som tex, ett speciellt hus eller ett visst träd. Han började backa, något jag gjorde va ett lura honom lite lätt och vände om honom och ryggade honom några seg.. så blev han förvirrad och visste inte vilket håll som var "hem".. :P så va de bara att rida på igen ;D

kan det inte vara så att du sitter och letar efter saker som han kan blir rädd för?

Om du vet om ett speciellt ställe där hästen oftast brukar bli rädd så är du förberedd på det, vilket gör att du trissar upp hästen ännu mer att bli rädd.

Det är ju så här att hästen är 16 år, och kanske inte blivit riden på 10 år skulle jag tro. Så jag har bara ridit ut på honom några gånger, så jag vet ju inte än vad han är rädd för. Men jag kan ju gissa mig till saker som är främmande för honom. Envis som sjutton är han, så att lägga volter funkar inte tyvärr.. Det är precis som det är en vägg framför honom när han blir rädd, går inte att gå igenom. Jag antar att det bara är att kämpa på, att inte ge upp helt enkelt -fast det en evighet att komma förbi ett par ponnier. .

Det är ju så här att hästen är 16 år, och kanske inte blivit riden på 10 år skulle jag tro. Så jag har bara ridit ut på honom några gånger, så jag vet ju inte än vad han är rädd för. Men jag kan ju gissa mig till saker som är främmande för honom. Envis som sjutton är han, så att lägga volter funkar inte tyvärr.. Det är precis som det är en vägg framför honom när han blir rädd, går inte att gå igenom. Jag antar att det bara är att kämpa på, att inte ge upp helt enkelt -fast det en evighet att komma förbi ett par ponnier. .

Det är här man gör fel, när man köper sig en äldre häst. Det var just detta jag satt och gjorde när jag red ut på min häst när jag köpte henne som 17-åring. Jag gissade vad hon skulle vara rädd för. Förra ägaren sa ljusa stenar. Men ljusa stenar passerade vi för jämnan utan problem. Men däremot, den där presenningen, den där papperskorgen, den där tunnan, den där brevlådan och den där, den där, den där... Till sist fick jag knappt hästen att lämna stallplan utan sällskap och då fick jag inse att jag var tvungen att slappna av själv.

Jag började då om. Jag började leda min häst vid hand de vanligaste smårundorna, nynnade och "tittade med mjuka ögon". Jag spände mig inte vid brevlådan. Jag hoppade inte till och grep panikslaget i tygeln när det stod en cykel där det inte brukade stå en, eller om vi mötte en häst i skogen. När jag kände att vi kunde gå längre och längre turer och hon även var avslappad när jag red ut med sällskap började jag rida småturerna ensam.

Man måste ha tålamod och räkna med att det tar tid. Strulade det vid en postlåda eller hage, ja. Då hoppade jag av och ledde henne förbi. Jag gjorde ingen större affär utan försökte kravla mig upp så fort som möjligt efter problemet. Och fortsatte så.

Jag sitter än idag, sjunger för, pratar med och smeker min häst på manken. Något som jag märker verkligen gör henne avslappad än idag när vi sysslar med något och jag har olika ton beroende på om det är rätt eller fel... Lugnande och berömmande ton, mörkt och långsamt.. "fel uppförande"-ton, först en morrning och om inte det åthörs kort och skarp ton - nej!, med omedelbar berömmande ton, eftergift och smekning, när hästen tar rättning.

Försöka vänja honom vid saker från marken först, testa leda honom förbi saker som han brukar bli rädd för och visa att det inte är farligt. Låt honom nosa på sakerna så ser han att de inte är något att vara rädd för. Så gjorde jag med ett 5-årigt sto jag brukade rida och nu är hon inte alls lika rädd längre.
Sen är det som sagt jätte viktigt att du inte bryr dig om sakerna ni går förbi utan slappna bara av, då lär nog hästen också göra det. Men var beredd på att det kan ta lite tid om hästen nu har fått för sig att till och med shettisar är farliga.
Kom ihåg att ha tålamod och att berömma när han gör rätt, lycka till! :)

Senast ändrad av en moderator:

Frågan är ju först och främst hur rädd hästen egentligen är, eller om han bara jävlas med dig.
Jag hade en ponny som gjorde på samma sätt, och det tog många månader innan jag fattade att det var jag som gjorde fel, för JAG visste att han var rädd för skidåkare, stolpar, stenar, stockar, allt möjligt, så JAG tittade på dom..
När jag insåg det så gjorde jag så att när jag kände att han började spänna kroppen så fattade jag galopp, tog ett mantag och galopperade förbi det farliga, sen saktade jag av..
så ett tips är ju att skritta fram hästen ordentligt innan du far iväg mot skogsstigarna.
Sen att du jobbar hästen ordentligt, skänkelvikningar, öppna, sluta, osv. allt sånt går att göra efter vägen, och när hästen koncentrerar sig på dig så har den inte lika mycket tid att bli "rädd" för andra saker. och kom ihåg DET ÄR DU SOM BESTÄMMER!

lycka till! /Emelie

Håller med Tokempan, att det är ju inte säkert att han ens är rädd på riktigt. Men om du håller honom sysselsatt hela tiden så kommer han ju inte ha tid att tänka på allt som gör honom "rädd" utan då måste han ju istället konsentrera sig på dig.

Jag skulle köra dressyrjobb hela uteritten så hästen inte "orkar" kolla på saker. Kan vara något så enkelt som igångsättningar, avsaktningar och övergångar, ställa lite åt ena hållet - lite åt andra.
Parallellt med det skulle jag promenera ut med honom och besöka "farliga" ställen och ge honom en morot när han nosar på något läskigt. Då kommer han t.ex. tycka att shettisar är riktigt roliga för man får ju godis då. :idea: Efterhand kan man bara berömma med klapp och smek istället.
Lär väl ta någon månad eller mer men är ju mycket roligare för både dig och hästen om ni kan ha kul på uteritterna. :)

Ska lägga till att det inte är min häst utan en häst jag sköter ibland eftersom han som äger den inte gör så mkt med den.

Han är ju ovan med jättemånga saker, typ skulle spraya manen med lite babyolja, han blev jätterädd. Andra gången brydde han sig inte ett dugg. Samma sak med vattenslangen, första gången stegrade han sig, sen brydde han sig inte.

Så jag tror det handlar om att han är ovan.

Att promenera med honom tänker jag inte göra, han vet att han är stark och sliter sig från mig, och sticker. Det vill jag inte riskera..

Men jag kan ju testa att köra lite dressyr när jag är ute.. Kanske funkar..

Så jag tror det handlar om att han är ovan.

Att promenera med honom tänker jag inte göra, han vet att han är stark och sliter sig från mig, och sticker. Det vill jag inte riskera..

.

Det är nog mkt möjligt att han är ovan.
Sedan kan jag bara konstatera att en häst som jag inte hade kunnat leda ut i skogen hade inte jag ridit ut på. Men det är kanske jag det.

Jag rider hellre på hästen än leder, dom flesta olyckorna sker ju på marken.
Men han brukar slita sig när man leder honom från hagen. Gör inget dumt när man rider. Endast att han är rädd/osäker.

Jag rider hellre på hästen än leder, dom flesta olyckorna sker ju på marken.
Men han brukar slita sig när man leder honom från hagen. Gör inget dumt när man rider. Endast att han är rädd/osäker.

Jag är helt medveten om att det är "farligt" att gå vid sidan om.
Men jag menar nog att om man inte har så pass mkt koll på hästen att man kan leda ut den på promenad så bör man arbeta på det först.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, känner mig vilsen och vet inte hur jag ska göra. För en vecka fick jag hem en 9 veckor gammal valp. Eftersom hon kommer behöva vara...
Svar
8
· Visningar
940
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 353
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 485
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
3 055
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama