Rädd om bakben och rumpa

Macken22

Trådstartare
Hur ska jag träna min häst att inte vara så rädd om bakkroppen?

Hovis får med nöd och näppe ta tag i bakbenen och sko, själva skoningen är inget problem utan upptagandet. Han flyttar sig sidledes så långt det går och drar in benen under sig. Jag har en jättebra hovslagare som är lugn och snäll och tar sig tid.
Samma gäller vid spolning av benen. Jag får däremot kratsa hovar, borsta benen och lägga på benskydd utan problem.

Själva rumpan är han mycket rädd om när man tar på och av täcken (har inte använts så mycket innan jag köpte honom). Har provat att longera med ridtäcke eftersom jag gärna vill kunna använda ett reflextäcke när vi ska ut och rida i vinter men han spänner hela rumpan.
Eftersom hans sadel glider fram lite så har jag försökt ta på en svanskappa med resultat att han bockade okontrollerat tills jag fått in honom i stallet igen och plockat av den.

Jag har försökt vid longering att ställa honom i mitten och gå över med longerpisken (smeka) på hela honom, fram var okej men bak gick det bara inte.

När jag sitter på kan jag klappa honom på rumpan utan problem. Vid borstning står han alltid i gången och när jag går bakom honom så klappar jag alltid på rumpan när jag ska gå bakom.

Enligt förra ägaren så har han aldrig råkat ut för något. Hästen är en 8-årig arab.

Träna träna träna.. fortsätt att longera med ridtäcke. Spola benen varje dag. Klappa, borsta, stryk med kort spö för att sedan övergå till långt spö. Stryk över rumpan med plastkasse eller nått osv..
Gör sånt varje dag, och gör absolut ingen "stor grej" av det. Bli INTE arg (men det vet du väl redan antar jag), och håll inte heller på och "överrösa hästen med beröm" eller "dalta" med den.
Utan var precis som vanligt, direkt när hästen blir rädd så sänker du kraven (tex flytta spöt längre fram dit hästen inte tycker att det obehagligt att bli struken) och låssas som om ingenting har hänt. När den slappnar av lite igen så fortsätter du med det "läskiga" och låssas som om det regnar..

Viktigt är att du är envis, gör sånt varje dag och inte gör någon "stor sak" av det.
Om man börjar prata lugnande med hästen och klappa den mer än vad man gör vid "vanlig hantering" (sååå ja lilla häästen, det ääär inte faaarligt) så märker den lätt att "AHA! Nu är det något på G" och då är det ofta kört. :)

Hovis var ute idag och tyckte att han blivit mycket lugnare att sko bak. Vi provade att börja med bak och det var verkligen skillnad. Men fortfarande är det spännt.

Skönt..
Då går det ju åt rätt håll. Då är det bara att fortsätta träna och träna så har du snart en häst som man kan göra "vad man vill" bakom.

Att ha en sadel som glider fram rekomenderar ingen, för det betyder att hästen tränar med något som inte passar den och det i sin tur kan medföra vissa spänningar som i sin tur gör hästen bakrädd och mindre harmonisk.

Jag tänkt köpa ny sadel när han har musklat sig lite mera. Den ligger ganska bra när man spänner varannan gång vänster och varannan höger sida tills den ligger. Men den har glidit fram lite granna vid ridning.

Jag fick med sadel när jag köpte honom, då hade han stått ett helt år så det känns fånigt att lägga ner pengar på en ny sadel direkt. Då hinner han ändra sig mycket i kroppen bara genom igångsättningen. Har haft honom i tre månader.

hej
hästar är av naturen rädda om rumpan, eller försiktiga om man säger så, eftersom det är där som rovdjur angriper när de jagas. det är en instinkt alltså. varför han dock får sådan panik är inte gott att veta. jag tror absolut inte på ägarens utsago att inget hänt honom tidigare! annars skulle han inte vara så rädd!

möjliga saker som skulle kunna hänt är att han blivit straffad med piska eller så, kanske utan anledning eftersom han har sådan förtvivlan. sparkar han mot eller backar han bara så långt bort han kommer ex. i stallet? en bra gissning enligt mitt tycke (jag är ju partisk så klart ;) ) är att det klart rör sig om att han blivit straffad och alltså upplevt mycket starkt obehag direkt runt baken, där de är mycket sårbara under jakt. instinkter kan man sällan motarbeta. vad det har varit mer exakt är tyvärr då ett mysterium. utan att veta exakt vad det är som har hänt så är det svårt att börja övertyga honom om att han inte behöver vara rädd. det går alltså inte släcka elden om man inte vet att det är vatten man behöver. förstår du?

försök tala med ägaren. syna hans/hennes bluff och säg att du vet att det hänt något eftersom det är så uppenbart och att det vore bäst att han/hon berättade vad som hänt.

lycka till!

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 195
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 681
Senast: Milosari
·
Hästhantering Har ett litet problem med den ena hästen. Han är 8 år, väldigt snäll men har attityd, är känslig och uppmärksam, både när det gäller...
Svar
18
· Visningar
2 291
Senast: Jealle
·
Hästhantering Hejsan alla Var ett tag sedan man var på denna sidan nu så fick skapa ett annat användarnamn! ^^ Jag har ett liten annorlunda problem...
Svar
14
· Visningar
1 725
Senast: Torill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama