Rädd och nervös häst

S

SpeedyBilly

hej! behöver ha lite tips.

Har en häst som alltid när hösten och vintern kommer/är så blir han som en helt annan häst. Han är rädd för precis allt, har gått så långt att jag ibland blir rädd för han när jag rider. Ofta rider jag själv och nu när det börjar bli mörkt blir situationerna mkt värre. han har alltid varit svår då han blev kastrerad sent och när jag fick han som 5åring hade ingen hanterat han. Så det mesta har blivit bättre men endå finns det en hel del kvar att få ordning på.
Ibland när jag tävlar med han kan han bli helt hysterisk, när andra hästar går iväg/försvinner någonstans.
Sen däremellean har han dagar som han är som en ängel inte bryr sig om något.

hur ska jag göra för att inte bli rädd, vet med mig att det smittar av sig och att det gör mkt att han är som han är!

tips tips tips!!!

Sv: Rädd och nervös häst

Träna och befäst ledarskapet.

Min häst var likadan förrut, han litade inte på att en människa hade koll utan skulle själv va koll på allt, men då han är ranglåg och osäker så vart det inte bra och han vart nervös och spänd.

Nu när ledarskapet är mer klart så litar han på att jag har koll och kan slappna av, nu är han en helt annan häst. Trygg i sig själv och tillsammans med mig, det känns underbart :)
Han är inte lika beroende av andra hästar, för hans ledare är ju kvar.

Sv: Rädd och nervös häst

vad gjorde du för att få han att bli trygg med dig?

Liknande trådar

Hästhantering Min häst tycker inte om när det finns träd på ena långsidan utanför ridbanan, skyggar för dom och vill inte gå ända ut på spåret ginar...
Svar
2
· Visningar
775
Senast: Buzzter
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 902
Senast: Mabuse
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 409
Senast: Roheryn
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 681
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Border collie?
  • Är dagens hundägare eller hundar problemet?
  • Täcke...

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka