Rädd och eländig

uao

Trådstartare
Hej!

Detta är aningen pinsamt och "nytt" för mig så hoppas någon här har några bra tips!

Jag är i 20års åldern och rider för tillfället bara på ridskola. Där rider jag en herre som jag tycker fruktansvärt bra om. Jag känner att vi har kontakt och ett samspel för det mesta. Han rids inte av så många då ridskolan är liten så man är lite "speciell" för hästen. Iallafall, han är helt underbar för det mesta, så länge det inte hoppas eller galopperas! Han blir OERHÖRT FRUKTANSVÄRT het! Jag har ridit många heta hästar förr och mest tyckt det varit roligt och energigivande, men detta är något annat. Så fort han är påväg mot ett hinder eller bara galopperar så pullar han och sticker iväg i vad jag tror det snabbaste han kan.. Jag tappar såklart balansen och är alltid nära på att flyga av i 300km/s.

Jag har trillat av honom några gånger i hoppningen och gjort illa mig rätt ordentligt. Han har egentligen en väldigt skön galopp och han är härlig att hoppa. Detta problem har ju dock gjort att jag nästan fasar för att rida honom :cry: Jag älskar att hoppa, jag älskar fart, men med detta så blir allt bara tråkigt och eländigt. Vi har ju "våra" hästar på ridskolan och min instruktör tycker att jag rider honom bäst därför bör jag hoppa honom, samtidigt som hen tycker att jag "svamlar och bör inte vara så mesig inför lite fart". Denna känsla är så ny för mig, ridningen har alltid varit en lycka men nu är jag mest orolig innan jag sticker till stallet. Samtidigt får jag skuldkänslor då jag tycker så otroligt mycket om denna häst och jag tror att han bara tycker det är otroligt kul att springa och hoppa och ha sig.

Att "skola" honom är inte upp till mig och instruktören tycker inte detta är nödvändigt. Kan inte byta häst heller då det bara finns ett antal hästar till samma antal ryttare i min grupp.

Snälla hjälp mig att komma över min rädsla som egentligen bara gör saken värre då jag tänker "nu sticker han nu sticker han" och hjälp mig inse att lite fart samtidigt inte är så farligt. Jag vill kunna rida honom bra och få honom att lugna ner sig.

Vad gör jag? :confused:
 
Sv: Rädd och eländig

Jag tycker du ska skriva ut det här inlägget och visa för din instruktör, eller säga till honom/henne precis vad du känner. Om instruktören då fortfarande tycker att du "svamlar": byt instruktör/ridskola! Då är han/hon en dålig instruktör som inte tar dig på allvar och klarar av att hjälpa dig!
 
Sv: Rädd och eländig

Jag tycker du ska skriva ut det här inlägget och visa för din instruktör, eller säga till honom/henne precis vad du känner. Om instruktören då fortfarande tycker att du "svamlar": byt instruktör/ridskola! Då är han/hon en dålig instruktör som inte tar dig på allvar och klarar av att hjälpa dig!


Jag vill verkligen slippa byta ridskola då jag tycker att hästhållningen är så oerhört bra på denna ridskola (har sett så mycket elände i samband med ridskolor). Och visst, jag bör prata med instruktören.. Samtidigt sitter det mycket i mig också, jag TROR att dåliga saker ska hända och jag tänker undermedvetet att "allt bus som hästen gör innebär att jag ramlar av och slår mig fördärvad". Vilket såklart inte är sant. Dessutom har jag ett så bra samspel med hästen i övrigt .. :(

Jag tror som sagt bara att jag tycker att det är oerhört roligt och förstår inte riktigt att den som sitter på hans rygg uppfattar farten lite annorlunda än honom. Han vill liksom ingen illa..
 
Sv: Rädd och eländig

Nr 1 en bra instruktör utbildar sina hästar så de är lydiga. En bra instruktör ger dig tips så att detta inte upprepas. En bra instruktör inser när en ryttare inte längre har kontrollen. Så du kanske gillar stället, men har du en bra instruktör?

Vad kan du göra? sitsträning / lydnasträning finns böcker tex som kan illustrera väldigt bra, om du vill ha något snabb tips, så sätt dig på arslet och sträck på dig i sadeln, låt aldrig hästens energi komma förbi bettet så han sticker utan ge honom snabba uppgifter tex, låt han aldrig öka utan sätt bestämt stopp för dom dumheterna precis sekunden innan han sticker iväg, det som "hästen" i detta fallet tycker är sååå "roligt" kan ju sluta med att du faller på backen och bryter nacken, då spelar det ingen roll längre hur bra instruktör du har längre.

Rid instruktören SKA sätta sig på hästen och visa dig HUR du får stopp och kan kontrollera denna häst, och vill inte instruktören göra detta så beror det på att hon/han inte kan kontrollera hästen själv...

ursäkta om jag låter brysk, men jag tycker det finns så många snälla fina ryttare som inte får hjälp med att sätta gränser som hästägarna kanske redan vet om men inte kan förmedla... Så hade jag ALDRIG gjort mot mina medryttare, utan om något problem uppstår eller om dom vill veta hur jag gör så visar jag gärna, meningen är ju att dom och min häst utvecklas och inte skapar konflikter...

;)
 
Sv: Rädd och eländig

Håller helt med dig LisaY!Instruktören ska ju uppmuntra eleven!Tycker också att instruktören ska visa dig hur du ska göra med hästen och om inte hon kan så måste det ju ordnas med tex vidareutbildning.
Mitt tips är att travhoppa och skritta över bommar om det är möjligt på din lektion, annars ska du bara bara lugn och göra förhållningar på han och även volta honom tills han lugnar sig.

(har liknande problem med minn medryttar häst så bara kämpa på:D)
Lycka till!
 
Sv: Rädd och eländig

En sak som brukar hjälpa mig är att någon filmar när jag rider. Då brukar jag få svar på mina funderingar och ofta själv se vad jag behöver göra.

Jag vill också hålla med om tidigare kommentarer: prata med din instruktör om din rädsla. Du lär dig inte om du är rädd och du är där för att lära.

Lycka till med "din" fina häst!
 
Sv: Rädd och eländig

Ni kanske har rätt allihopa.. Jag antar att en ridskolehäst inte bör tillåtas hålla på som han gör och att min instruktör bör göra nåt åt saken. Dock är instruktören rätt tuff och man ska inte svamla och vara så rädd utan "man up" attityden finns där hela tiden vilket kanske inte är så bra..

Åh, jag vet inte.. Kanske ska försöka se det som en utmaning att lyckas lugna honom och bli den han lyssnar på osv. Trots allt är det väldigt få som rider honom. Nä jag vet inte, kanske byta ridskola är det bästa alt. :cry:
 
Sv: Rädd och eländig

Ni kanske har rätt allihopa.. Jag antar att en ridskolehäst inte bör tillåtas hålla på som han gör och att min instruktör bör göra nåt åt saken. Dock är instruktören rätt tuff och man ska inte svamla och vara så rädd utan "man up" attityden finns där hela tiden vilket kanske inte är så bra..

Åh, jag vet inte.. Kanske ska försöka se det som en utmaning att lyckas lugna honom och bli den han lyssnar på osv. Trots allt är det väldigt få som rider honom. Nä jag vet inte, kanske byta ridskola är det bästa alt. :cry:

Du ska absolut byta ridskola, din instruktör är en jubelidiot :mad: I ditt ställe skulle jag faktiskt le snällt och säga "kanske du kan sitta upp o galoppera denna häst över några hinder så får jag lära mig hur jag ska göra". :cool:

Hela ditt psyke skriker "fara fara fara" när du ska hoppa med denna häst och det MED RÄTTA. Det heter självbevarelsedrift ju. När ska instruktören begripa att det är farligt att hoppa med denna häst - när du eller någon annan har slagit ihjäl sig?

Lämna det där nu, man ska rida på hästar och göra saker som stärker ens självförtroende, inte sånt som gör en livrädd.

Det är inte dig det är fel på, det är hela situationen.
 
Sv: Rädd och eländig

Håller med, det är ju självklart att man blir rädd av att fortsätta hoppa och galoppera en häst som okontrollerat skenar runt och slänger av en. Det är inte att vara en svamlig mes, det är att ha en normal självbevarelsedrift och ingen dödslängtan.

Jag skulle säga rätt ut till läraren att du vill ha en annan häst, h*n må tycka att du är en löjlig mes, men du har blivit rädd, och då är det inte kul att rida. Du behöver en snäll häst att hitta modet på igen. Punkt. En någorlunda seriös ridskola har ju lite säkerhetstänk också, åker eleven av och skenar runt okontrollerat när det är hoppning så är det ju uppenbarligen inte rätt ryttare på rätt häst, oavsett hur snäll och trevlig hästen är annars.
 
Sv: Rädd och eländig

Ja, visst är det läskigt.. Men jag önskar att jag kunde lära mig att hantera honom. Det vore helt underbart att vara "den" som kommer på hans knappar. Om jag själv fick bestämma så skulle jag träna lite speciellt med honom, så som mer volter, bommar och halter vid speciella tillfällen osv. Och lägga all fokus på att lära mig känna när han är påväg att pulla. Nu får jag ju inte bestämma vad vi ska göra på lektionerna och det handlar ju om en hel grupp. Har inte heller råd att bli skötare på honom.

Om någon har några bra tips på en häst som pullar så uppskattas de väldigt mycket. :)

Vad jag menar med att rädslan är "ny" är att för kanske 6 månader sedan så skrattade jag lite åt hans beteende och tyckte att han var gullig och gillade farten. Ramlade jag av så tänkte jag "fan, sånt som händer ju! Kan ju inte rida utan att ramla av då och då!". Då det skulle hoppas så tänkte jag "nu jävlar klarar vi detta!". Jag förstår inte varför det har ersatts med "nej snälla snälla stick inte jag kommer att dö snälla lugna ner dig jag vill inte hoppa bla bla bla". Håller på att bli tokig :cry:
 
Sv: Rädd och eländig

Fast där tycker jag man får släppa lite på prestigen, och faktiskt bjuda på att japp, hästen är säkert jättetrevlig med nån annan, och har många goda sidor, men jag klarar inte av den, den är för svår för mig. Bättre att får öva på att rida heta hästar på en annan, mindre svår häst, så kan du ju komma tillbaka till den senare. Ibland är det bättre att lära sig lösa problemet på en annan häst än den där problemet uppstod i första läget.

Det är väl för övrigt inte alls obegripligt att du blivit rädd, du har ju nu fått lära dig vad det leder till när hästen drar, nämligen att risken är att man tappar kontrollen, åker av och slår sig? Hade du inte fattat det vid det här laget hade du ju varit antingen korkad eller saknat självbevarelsedrift. ;)
 
Sv: Rädd och eländig

Om din ridlärare vill ha dig på den hästen men på detta inte tycker att det är "värt det" att skola honom (oberipligt beteende) så får väl du själv erbjuda dig att rida hästen utanför lektionstid, och ha lydnadsövningar på egen hand. Skritta över bommar, göra halt mellan hinder, etc. Men det känns ju verkligen som ett konstigt råd att ge dig. En ridskoleelev betalar ju för att utbilda sig själv på en utbildad häst - inte tvärtom ;)

Å andra sidan - om ridskolan går med på att låta dig skapa en relation till hästen så finns ju chansen att du lär dig massor.

Vad menar du med att du inte har råd att bli skötare på honom? Tar ridskolan betalt för att man ska vara skötare? Eller menar du medryttare?
 
Sv: Rädd och eländig

Självklart menar jag medryttare :p (i min lilla by kallas allt för "skötare" trots att man rider, haha)

Det vore helt underbart att helt själv få rida honom och göra lite övningar på egen hand och mer än en gång i veckan. Jag tror själv att jag skulle lära mig OTROLIGT mycket av detta och en liten framgång skulle jag absolut hoppas på. Dessvärre så är det nog helt och hållet omöjligt. Den lilla ridskolan behöver varenda krona och ägaren skulle nog skratta mig rakt upp i ansiktet om jag bad om att "få rida gratis" (vilket det såklart skulle bli).

Men jag förstår din tanke och det vore verkligen bra, synd bara att ridskolan är "som den är".

Jag får tips om att "byta häst, byta ridskola, sluta rida" osv osv, men jag vill lära mig honom! Jag vill gå in på lektionen med tanken nu jävlar, idag ska vi göra bra ifrån oss, du ska inte sticka och vi ska ha riktigt roligt! istället för att vara skrajsen och orolig. Jag tror dessutom att det skulle leda till färre incidenter om jag hade en annan inställning innan lektionerna..
 
Sv: Rädd och eländig

Jag önskar att det fanns några generella knep som jag kunde dela med mig av till dig, men som du själv säger: alla hästar har sina egna knappar.

Men om vi börjar med säkerheten iallafall, så du sitter kvar åtminstone^^: Korta stiglädrena något hål så att du får mer rörelseutrymme över sadeln och kan svikta i knän om hästen blir hoppig. Använd halsrem att hålla dig i, eller lär dig ett ordentligt mantag om sprången blir stora.

Det här kommer låta lite konstigt, men jag är inte världens bästa pedagog.. :angel: Försök att acceptera hästens fart och liksom "gilla läget". Följ med hästen istället för att hela tiden försöka bromsa. Om du vänjer in dig vid hästens tempo kommer du snart att vänja in dig vid hästens avståndsbedömning, hur stora språng hästen tar över hindret, osv. A och O är att du känner att du kan följa med hästen och då kommer du själv också att känna dig lugnare.

När du har "kört in dig" i hästens tempo och känner dig mer i fas med den, kan du börja med att göra halt efter ett hinder. Lägga små volter om hästen rusar, etc. Skritta fram till hindret, för all del! :)
 
Sv: Rädd och eländig

Tack för fina svar! :)

Ska prova korta stiglädren lite och se om det gör någon skillnad! Mantag tar jag redan, överlevnadsreflex, haha :p

Jag förstår vad du menar tror jag med att "anpassa" mig till farten, det är bara en sådan fruktansvärd fart. Det är sjukt. Det konstiga är att han rusar inte EFTER hindren, han rusar bara innan. Annars hade man kunnat ha en vägg relativt nära efter hindret på att öva att göra halt efter. Men det är innan han rusar.

Att skritta eller ens trava fram till hindret finns inte på kartan. Ser han bara ett hinder så pullar han. Jag har inte en chans. Däremot önskar jag att jag hade möjlighet att öva med bommar lite på egen hand, tror jag skulle kunna komma en bit. Men det går inte som sagt.
 
Sv: Rädd och eländig

Gå någon av "prova på galopp" kurserna på Strömsholm. Då får du mojlighet att rida för en bra instruktör samtidigt som du lär dig lite nya grepp hur man hanterar heta hästar som pullar mm. Handlar mycket om teknik i prova på kursen. Saker som balans, rida med halsrem och rätt tygelhantering. Stort sett hela kursen genomförs inne i ridhus. Och om det känns tryggt så får man komma ut på banan sista dagen. Lovar att du kommer bli mycket tryggare med att rida heta hästar efteråt.
 
Sv: Rädd och eländig

Mantag tar jag redan, överlevnadsreflex, haha :p
Då föreslår jag att du släpper manen, håller tyglarna som man ska och tar ett rejält tag i hästen. Den får inte springa iväg i världens fart. Säg stopp i bettet!!

Självklart att hästen drar iväg i sitt egna tempo ifall du tillåter den. Ta tag i hästen istället, gör en halvhalt och galoppera på i mer normal takt.
 
Sv: Rädd och eländig

Då föreslår jag att du släpper manen, håller tyglarna som man ska och tar ett rejält tag i hästen. Den får inte springa iväg i världens fart. Säg stopp i bettet!!

Självklart att hästen drar iväg i sitt egna tempo ifall du tillåter den. Ta tag i hästen istället, gör en halvhalt och galoppera på i mer normal takt.

Jahaa, ska jag försöka få stopp på hästen? Det slog mig inte! :idea: Smart du är!

Säg stopp i bettet gör inte så jäkla stor skillnad då han tar tag i bettet med tänderna, han känner ju inte ens att jag är där och drar. Om det bara var så lätt som att göra en liten förhållning i tyglarna så hade jag knappast skrivit här.

Hur menar du egentligen med att jag tillåter hästen sticka i "sitt egna" tempo? Jag driver ju inte precis på honom. Du vet alla hästar är inte små änglar utan egen vilja som alltid gör såsom ryttaren säger.
 
Sv: Rädd och eländig

Säg stopp i bettet gör inte så jäkla stor skillnad då han tar tag i bettet med tänderna, han känner ju inte ens att jag är där och drar. Om det bara var så lätt som att göra en liten förhållning i tyglarna så hade jag knappast skrivit här.

Hur menar du egentligen med att jag tillåter hästen sticka i "sitt egna" tempo? Jag driver ju inte precis på honom. Du vet alla hästar är inte små änglar utan egen vilja som alltid gör såsom ryttaren säger.
Om hästen är helt okontrollerbar hade jag absolut bytt ridskola. Det är ju helt hopplöst att betala för träning, men inte få någon utan istället få rida tokiga hästar.

Är det så att DU inte klarar av hästen ska du givetvis fråga ifall du får byta häst. Vad är poängen med att rida en häst du först och främst är rädd för, men för det andra inte lär dig ett dugg på?

Om du inte får byta häst, fråga ifall du får betsla upp i alla fall.
 

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 735
Senast: mamman
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 103
Senast: Juli0a
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
936
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 382
Senast: Roxy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp