Rädd hund på kurs?

kvandi

Trådstartare
Risk att det blir långt... Men jag behöver få hjälp att förstå! :confused:

Jag och min golden Smilla (1,5år) började på en kurs "vardagslydnad och aktivering" för ett par veckor sedan. Smilla är en go glad och mycket social hund, har aldrig haft problem med andra hundar eller med vår träning. Vi har hittintills kunnat allt vi gått igenom på kursen (varvid tränaren typ aldrig tipsar/hjälper oss). I början var hon duktig -om än hon tyckte det var tråkigt. Men de två senaste gångerna har hon helt uppenbart verkat rädd! Öronen klistrade bakåt, ledsna ögon och mycket trög i upptagning av kommandon. Sist när vi övade inkallning så tog det säkert en minut innan hon reste sig och beslutade sig för att komma! När hon väl närmade sig ledet så kröp hon ihop och stannade på behörigt avstånd, jag lekte o lockade o hoppade o var roligast i världen o tillslut sprang hon snabbt och ihopkrupen in i min famn. Sedan klängde hon i mitt knä tills närsta gång det var vår tur. Det blev likadant då -men då hade jag hämtat vår träningsleksak och hon kom lite snabbare iväg. På tillbakavägen stannade hon igen på behörigt avstånd innan ledet. Vår plats i ledet var mellan en liten shitshu och en pudelkorsning -båda hur glada o goa som helst -inget att vara rädd för. När lektionen sedan tog slut hade vi en samlingsövning som avslut, alla hundar skulle ligga i en ring, övningen har vi gjort varje lektion. Smilla kan mycket väl kommandona ligg och "gå o lägg dig". Inget av dem lyssnade hon på -hennes ögon bara utstrålade "jag vill inte snälla?". Så jag tog till den hårda rösten "GÅ O LÄGG DIG"... Hon slängde sig då på rygg, svansen tätt mellan benen o där låg hon orörlig tills jag lockade o pockade till mig henne o gjorde om läggandet. Mycket PINSAMT! (De undrade väl hur mkt jag brukar slå henne hemma...)

Varför gör hon så? Är det mig det är fel på? Är det kurskamraterna hon är rädd för? Eller är det hela situationen?

Jag fattar ingenting :confused: Hon har aldrig betett sig så här förut... Och tränaren är inte mycket till hjälp heller. Verkar vara bra på att tampas med envetna "hårda" ouppfostrade hundar men står nollställd inför en så känslig hund som Smilla.

Så här såg hon ut första lektionen -redan då inte så nöjd med situationen...
IMG_3169small.jpg

Sv: Rädd hund på kurs?

är det bara på kursen eller beter hon sig annorlunda hemma? har de haft skotträning när hon har varit där?

Det är enbart på kursen. Hemma och när vi är i andra områden så uppför hon sig precis som vanligt -go och glad och lyssnar perfekt!

Vad gäller skottträning så har vi avklarat det för länge sedan, hon är skottvan och har lärt sig att skott betyder kul! Vi har inte haft skotträning på kursen, miljön har varit mycket lugn o stabil så när som på lite trafik (enstaka bil o fotgängare) bara.

jag skulle nog inte fästa mig så mycket vid "olydnaden", hunden verkar vara panikslagen/ha ont, och då är det inte så lätt att lyda alla gånger. försök tänka tillbaka, har något hänt, har någon hund hotat henne och iakttagit henne när ni går ur bilen. när börjar hon bli krypig, är det direkt eller är det först när ni är på plan osv. kanske är det i närheten av en speciell hund?

Beter du dig annorlumda på kursen än när ni tränar hemma? Är det lite nervöst? Är du kanske mindre rolig? Eller ställer högre krav på henne?

jag skulle nog inte fästa mig så mycket vid "olydnaden", hunden verkar vara panikslagen/ha ont, och då är det inte så lätt att lyda alla gånger. försök tänka tillbaka, har något hänt, har någon hund hotat henne och iakttagit henne när ni går ur bilen. när börjar hon bli krypig, är det direkt eller är det först när ni är på plan osv. kanske är det i närheten av en speciell hund?

Nej, jag bryr mig inte så mycket om "olydnaden", jag vet att hon allra helst vill vara till lags och är helt trygg med vårt samspel till vardags. Jag förstår ju att hon är rädd för något...

Hon blev rädd för en varghund när vi fick byta grupp förrförra gängen. Den gjorde inget aggresivt utan var en glad hund, fast STOR(60kilo!) o lite klumpig! Vi lät dem hälsa efter kursens slut och Smilla ville helst lååångt därifrån. Ingen hund i vår grupp har gjort henne något vad jag kunnat se. Men hon var ju sjåpig innan detta, även om det inte var så illa som nu.

Hon blir krypig först när vi är på plan, hon är sig själv när vi tränar i skogen på "aktiveringsmomenten".

Tack för dina tankar!

Beter du dig annorlumda på kursen än när ni tränar hemma? Är det lite nervöst? Är du kanske mindre rolig? Eller ställer högre krav på henne?

:bow:
Klart jag beteer mig annorlunda :/ Men jag är bara nervös när allas ögon är på oss... annars känner jag mig rätt trygg. Hemma tränar vi genom att leka som beröm -gör hon rätt så busar vi lite. Jag försöker att göra som hemma fast utan själva "leken", mycket uppmuntran, beröm och klappar. Jag är ju lugnt den som hörs mest på kursen :angel: Kraven på henne är dock inte högre eftersom hon redan kunnat allt vi gått igenom :D

Usch det här känns inte alls bra! Men jag kan ju lova att planerna på att gå fortsättningskurserna nu är skrotade... Får börja läsa böcker o träna hemma istället.

Det kanske bara är så att den här kursen inte är bra för er? Byt tränare och typ av kurs, det finns ju så många, och i och med att din hund är den mer veka så behöver ni ju inte en standard-brukshundskurs där de tar tag i hunden, utan mer motivation och avslappning.
Gå något som ger nytta, spårkurs, eller något annat ni är intresserade av båda två så att det blir kul att gå på kurs igen. Det ska ju absolut inte kännas jobbigt. Jag o min hund har gått en hel del kurser, och jag kan ärligt säga att det är flera som inte har gett speciellt mycket, på en del har jag till och med gått bakåt i utvecklingen, man kan ju sin egen hund bäst;). Ofta får jag ta saker från olika kurser och böcker och göra något som passar oss.

Jag skulle nog fortsätta gå på denna kurs ändå, försöka lösa problemet...
Kanske du kan prata med instruktören och säga att du inte vill vara med på övningarna utan bara träna vid sidan av?
Träna väldigt "basic-grejjer" med mycket belöning osv.
Sen skulle jag försöka bete mej PRECIS som hemma, inte alls tänka på vad de andra ska tänka, även om de kan vara svårt:crazy:

Och om min hund betedde sej på sånt sätt du beskriver ("snälla, låt mej slippa") och uppfattar situationen som uppenbart jobbig, så skulle jag inte ställa några krav på lydnad.
Istället uppmuntra minsta lilla tillstymmelse till kontakt och arbetsvilja :)
Hoppas att ni hittar en bra lösning!

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 611
Senast: fixi
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 953
Senast: Milosari
·
Hundhälsa Jag behöver hjälp att reda ut vår snart treåriga stövarhanes beteende, jag känner att när jag försöker tänka igenom detta själv fastnar...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 398
Senast: escodobe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka