Min var så i början. Vi har buskar och lite träd och bakom det har barnen sin studsmatta mm längst med ena långsidan.
Men det har vi löst genom att jag alltid leder honom lugnt och sakta runt spåret, gör många halter runt spåret, ryggar, klappar, ger godis. Står stilla vid det som är läskigt. Och kliar och klappar. Viktigt att själv vara avspänd.
Min är extremt matmotiverad så när det är växtsäsong så får han alltid stanna och äta av träden, buskarna och gräset vid den läskiga långsidan. Så numera gillar han den långsidan bäst och kliver alltid raka spåret dit för att få äta
Viktigt att alltid göra samma rutin så hästen vet vad som förväntas av den och att alltid ge den tid. Om jag gör halt och hästen är spänd och vill därifrån så går jag inte därifrån förrän hästen har slappnat av. Jag kliar, klappar, pratar, berömmer och ger godis. Och när vi väl går framåt igen så ska det vara sakta och lugnt, inte kasta sig i väg. Hästen ska koncentrera sig på dig instället för omgivningen.
Inga bestraffningar, gör om och beröm när hästen gör rätt, strunta i det som blir fel.