Rädd häst

aglaonema

Trådstartare
Min häst tycker inte om när det finns träd på ena långsidan utanför ridbanan, skyggar för dom och vill inte gå ända ut på spåret ginar alltid där också vid longering. Det sitter fåglar i dom och det är så hemskt. Vill ha tips hur man tränar på att få hästen mindre rädd för träden. Hon bryr sig för övrigt inte om något annat som passerar ridbanan människor, bilar helt obrydd. Det är bara dessa träd…..
 
Min var så i början. Vi har buskar och lite träd och bakom det har barnen sin studsmatta mm längst med ena långsidan.
Men det har vi löst genom att jag alltid leder honom lugnt och sakta runt spåret, gör många halter runt spåret, ryggar, klappar, ger godis. Står stilla vid det som är läskigt. Och kliar och klappar. Viktigt att själv vara avspänd.
Min är extremt matmotiverad så när det är växtsäsong så får han alltid stanna och äta av träden, buskarna och gräset vid den läskiga långsidan. Så numera gillar han den långsidan bäst och kliver alltid raka spåret dit för att få äta 😆
Viktigt att alltid göra samma rutin så hästen vet vad som förväntas av den och att alltid ge den tid. Om jag gör halt och hästen är spänd och vill därifrån så går jag inte därifrån förrän hästen har slappnat av. Jag kliar, klappar, pratar, berömmer och ger godis. Och när vi väl går framåt igen så ska det vara sakta och lugnt, inte kasta sig i väg. Hästen ska koncentrera sig på dig instället för omgivningen.
Inga bestraffningar, gör om och beröm när hästen gör rätt, strunta i det som blir fel.
 
Min häst tycker inte om när det finns träd på ena långsidan utanför ridbanan, skyggar för dom och vill inte gå ända ut på spåret ginar alltid där också vid longering. Det sitter fåglar i dom och det är så hemskt. Vill ha tips hur man tränar på att få hästen mindre rädd för träden. Hon bryr sig för övrigt inte om något annat som passerar ridbanan människor, bilar helt obrydd. Det är bara dessa träd…..
Om jag har en spänd häst där det lätt blir en ond cirkel tycker jag det är bra att både gå med den, närmre och närmre det läskiga, låta den stanna o titta, förknippa med positiv förstärkning när den är lugn och sedan jobba den med tömkörning, först där den är avslappnad och sedan närmre och närmre där den börjar bli spänd, jag tycker det alltid ger bra resultat om man gör det lugnt o metodiskt och hästen själv får uppleva att inget ”händer” plus att du har större möjlighet att påverka den från marken än om du hamnar i obalans eller själv blir spänd på ryggen.
 

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 640
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Jag ser det om och om igen. Narrativet att dressyrryttare är rädda för sina hästar - och att det går ut över hästarnas välfärd. Vad...
10 11 12
Svar
228
· Visningar
13 926
Senast: fio
·
Hästhantering Jag är så nära på att ge upp min häst jag snart har haft i 1 år. Jag hade sett så mycket framemot att ha häst igen men allt verkligen...
Svar
15
· Visningar
3 182
Senast: Grazing
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 350
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp