Rädd häst

E

eeevim

Hejsan!

har ett 5 årigt paint sto på foder som jag endast har haft i några veckor, i början så trängde hon mig i boxen och drog iväg med mig när jag ledde henne men nu så är hon snäll och hantera. Men hon är otroligt kinkig och nervös att rida, och rida på henne själv går absolut inte för sig. Minsta lilla händelse och hon drar iväg med mig. (även om hon har sällskap) hon är bara inriden. Har övat på att rygga med henne och det sätter hon klockrent men känner att jag kommer inte vidare med träningen eftersom hon försöker kasta av mig så fort det händer något. Har ni något tips till mig? Hur lär man en häst att gå utan kompisarna? Och 110% trafiksäker? :confused:

Sv: Rädd häst

Jobba endast från marken i början. Både på bana i form av olika övningar samt gå ut på promenader utan kompisarna. Nu tänker jag inte på longering utan mer rygga på kommando, sidepass/skänkelvikning, stå lös, osv osv. Du kan även löslongera och löshoppa samt testa på long reining om du kan det (tömkörning utan inspänning/gjord samt utan stöd i tömmarna)

Hon har ju varit hos dig väldigt kort tid, allt är nytt för henne, kanske behöver hon mer tid och att du inte rider utan promenerar med henne istället tills hon känner sig mer hemmastadd. Risken är ju att om du fortsätter och rider när hon är så otrygg så kan det bli ett mönster som är svårare att komma tillrätta med. Och rid inte ensam till en början utan låt det ta lite tid.

Hon har ju varit hos dig väldigt kort tid, allt är nytt för henne, kanske behöver hon mer tid och att du inte rider utan promenerar med henne istället tills hon känner sig mer hemmastadd. Risken är ju att om du fortsätter och rider när hon är så otrygg så kan det bli ett mönster som är svårare att komma tillrätta med. Och rid inte ensam till en början utan låt det ta lite tid.

Men hon står kvar i samma stall som innan och där har hon stått hela sitt liv...

Ok, det framgick inte av det du skrev! Hur fungerade hon innan du blev fodervärd?
Kan du inte ta hjälp av ägaren?

Ok, det framgick inte av det du skrev! Hur fungerade hon innan du blev fodervärd?
Kan du inte ta hjälp av ägaren?

Han rider inte på henne, han skickade iväg henne på inridning sen har hon i stort sätt mest stått och ridits någon gång ibland.

Jag tror du har en del att jobba med innan du kan rida för skojs skull, men är du beredd på det så är det bara kul! Är hon tömkörd något? Jag hade börjat med det, då kan du återfå kontrollen från marken när hon blir rädd. Gå promenader, visa henne att du är trygg och att lita på. Sedan kan du börja utsätta henne för trafik och natur, gärna då i töm. Rid inhägnat till en början om det fungerar, och repetera det hon kan för att bygga självförtroende.
Trots att hon är 5 hade jag behandlat henne som en 3åring eftersom hon stått sedan inridningen. Dvs aktivitet max varannan dag, ca 30-40 min. Mycket uppmuntran och beröm. Lägg in vila om en eller ett par veckor då och då så hon får fundera över sak och ting. Också utmärkt tillfälle för er att lära känna varandra. :)

Hur mkt hästvana har du? Hur gammal är du? Om du har lite vana, så är det svårt att själv komma vidare med en ung outbildad häst, då får man inse att det kanske är bättre med en trygg läromästare, eller så ser man till att man har hjälp runt sig av kunniga människor. Om du har mycket hästvana så skulle jag säga mycket markträning och en bra ridtränare.

Han rider inte på henne, han skickade iväg henne på inridning sen har hon i stort sätt mest stått och ridits någon gång ibland.

...och hon har stått i samma stall hela sitt liv, men har hon inte blivit riden "hemma" utan bara varit på inridning så är ju ridning hemma helt nytt för henne! Sedan beror det ju på vad hon lärt sig under inridningen. Jag hade min första westernhäst på inridning under en månad och han var bara påbörjad (sadeltam skulle man kunna säga) på den tiden, han klarade av att man satt på honom och han visste att han skulle svänga och stanna och gå fram i skritt och trav och galopp (men inte "riktiga" galoppfattningar), sedan fick jag lära honom allt annat. Det var mycket longering i början, korta skritt pass, lite trav och så småningom låta honom rulla över i galopp när vi travade ute i naturen.

Jag skulle ha behandlat henne som en unghäst och börjat om med inridning från scratch.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 778
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 849
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
14 062
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 292
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar