Rädd för vattenkoppen?

J

JennyE

Hur gör man för att vänja en häst vid vattenkoppen?? Min o "Krulltottans" foderhäst har aldrig haft vattenkopp förrut o är jätterädd för den :angel: Han är 10 år och vill inte ens gå fram till den... Vi har fått lov att ge vatten i hink för att veta att han får i sig något vatten.

Sv: Rädd för vattenkoppen?

Jag har samma problem med en 22-åring o ser naturligtvis även jag fram emot tips.
Den yngre kunde jag utan problem visa vattenkoppen o plaska lite med vattnet sen fattade han, men gamlingen uppträder nästan som om han vore rädd för den. Han backar bara undan.
Jag har provat med att lägga morotsbitar i vattnet när han ser på men det fungerade inte. Så - tips någon?

Kan du inte lägga i ngt gott i vattenkoppen? Rivna äpplen, rivna morötter, betfor eller dyl?
Så hästen lockas att prova koppen och se att den inte bits.

kopparberg skrev:
Kan du inte lägga i ngt gott i vattenkoppen? Rivna äpplen, rivna morötter, betfor eller dyl?
Så hästen lockas att prova koppen och se att den inte bits.

Jag har kört med "svält". Dvs. högivan ges på och runt om vattenkoppen,så ska man få nån mat, måste man övervinna sin vattenkoppsskräck! Hungern brukar vinna.

Smart:idea: . Ska testa det när jag ger dem mat nästa gång. Tack för tipset:bow:

Går det att "busa" med hästen och på så sätt få honom att inte vara rädd?

Det funkade med min kallblodsvalack:idea:

Jag "bus-tryckte" i vattenkoppen, ställde mig och öste fram och tillbaka med en mugg mellan vattenkoppen och en hink, skvätte vatten på hästen (han gillar att leka med vatten) osv.
Eftersom min häst är otroligt nyfiken och busig så kunde han inte låta bli vattenkoppen efter att jag hade "lekt" där en stund. Visserligen tyckte han att den var jätteläskig och var övertygad om att den åt små oskyldiga hästar till alla måltider men han var såååå stolt när han själv hade tryckt fram lite vatten första gången - flemade mot taket och kråmade sig i flera minuter:love:
Att han sedan fick massor med beröm gjorde ju inte saken sämre.

Nu dricker han mycket och ofta ur sin vattenkopp:D

*Min knäppa metod kanske inte funkar på hästar som är mindre nyfikna dock..*

Tack för tipsen!!! :D Hoppas han lär sig nu då...

Min häst dricker inte heller ur vattenkoppen. MEN, jag tycker det är bra att ha en hink till henne, då kan jag hålla koll på hur mycket vatten hon dricker... Det har man ju ingen aning om när dom dricker ur vattenkoppar.

Tyvärr är det så att vissa hästar aldrig lär sig att dricka ur vattenkopp... Har sett det flera gånger, det är bara att släpa hinkar....

Om det hade varit min häst så hade jag fortsatt att bära vatten i hink.
Då kan jag ha koll på hur mycket den dricker.

Studier har visat att hästar i allmänhet dricker för lite med vattenkopp.
Serveras de i hink så dricker de mer.

En häst som är rädd för vattenkoppen kanske kan läras att dricka ur den. Men den kommer nog aldrig att dricka tillräckliga mängder.

Själv serverar jag alltid i hink. Har inte ens vattenkoppar indraget i stallet.

syrran skrev:

En häst som är rädd för vattenkoppen kanske kan läras att dricka ur den. Men den kommer nog aldrig att dricka tillräckliga mängder.

Själv har jag tröttnat på hela faderuttan, att vara orolig att inte hästarna får i sig tillräcklig mängd från vattenkoppen,och släpa hinkar, och hacka is.
Till slut har jag investerat i en termobar.

Har du termobar även i stallet??:rofl:

Nä skojjar bara... själv släpar jag varmvatten till hagen vintertid.. Det går an.. det är ju för en god sak:D

Inne i stallet serveras hästarna i hink. Hinkarna fylls med vattenslang så man slipper i alla fall släpa hinkar där inne. Fungerar bra...

syrran skrev:
Har du termobar även i stallet??:rofl:

Nä skojjar bara... själv släpar jag varmvatten till hagen vintertid.. Det går an.. det är ju för en god sak:D

Inne i stallet serveras hästarna i hink. Hinkarna fylls med vattenslang så man slipper i alla fall släpa hinkar där inne. Fungerar bra...

Jag har ett stall med 2 dörrar i varje box, en till stallgången, och en ut mot hagen. Dörrarna står öppna, så stallet fungerar som lösdrift, och jag stänger in hästarna endast vid busväder (då släpar jag också hinkar), och när de får kraftfoder ett par gånger om dan, så var och en får äta i lugn och ro.
Har olika raser i "lösdriftstallet" och de verkar trivas med den här lösningen.

Mitt halvblodssto vägrar dricka ur vattenkoppen också, hon fyller 14 i sommar. Har försökt lära henne i ett års tid utan resultat och provat alla knep..men inget funkar, så det blir bara till att släpa hinkar!

jadu. det är väl bara att svälta han.. ;P nee, mn hade du provat det där med att lägga i godsaker? aja.. svårt att veta vad man ska göra.. mn nu har du väl skaffat en rosa hink va? :D

Haha, jaa, det har jag gjort. Han äääälskar den ;)

Varför kan han inte få dricka ur hink? Hästar dricker ju mkt bättre ur hink...
Min ponny dricker inte heller ur sin vattenkopp, så han har hink. ;)

syrran skrev:

Håller med! Jag vill inte att min häst ska dricka ur vattenkoppen.. Jag vill ha hink.. av den enkla anledningen att då har man FULL koll på hur mycket hästen dricker och märker ganska fort om något e knas.

Liknande trådar

Träning Jag bytte stall för ett par veckor sedan och i det nya stallet så får hästarna vatten via vattenkopp när de är ute. Min häst har aldrig...
Svar
9
· Visningar
1 085
Relationer Jag fick för ett par månader sedan veta, efter ett par år långt förhållande, att min partner inte vill ha barn. Jag har själv aldrig...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
6 705
Senast: Roheryn
·
Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
539
Senast: Kristall10
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 744
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama