Rädd för vatten

BuenoBull

Trådstartare
Hej! Häromdan var jag och min kompis ute i stallet för att rida. Dumt nog var det MITT på dagen då det var ca 25+ ute. VArken hästen eller min kompis var så motiverade att rida, minst hästen... :crazy: Jaja, vi bestämde oss för att spola av hästen med vatten bara och jag vet ju att han är rädd för att gå i vattenpölar och liknande men jag trodde han var "rädd om benen" bara. Nu visade det sig att han var inte så bekväm med att spolas av heller. Hur vänjer man dem? När man sen ska tvätta av han "på riktigt" med schampo och så så måste man ju vara säker på att allt går ur.

Sv: Rädd för vatten

Som sagt ovan, träna.
Börja spola bara hovar och ben med mjuk långsam stråle, använd svamp på kroppen.
Se till att träna långsamt bara, ett panikanfall för att det går för fort kommer bara sinka er i längden..

Min pålla har fortfarande problem med duschen, benen går bra men kroppen har jag nästan gett upp och svampar bara numera, om hon inte ska heltvättas, då använder jag hink istället..

Min gamla fjorda tvättade jag med högtryckstvätten, första gången dog hon nästan var annan sekund men när hon kom på att det var ljummet vatten och lågt pulserande tryck så älskade hon det. Efter den gången kom hon som skjuten ur en kanon så fort hon hörde pannan dåna igång och ställde upp sig så det blev att tvätta hästen först och traktorn sen.Jag har en högtryckshetvattentvätt och den går att ställa in perfekt temperatur och tryck på så den är jättebra att tvätta hästar med. :idea:

Ja se fjordingar, märkliga djur :D
Hos mig är varken stallet eller trädgårdsslangen utrustad med varmvatten tyvärr så jag kör kallt på benen och svampar resten, har iofs inte märkt skillnad på pållan oavsett tempratur, det är själva känslan av vatten som slår emot henne hon ogillar tror jag, bada i sjö går ju utmärkt...

Sätt ett långt gramskaft i grimman.
Börja öva med att bara starta igång vattnet och spruta åt ett annat håll.
Varje dag ökar du på det hela, dvs vattenstrålen får komma närmre och närmre honom.
Om han vill springa undan, låt honom göra det, men glöm inte visa honom att det inte är farligt och att han ska komma tillbaka o stå på samma plats igen.
När du sedan ska börja testa att tvätta honom så ha en mjuk stråle och låt hon känna på lite granna.
Lycka till!

Liknande trådar

Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 403
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 697
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 770
Senast: co-SMAD4
·
Hästhantering Hej, jag rider in en unghäst i nuläget. Hon är 3år, och väldigt tuff i psyket på både gott och ont. Hon blir sällan rädd för saker men...
Svar
6
· Visningar
1 554
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama