'Rädd' för sparkande fölis

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Corax
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 1 184

Corax

Trådstartare
Min häst har nu lite mer än fem veckor kvar till fölning.
Fölungen har varit stilla ända tills för någon vecka sedan. Men nu verkar det som om den börjar förbereda benen för jordelivet. :angel:
Mamma häst som är väldigt lugn och trygg reagerar dock våldsamt på fölets sparkar. Det är som om hon blir rädd varje gång den kickar till och spritter till, mer eller mindre, i ren förskräckelse.
Är det vanligt??
Hon är förstföderska kan jag ju lägga till.

Sv: 'Rädd' för sparkande fölis

Jag har ett sto som ska ha sitt 3:e föl och gör så varenda gång. Det hoppas och skuttas rätt vilt i boxen hos henne kan jag säga...men dom 2 tidigare fölningarna har gått bra och det gör det säkert för dig också...
Hon är beräknad att föla i maj så hon har ändå ett tag kvar men har börjat sina traditonella skutt och hopp :bump: för nån vecka sedan och ser lika förvånad ut varje gång bäbbe rör på sig

Lycka till
//
TINA

Vad skönt att höra att det finns fler "hoppiga" ston. ;)

Hon själv låg som död i mammas mage så det kanske är därför hon blir så chockad när fölisen lever rövare. :D

Ja jag är jätteglad över att fölis är livlig. Men det lutar åt hingst och jag vill ju egentligen ha ett sto. ;)

Min madam blir sur när bebis rör sig....:smirk:
Oftas på kvällen när hon står och äter hö bestämmer sig den lille för att partaja och då ser man hur mamma häst emellanåt lägger bak öronen och kan till och med sparka lite mot magen.

När mitt monster låg i magen, var hon verkligen ett monster...! Redna 2 månader nnan fölningen började hon bralla i magen. Det var riktigt roligt att titta på stoets mage som man tydligt såg röra på sig! Det fölet blev ett sto, men den förra avkomman på samma mamma låg alldels snällt och stilla, den vart en hingst!

Så enligt min lilla erfarenhet får du ett sto :)!

Min madam blir sur när bebis rör sig....:smirk:
Oftas på kvällen när hon står och äter hö bestämmer sig den lille för att partaja och då ser man hur mamma häst emellanåt lägger bak öronen och kan till och med sparka lite mot magen.

Precis så beter sig vårt Electrosto varje dräktighet:rofl:hon tom biter och sparkar irrioterat mot magen emellanåt.

Det där med sto låter alldeles ypperligt! :D

Min dam kan också sura på sin bäbis. Öronen bakåt å kickar. Så man kan nästan säga att först blir hon "rädd" å sen förbannad för att hon blev störd. :rofl:

Min unge sprattlade utav tusan i magen och det var en tjej. Nu sprattlar hon knappt nånting. Är hur lugn och cool som helst :) . 10 månader f.ö.

Liknande trådar

Hästvård Jaha då var det dags för nästa häst att bli dålig. Jag kanske inte ska ha häst :( Nu är jag gnällig och deppig men hoppas att jag kan... 2 3
Svar
44
· Visningar
6 099
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
5 133
Hästhantering Har ett litet problem med den ena hästen. Han är 8 år, väldigt snäll men har attityd, är känslig och uppmärksam, både när det gäller...
Svar
18
· Visningar
2 325
Senast: Jealle
·
Hästhantering Jag har sedan ca 2 månader tillbaka en häst på foder, en 7-årig halvblodsvalack (mamman polsk, pappan svensk). Han är snäll i "vanlig"... 2 3
Svar
47
· Visningar
7 064

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Klippmaskin
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Tillbaka