Rädd för sin häst, vad gör man??

Sv: Rädd för sin häst, vad gör man??

Antligen kan du rida någon annan häst några gånger som du känner dig säker på och sedan rida din igen. Men sälj henne inte förrän du inte känner någon rädsla! Nu är det ju så att HÄSTEN bestämmer över DIG, det ska vara tvärtom.

Min kompis har en häst. Hon var rädd för att säga till sin häst i början, men nu har hon kommit över sin rädsla och byggt upp sitt självförtroende.

Ta hjälp av någon kunnig person! Lycka till!

Hej. Jag tycker då personligen att du bör tänka på att sälja henne. Tycker inte att du ska behöva vara rädd och klart att hon känner det med och även om hon gör framsteg vet du ju inte hur hon kommer att bli!? Jag förstår att detta vart "din lilla tös" men hur roligt är det när man ska behöva vara rädd. Tycker för er bådas skull att du borde sälja henne!?

Ingen häst är/förblir lite och gullig. De blir stora 600 kilo muskelberg.
Antingen börjar Du jobba med henne allvarligt, får hon rätt foderstat, är hon ryggröntgad, rider ni henne tillräckligt framåt - långa, lugna galopper på fält eller dyl. så hon blir lite trött och nervarvad, har hon bra sällskap i hagen ? Tusen frågor som måste gås igenom när hästar inte fungerar/mår som de ska och då blir de opålitliga.
En bra tränare måste till som ser utifrån, gärna NH eller gammal och mycket kunning.
Eller så säljer ni henne till en erfaren ryttare med all information.

Jag är mkt medveten om att dom blir stora o starka. Hon är en harmoniskt häst sålänge man bara hanterar henne. Rider man henne ute i naturen eller bara joggar runt på ridbanan går hon som en klocka. Men såfort hon får krav på sig så kommer detta beteende fram.
Hon är röntgad både rygg, nacke o ben då hon haft en difus hälta som nu är helt utläkt. Så hon är fullt frisk.

Hon äter en beräknad foderstat o rids regelbundet o omväxlande.Hon körs även några dagar/vecka för att inte tröttna på ex. ridbanan.

Ja hon vet att jag blir rädd när hon bråkar, men det var därför jag skrev denna tråd. Jag vill ha konkreta råd, vi har en underbar tränare som verkligen kämpar för att det ska gå bra. Hon är precis som jag helt emot att slå fram nått eller tvinga. Vi har som sagt kommit långt mot i början av sommaren.

Jag tycker att du ska ta dit en duktig tränare som du känner dig trygg med, börja jobba henne från marken.
Jag tycker att du kan låta din man vara med när du rider och hjälpa dig från marken, men det är viktigt att du rider henne så du kommer över det här. Men som sagt mkt markarbete där hästen kan förstå att du är ledaren. Jag skulle också låta en veterinär undersöka henne så att ni är säkra på att hon itne har ont någonstans.
Lycka till!:banana:

forst,
Du måste göra någonting drastiskt och det är nu! Lägger hon på alltför många olater kommer du inte få henne såld tillslut heller och då får du stooora problem:crazy:

:bow::bow::bow:

Sälj eller skicka på tillridning innan det blir försent!

PS: Till TS förstås!

Senast ändrad:

Det som är är att hon inte bara gör detta med mig. Hon är en svårriden häst. Min man har arbetat många år med problemhästar o hon gör precis likadant med honom trots att han varit med sedan hon föddes. Så det har inte med ryttaren att göra som man skulle kunna tro.:crazy:
Han är att tillägga INTE rädd för henne. Han snarare framkallar detta beteende med flit när han rider för att kunna arbeta bort det.

Jag har en bekant som är MKT erkänd och otroligt duktig på att lösa just de problem du beskriver. Han är flitigt använd av många"även de stora i landet".

PMa mig om du vill veta mer.

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 746
Senast: mamman
·
Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
719
Senast: Ajda
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 463
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 055
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama