Rädd för läktaren

K

Krummeluryttaren

Har ni några bra tips på hur jag får min läktar rädda häst att sluta bråka när vi passerar läktaren och domaren (som är så farlig)

Det sitter ju nästan alldrig någon på våran läktare i annat fall än när det är tävlingar så det är svårt att träna det. :confused:

Naturligtvis åker jag på så många dressyr cr jag bara kan dvs

Sv: Rädd för läktaren

Sådant där är alltid svårt... För "tramsande" överlag handlar ju oftast om att man ännu inte har kommit så långt med ridningen att hästen är helt lydig och samarbetsvillig. Sen kan det ju såklart handla om riktig rädsla i vissa fall också men oftast så är det som sagt trams och olater.
Så en lösning för att få bukt på sådant där är alltså att komma längre i dressyrarbetet så att man får en lydig häst. Men det är ju lättare sagt en gjort. Allt tar ju sin tid... Och man måste ju kämpa på under tiden... Om det bara uppenbarar sig under tävling så är det såklart väldigt mkt svårare att komma över. Om det även inträffar under ridning hemma så är det ju lite lättare iallafall. På en clinic med Kyra för ett par år sedan så tog hon just upp fenomenet med hästar som ser spöken i ridhuset. Hon menade då på att de flesta ryttare så fort de kom till ridbanan direkt red fram till "spökplatsen" och konfronterade hästen med problemet. Oftast så blev det då full cirkus direkt enligt Kyra. Hennes rekomendation var att i början av passet hålla sig så långt borta från stället som möjligt. Sen när hästen var avrastad och genomarbetad så kunde man gå bort till stället och påbörja konfrontationen. Men det kan ju vara lite svårt om det är hela läktaren som är farlig... ;)

I ditt fall så skulle jag be en kompis följa med och hjälpa dig. Ta med ett litet bord och placera kompisen vid och ställ på lite olika ställen i ridhuset. Men det kan nog vara en bra idé att göra som Kyra sa att först rida och rasta av ordentligt innan ni börjar öva.
När det funkar smärtfritt så kan ni ju ta med er lite krukväxter och annat skit som ni hittar och ställa på bordet så att det ser ännu farligare ut. När det sen fungerar så kan du ju be hela familjen följa med och sitta vid bordet för domaren sitter ju aldrig ensam.

Om det inte skulle fungera så skulle jag slänga upp ngn duktig person på hästen som skulle kunna få igenom det. För även om det sedan inte fungerar direkt när du åter sitter upp på hästen så har man iallafall kommit en bra bit längre och det brukar oftast bli lättare att sedan lösa problemet.

Förövrigt så gör du ju helt rätt eftersom att du är ute och övar vid de tillfällen som ges. Och det är ju det bästa... Det tar lång tid både för ryttare och häst att skaffa sig rutin och man får ta i beräkning att det kanske inte alltid går så smärtfritt ibörjan...

Lyck Till! :banana:

Bra tips, det där som Kyra hade sagt. ska jag ta till mig det och pröva, dvs att inte rida fram till "spökena" direkt utan vänta tills han är igenomriden./Tack, tack,tack :idea:

Be dina kompisar att sätta sig på läktaren, sedan leder du fram hästen och ställer dig och pratar med dem som sitter däruppe.

Ignorera hästen om den verkar skrämd eller så, genom att "trösta" den bekräftar du ju bara att det verkligen är farligt. Istället ska du får hästen att förstå att du inte är rädd för det som händer på läktaren, det är alltså inget att bry sig om. Var bara lugn och stadig och stå där som om det var det naturligaste i världen.

Vartefter det går bättre kan ni utöka med fler personer, och de kan börja gå runt på läktaren osv. För jag antar att folk inte sitter helt stilla under tävlingar? ;)

Senast ändrad:

Jag skulle föreslå att du försöker slappna av och andas lugnt, du får inte tänka att nu blir hästen rädd för då känner hästen spänningarna i din kropp och tror att det är farligt. Rid som om det inte fanns någon läktare och skulle han bli rädd så rid bara på och låssas som om det regnar och andas.

När jag åker med någon av våra unghästar så ställer vi alltid ägaren väl synlig upp på läktaren. När (om) hästen börjar tramsa sig står hon där uppe och pratar med honom, då han inser att vågar hon stå där uppe, vågar jag gå förbi :)

Fungerar bra. Bråka inte alls med hästen utan utöka svängarna tills du känner att den inte längre är avslappnad, då jobbar du hästen lite längre ifrån än så. Sedan utökar du svängarna allt eftersom.

Om du är på små tävlingar är det inte alls otroligt att du kan få lov att gå in efter tävlingen och "öva". Låt en person som hästen har förtroende för ställa sig på läktaren, gå dit med hästen och prata med din kompis med ryggen åt hästen och noncalera den totalt. När den ser att du inte är rädd kommer den formodligen istället att bli nyfiken och då kan kompisen passa på att ge den godis när den kommer fram självmant. Lycka till!

Tack alla underbara med människor för all hjälp, så säger folk att vi dressyrryttare är iskalla, så är det ju inte har ni ju just bevisat.
Kram på er :love:

Kanonbra tips! Det som Kyra hade sagt!. Det kan jag nog dra stor nytta av med min häst som är rädd för blommor m m. Tusen Tack!

Hejsan!!

Jag hade förut en jättekrånglig häst som såg spöken överallt och mer eller mindre jämt.... Han var alltid döspänd på tävling precis när man kom in på banan och ville absolut inte gå förbi där domare satt eller läktaren. Det jag alltid fick göra var att inte rida emot det hemska direkt utan snirkla runt där och vända fram och tillbaka och möta det hemska från alla håll. Jag satte alltid lite extra tryck på honom och verklige körde på strax innan man fick startsignal... vi hade sällan nåra problem när sedan programridningen började. Enda gången han blev knasig var när jag lånat ut honom till en tjej som skulle tävla och han började stanna upp och hon skulle visa honom det farliga. Det var alltså ingen bestämd ridning... det slutade med att han inte gjorde något alls av det han skulle i programmet bara larvade sig och levde rövare.
Nästa tävling fick man vara efter honom jättemycket i början men det gick till sig....

Liknande trådar

Hästhantering Min häst tycker inte om när det finns träd på ena långsidan utanför ridbanan, skyggar för dom och vill inte gå ända ut på spåret ginar...
Svar
2
· Visningar
853
Senast: Buzzter
·
Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 343
Senast: super
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
Svar
12
· Visningar
662
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
697
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025
  • Inkorsningsmetod