Rädd för kor!

S

Sara_23

Hej!!! Jag köpte en shettis förra sommaren. Han är jättego men det visade sig att han var livrädd för kor. Jag var ute o körde med honom o då sprang han rätt igenom ett staket eftersom det gick kor brevid. Man ser i hans ögon att han är RÄDD. Jag bor där det är en hel del kor, så om man vill ut en runda så måste man förbi kor. Någon som har nåt bra tips??? Kram Sara
 
Sv: Rädd för kor!

Övning, Övning, Övning!

Gå promenadereller tömmkör med hästen förbi där det finns kor och bete dig som vanligt, låt honom titta men låt detta ta tid.

Pressa inte honom för då kan ha bli mera rädd.

Om ni är ute och kör och du vet att det finns kor i närheten så hoppa av och led just där och när ni gått förbi och han är lugn och fin så hoppa upp och kör igen.

Berömm honom mycket när han gör rätt.

Lycka till!
 
Sv: Rädd för kor!

men var mycket försiktig med att kliva ur vagnen om du är ensam! Det är livsfarligt om hästen drar iväg själv med vagnen slängande efter sig, vilket det är stor risk för när han är så rädd. Ha alltid någon med dig när du kör åtminstone tills han vant sig vid korna..
 
Sv: Rädd för kor!

min förra häst hade koskräck.

kort sagt vande jag henne genom att ta promenader med en häst som struntade totalt i korna. jag utrustade mig med godis och morötter och ett långt grimskaft.

gå så nära kohagen hästen klarar. låt den orädda hästen gå lite närmre. uppmuntra din häst att gå närmre och belöna stort!
kräv inte underverk på en gång. första gången hästen kanske bara klarar att stå lugnt 15 meter ifrån hagstaketet men när hästen är lugn är det en seger i sig!

min kom så långt att hon kunde nosa på en ko (stut var det nog) över staketet, men galopperande och bockande kalvar två meter på andra sidan ett staket var fortfarande äckligt... :crazy: :D
 
Sv: Rädd för kor!

Min valack är livrädd för kor.
Jag gick promenader med honom förbi kohagarna tills han fattade att det inte skulle hända nåt om han gick förbi.
Nu funkar det att rida och köra förbi där, men han spänner sig alltid lite.
 
Sv: Rädd för kor!

Hej!!!!
Tack alla!!!

Jag ska ut o promenera med honom mycket nu när kossorna har kommit ut. O ha massa godis.
Tack så mycket!!
Jag hoppas det går så bra som det har gått för er!!!!

MVH
 
Sv: Rädd för kor!

Mitt halvblod hade koskräck.
Han fick gå på bete på ett ställe där det var en kohage som angränsade till hästhagen. Han fick gott om tid att i sin egen takt närma sig korna. Man var även tvungen att passera kohagen då man skulle ut och rida. Efter den sommaren har han accepterat kor.
 
Sv: Rädd för kor!

Hej!!!

Fick idag reda på att det ska komma kor jämte hagen där Linus går, det är en väg imellan men han kommer ju att se dom och jag ska gå förbi VÄLDIGT mycket!!!
MVH Sara
 
Sv: Rädd för kor!

min förra häst var livrädd för kor
trots att hon hade kor jämte i hagen
så blev hon som tokig ute när jag red
det var stora brister rent komminationsmässigt
så träna på så att hon lär sej lita på dej

min nuvarande är cool mot det mesta
tur det då jag snart skall flytta till områden
med kor ute året runt

lycka till
 
Sv: Rädd för kor!

Sara_23 skrev:
Hej!!!

Fick idag reda på att det ska komma kor jämte hagen där Linus går, det är en väg imellan men han kommer ju att se dom och jag ska gå förbi VÄLDIGT mycket!!!
MVH Sara

Tänkte precis föreslå att du skulle fråga om du fick låna en ko att ställa i en hage bredvid ;)

Det är nog bra om han är med dem så pass mycket hela dagarna. "min" häst var rädd för tåg, men på stallet han står nu ligger hagarna precis bredvid järnvägen = Yay, tågsäker häst :banana:
 
Sv: Rädd för kor!

Ta med dig picnickkorgen:idea:
Min ena var livrädd för Får.

Numera är det hundra stycken i hagen brevid o killingarna(?) kommer o hälsar på.
Så numera är de polare:love:

Hur kan man vara lycklig över att hästarna går brevid en järnväg:confused:
Hästar som rymmer o går upp på banvallen bryr sig heller inte fast tåget som kommer TUTAR.
 
Sv: Rädd för kor!

Hon bör ju stanna en bit därifrån innan han upptäcker korna och hoppa ur och leda hästen förbi dom.
Och så är det bra att stadigt i tömmen när man kliver ur men det tror jag hon vet att jag menade.
 
Sv: Rädd för kor!

haha jag läste rubriken och trodde det var du som var det *ursäkta* hade inget att till lägga å tråden tyckte det var lustigt bara
 
Sv: Rädd för kor!

Det är knepigt det där med koskräck. Vi har en valack i mitt stall som har vant sig vid gårdens egna brunvita Hereford. Men grannens svartvita mjölkkor är fortfarande köttätande ;) Så det är tydligen skillnad på kor och kor i hans fall...
 
Sv: Rädd för kor!

Jag ska inte ha vagnen nu när jag tränar, det var väldigt nära att han skadade sig när han sprang igenom staketet, han ville vända sig tvärt och stegra sig. Så jag har har honom i träns o lång lina, tänkte jag.

Det låter ju väldigt knepigt de kan vara rädda några kor o inte alla :)
 
Sv: Rädd för kor!

Hej!

Jag hade precis samma problem med min D-ponny kille för ett tag sen. Vi hade en paddock som vi fick rida i, men för att komma till den var man tvungen att gå förbi hans stora skräck, KOR! En av tjejerna som hade ägde stallet jag hade honom i red med mej en dag och frågade om vi skulle rida i paddocken. Jag sa då som det var, att han vägrade gå förbi kossorna och att han var livrädd för dem (han pissade på sej första gången han såg dem, allvarligt, så rädd var han!). Hennes häst var ganska stor, ett halvblod på 1.70 ungefär, så vi prövade med att han gick närmast kossorna och min kille bredvid honom. Tanken var att min häst inte skulle se kossorna, och det funkade! Han såg dem fråmför sig, men den andra hästen var mellan honom och dem och det gjorde att han kännde sej trygg (han och dn andra hästen hade ett väldigt bra förhållade till varandra). Vi gjorde så att varje gång vi red tilsammans gick vi förbi kossorna och min häst gick längre och längre bakom den andra hästen. Till slut kunde han gå själv bakom den andra hästen, utan att bry sej om kossorna. Nu kan han även gå förbi kossor själv! Så mitt råd är att om möjligt ta med en häst som inte är rädd för kor och låta den gå närmast så din häst känner att den inte är hotad av dem och att den andra hästen ger den trygghet. Lycka till! Och som vanligt, öva, öva öva :)
 
Sv: Rädd för kor!

Om ni är ute och kör och du vet att det finns kor i närheten så hoppa av och led just där och när ni gått förbi och han är lugn och fin så hoppa upp och kör igen.

:eek: ALDRIG hoppa ur vagnen för att leda förbi häst m. vagn!
Gjorde så med min förra häst som var cool-lugn med allt men stressade upp sig över en shettis som hade bronkit och lät som en gris/anka.
Jag hoppade ur för att leda förbi, hann inte fram till hästen. Hon började springa, trängde in mig så jag fastnade mellan ett staket och vagnen. Jag knäckte en trästolpe med ryggen hamnade på marken och blev överkörd av vagnen och hästen försvann en bit bort.
Jag hittade henne inne i skogen med en skev vagn, trasig sele och stående i taggtråd. Ett under inte hästen skadade sig utan bara jag, min mobil, vagnen och selen. :cool:
Så sitt hellre kvar men stanna och stå still och låt hästen titta tills den känner sig klar. Och låt den avgöra när det är dags att gå. :)
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en staffe som blir 2 år nästa vecka. För 3 veckor sedan så köpte vi en ny bil, en hybridbil och vi har...
Svar
17
· Visningar
1 707
Senast: Grazing
·
Hästhantering Hej, jag rider in en unghäst i nuläget. Hon är 3år, och väldigt tuff i psyket på både gott och ont. Hon blir sällan rädd för saker men...
Svar
6
· Visningar
1 554
Senast: skiesabove
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 671
Senast: Mia_R
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 159
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp