Rädd för klippmaskinen

Vitpeppar

Trådstartare
Hej! Jag har en ponny på foder som har ett dåligt förflutet. Blivit vanvårdad, men han är ändå en väldigt snäll ponny. Aldrig sparkat eller bitit, och lugn när man hanterar honom. MEN, när man tar fram en liten klippmaskin så vänder han bort huvudet och börjar darra i kroppen. Ganska obehagligt att se! Är det bara som med andra saker att man måste vänja honom vid den. Men hur mycket kan man utsätta dom för? Eller ska man kanske bara klippa honom så snabbt det går så att han inte behöver stå ut med den så länge. Ägarna sa att det går bra att vi klipper honom, och att den som håller honom då måste vara stark. Man kanske inte ska sätta fast honom då i gången? Och när man ska klippa, ska man rida före eller ska man klippa då hästen har en vilodag?
Många frågor, hoppas då många svar!:D

Sv: Rädd för klippmaskinen

Jag tycker att du ska börja med att vänja hästen vid ljudet av klippmaskinen, stå en bra bit bort från hästen. När du ser att hästen lugnar sig och vant sig vid ljudet, stäng av maskinen. Gå närmare dag för dag. Ha inte brottom, det får ta tid. När du har kommit så pass att du kan stå vid sidan om med maskinen på, lägg den bara på huden så den får känna vibrationerna. Och ta klippningen dagen efter.

.. eller kanske först o främst vänja hästen vid att den avstängda maskinen dras över hela hans kropp utan reaktioner.

Men jag tycker inte du ska stå långt bort från hästen, det är som att säga "akta dej för den här saken är farlig så därför håller jag mig undan från dig"

Stå bredvid hästen, klappa den, starta maskinen o håll den vid din sida, fortsätt klappa med den andra handen och låtsas som ingenting. Klappa, prata, kela - bara var som vanligt. Då visar du att "det här är inget farligt, allt är som vanligt - det bara surrar lite extra"
Ponnyn kommer säkert bli skärrad i början men om du bara agerar lugnt och tryggt så inser den snart att det inte är något farligt.

Gör så varje dag tills hästen står helt lugnt och stilla när du startar maskinen. Då drar du maskinen över hästen, men utan att klippa, men så den får vänja sig vid att ljudet kommer från olika håll; över, under, från sidan...
Gör så varje dag tills den är helt lugn.

DÅ kan du börja lägga maskinen mot kroppen, utan att klippa, men så den känner vibrationerna.
När detta går bra, testa klippa. Men se till att ha vassa skär å var försiktig så du inte klipper i hästen!! Då kommer allt vara förgäves....
Kan vara bra att bremsa den just vid klipptillfället så att den är extra lugn och får känna att det inte är nått farligt att bli klippt.

Men viktigast är att DU visar för hästen att det inte är nått konstigt. Ju längre bort du står och ju mer du "smyger" med maskinen, ju mer läskig och konstigt blir allting!

Håller med förgående talare men har ett litet tips till

Är det fler hästar i stallet som ska klippas? I så fall ställ in din ponny i en box bredvid där ni klipper och börja klippa den lugnaste hästen. Ser ponnyn att en annan häst inte bryr sig om klippningen så inser ponnyn förhoppningsvis att klippmaskinen inte är så farlig.

Finns en brems i stallet, men jag har aldrig använt förut. Den som finns är av trä med ett snöre. Hur gör man?

Finns en brems i stallet, men jag har aldrig använt förut. Den som finns är av trä med ett snöre. Hur gör man?

Bremsen tycker jag att du ska låta va. Det bästa är att du inte ger lugnande eller på annat sätt "drogar den". Den ska vara klar i huvudet för då rehabiliterar du pållen bättre. När den är med på vad som händer.:)

Håller med förgående talare men har ett litet tips till

Är det fler hästar i stallet som ska klippas? I så fall ställ in din ponny i en box bredvid där ni klipper och börja klippa den lugnaste hästen. Ser ponnyn att en annan häst inte bryr sig om klippningen så inser ponnyn förhoppningsvis att klippmaskinen inte är så farlig.

Håller med.
Som regel är det ljudet de reagerar på.

Börja sen klippa långt ifrån öronen- typ på rumpan- om den nu ska klippas där.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 307
Senast: Juli0a
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 904
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 283
Senast: Blyger
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 936
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar