RÄdd FÖr HÄstar???

Sv: RÄdd FÖr HÄstar???

Det du skriver om din rädsla ger en mycket bra bild av hur det är att vara ridrädd. Jag har sysslat en del med ridrädsla Är leg psykoterapeut och har planer på kortkurser för ridrädda till våren. Äger en häst som jag nu använder till ridterapi som också kommer att användas i kurserna.Skickar gärna ett program om jag får ett e-postmeddelande. Du kan också gå in på "Rädda Ryttares Ring" där folk med ridrädsla stöttar varandra. Flera verkar gör stora framsteg med den hjälpen. Ett ytterligare tips är Sven Forsströms bok om ridrädsla som jag tror kommit ut nu. Kolla på hans hemsida www.equerry.se, min epostadress makstrom.telia.se

Hejsan jag går på Plönninge's ridgymnasieoch är 17år och har aldrig varit med om en sådan hämsk smärta innan, för en månad sen, ramade jag av en häst på skolan på en hopp lektion,
Jag ramade av med huvudet först i marken hade hjäm & väst och ändå bröt 2 revben och bröt min arm också.
jag knäckte också min GPA hjäm och fick åka in med ambuans ti sjukhuset med båsyrener.
Sen fick jag igga på sjukhuset hela den helgen och nu är jag hemma på vinter lov och vilat mig för all smärta,.
och ända sen dess har jag inte sett en häst och jag har fått madrömmar om att om jag hoppar upp igen att jag kommer ramla av å skada mig igen fast värre. och jag är liv rädd nu inte bara för hästar utan för att gå över vägar å annat sånt. när jag låg i manegen ni kanske inte tror mig men när jag låg där så såg jag änglar som vakade över mig ,. jag är så lycklig att jag hade så mycket tur med mig att det inte gick värre, och jag börjar min skola igen om 2 veckor och jag undrade om någon har någon råd? om vad jag ska göra? och jag vill verkligen inte sluta på min skola för jag har min pojkvänn där och mina bästa vänner och jag skulle må sämre om jag skulle sluta på plönninge skolan.
snälla hjälp mig ?

Det är inte konstigt att du blir rädd efter en sådan vurpa. Det är helt naturligt och mänskligt.

Jag tycker att du ska prata med lärarna på skolan. Berätta hur du känner, och be om att få hjälp att starta försiktigt med hästarna. Jag tror att du kan få stöd därifrån.

I övrigt tycker jag att du ska börja försiktigt. Gör inte mer än du känner att du klarar av.

Lycka till.
Norrland

Jo du rädd är lätt att bli. Jag tävlar mycket med min häst ända upp på SM-nivå i min gren. Jag är ofta rädd men jag tycker det har blivit bättre. Jag har barn o är inte tonåring längre så att jag är rädd har väl kommit med åldern. Jag har lärt mig att utmana min rädsla i SMÅ steg. En liten utmaning varje dag försöker jag ha. Typ gå förbi den LIVSFARIGA presseningen. Saker jag vet att jag klarar av fastän jag är rädd som attan. Sen har jag läst en bok som heter Ridning o Rädsla. Vann den ironiskt nog på en tävling. Sista rådet jag har är att du berättar för dina ridkompisar att du faktiskt är rädd o be dem hjälpa dig o peppa dig. Då känner du att du har deras stöd. Lycka till! Om du vågar utmana dig själv i SMÅ portioner så löser detta sig.
Kram
Christina

Jag kan oxå få slängar av rädsla och har 3 hästar hemma. Har märkt att det blivit värre nu när jag har småbarn och det är nog för att jag är rädd för hur jag ska klara dem om jag t.ex bryter armar och ben.

Det jag tycker hjälper är att man är flera som hanterar och är med. Min sambo som är totalt orädd ( rider in stora hästen i mörkret utan grimma till stallet från hagen!) vet hur jag känner och är med mej när jag tycker att nåt är obehagligt. Då ser jag att när han gör vissa saker så händer inget och man ser hur hästen reagerar. Sen gör jag det lugnt och ser att det är min rädsla som hindrar inte hästens beteende.

Jag tror man kan hamna i nån ond cirkel, där man ser framför sig hur illa allt kan gå och då är man ju rädd innan situationen ens uppstått eller kommer att uppstå. Tror man kan bryta den genom att träna mentalt. Se framför dej hur allt går bra och gör sen det i sakta mak och i den takt du mår bra av.

Liknande trådar

Hästhantering Hej, Jag har stött på ett antal hästar på min ridskola som vid skötsel och borstning börjar ”vifta” med framhovarna och liksom ”dunkar”...
Svar
5
· Visningar
836
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
297
Senast: Lavinia
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 768
Senast: mamman
·
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 802
Senast: Askur2017
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar