Rädd för fårskinnsvojlock?

T

Tittti

Ja, som rubriken..idag skulle jag glad i hågen prova min nyinköpta fårskinnsvojlock på hästen, 15 år, gammal travare och väldigt foglig i det mesta.
Gör precis som jag brukar när det är dags för att rida ut, men när jag sätter ner pallen med sadel (och vojlock) vid hans sida, så börjar han lukta, fnysa och tuuta, och helt plötsligt slänger han sig bakåt och brallar järnet genom hagen. Sen vägrar han komma tillbaks, trots muta med både godis och havre. Nån annan som varit med om dethär, eller är det bara min häst som tappat all vett och sans? :)
Kan tilläggas att han gått i samma hage som får många gånger, så han vet definitivt vad det är och hur dom luktar..

Sv: Rädd för fårskinnsvojlock?

Haha, jag kunde inte låta bli att fnissa när du beskrev din hästs reaktion på fårskinnet. Jag har ett arbsto som för några veckor sedan fick skav av sadelgjorden, så jag köpte hem ett fasligt dyrt överdrag i fårskinn som jag introducerade för henne genom att hålla en bit ifrån och sedan stegvis komma närmre..
Hennes första reaktion var att kasta upp huvudet och fnysa högt. Så jag sänkte den lite men stod lugnt kvar, efter en stund säntke hon huvudet och luktade på den, hela tiden med STORA näsborrar och hela kroppen var på helspänn (tur att inte stallkatterna kom inrusande just då)
Vi stod så där ett tag tills hon till slut bestämde sig för att den inte var farlig (hon körde ner mulen och blåste på den och lekte sedan med den med mulen) då smekte jag med den över hela hennes kropp tills hon var helt lugn..
Sen dess har jag inte haft något problem!

Kanske kan du hämta hästen från hagen och hålla den i grimma och grimskaft på en öppen lugnt plats när du visar fårskinnet första gången?
Kommer du bara emot hästen med den i handen uppfattar den dig som läskig!

Haha, ja..jag såg nog rätt korkad ut, där stod jag med ett grimskaft i handen och hästen i andra änden av hagen, på vääldigt behörigt avstånd..han bara blängde på mig..:)
Tog hjälp av en kompis så vi fick honom att acceptera att ha den på ryggen efter ett tag, så vi tog oss ut på en liten skrittur..ska fortsätta terapin imorgon..:)
Underligt, varför reagerar dom på det? Är det fårlukten, eller nåt det är behandlat med..?

stackarn, han trode att du mördat hans kompisar. :p

Nä, skämt å sido, det är nog bara att vänja in. Lycka till!

Köpte renskinn till min dam.... hennes reaktion var mycket konstig...jag släppte skinnet på backen och sa men stampa på det om du vill da...
Då böjde hon sig ned och lockade på det som hon gör på sina föl.....

Efter ett par veckor med renskinnet liggande synligt i lösdriften kunde jag lägga det på henne utan att hon försökte få det att följa med henne;-)

Vita luddiga saker är ju egentligen förklädda monster som äter hästar!!:eek:
Det trodde jag alla visste :D
Min pålle godkännde sadelpadden men fårskinnsfodret till senskydden var dödens läskiga och han stirrade på sina framben och fnös i säkert fem minuter innan han var säker på att det var ofarligt.
Det ska tilläggas att han brukar komma över sina rädslor ganska fort.
Funderar på om det kan vara färgen för han reagerar mer på den vita ryktborsten än den svarta.

Min ena travare är livrädd för mitt fårskinn jag har och sitter på i speedcarten. Provade att tvätta det eftersom jag trodde det luktade konstigt. Det enda som hände var att skinnet krympte, pållen är lika rädd för det fortfarande. Detta är en häst som älskar konstiga saker och som unghäst hade en hundleksak i boxen som han stod och hoppade på så den pep.

Jag har en putshanske i fårskinn till mina hästar och alla 3 var lika rädda i början.
Fnös och frustade och var jätteläskigt.
Fick börja med halsen på hästarna och försöka lite mer för varje dag. Nu kan jag använda den på hela hästen tom huvudet.
Har ingen aning varför de tyckte att det var så läskigt.

Ja, när ni säger det... mina hästar har ett tag gått tillsammans med getter men så fick vi några får oxå o OJ så det blev brått i hagen!! 2 av tre hästar var sjösvetta innan de fatta att fåren mest bara står där o äter o säger bäää:rofl:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden II
  • Evolve
  • Sabotage?

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka